Tamayo and Szyszlo: National identity and universalism through forms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/k5t5sx72

Keywords:

Rufino Tamayo, Fernando de Szyszlo, localism, universalism, national identity

Abstract

The article aims to compare, from a formal analysis, certain works by Rufino Tamayo and Fernando de Szyszlo that evoke the original national past to demonstrate in which cases the links with the subject in question are supported by plastic elements.

Thus, through the analysis of the work “Aztlan” with which Tamayo illustrates a novel of the same title and of a work by Szyszlo belonging to the “Cajamarca” series, based on the poem Apu Inca Atawallpaman (The death of the Inca Atahualpa), It is intended to compare how each artist approaches the texts that allude to the history before the arrival of the Spaniards in America. Likewise, two paintings will be analyzed, one by each artist, made in the oil technique to recognize how both artists link the theme of the works with the visual elements through the same material.

References

Balbi, M. (2001). Szyszlo. Travesía. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas. http://hdl.handle.net/10757/624621

Biblioteca de Ilustradores de México. (2002). Tamayo. Biblioteca de Ilustradores de México.

Centro de Arte Reina Sofia (1992). Rufino Tamayo, 1899-1991. Centro de Arte Reina Sofía y Ministerio de Cultura de España.

Instituto de Arte Contemporáneo. (1963). Szyszlo: serie sobre el poema Apu Inca Atawallpaman. Instituto de Arte Contemporáneo. https://icaa.mfah.org/s/es/item/1292718

Museo de Arte Contemporáneo de Lima. (2023). La ejecución de Túpac Amaru X – Fernando de Szyszlo. https://maclima.pe/project/la-ejecucion-de-tupac-amaru-x-fernando-de-szyszlo/

Nelken, M. (1955). Ensayo de exégesis de Rufino Tamayo. Cuadernos Americanos (Ciudad de México), 14(6), 237-255.

Pereda, J. y Rico, N. (2002). Tamayo ilustrador. Biblioteca de Ilustradores Mexicanos.

Szyszlo, F. de (2012). Miradas furtivas. Fondo de Cultura Económica.

Torres, A. (2003). Identidades pictóricas y culturales de Rufino Tamayo de 1920 a 1960. [Tesis de doctorado en Historia del Arte, Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México]. https://repositorio.unam.mx/contenidos/73924

Torres, A. (2021). Rufino Tamayo: ¿un pintor de ruptura? Decires, 8(8), 9-21. https://doi.org/10.22201/cepe.14059134e.2006.8.8.135

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

Tamayo and Szyszlo: National identity and universalism through forms. (2023). Tesis (Lima), 16(23), 287-304. https://doi.org/10.15381/k5t5sx72