Dramaturgies on (about) oblivion. Aesthetic and ideological innovations in 1960’s Peruvian dramatic writing
DOI:
https://doi.org/10.15381/y4zzb555Keywords:
Peruvian theater, 20th century, Peruvian dramaturgy, marginality, theaterAbstract
In the 1960s, a generation of dramatic authors emerged in Peru whose work displayed the socially marginalized character front and center for the first time in the local scene. The incorporation of the marginal universe led to the inclusion of new characters, spaces, problems, and, above all, new points of view that distanced themselves from the conventions that the Peruvian public and critics were accustomed to. This shift meant that authors such as Hernando Cortés, Juan Rivera, Víctor Zavala, Sara Joffré, César Vega and Grégor Díaz developed a dramaturgy where important formal, aesthetic and ideological innovations stood out. This paper provides an analysis of dramatic pieces by the aforementioned authors—mainly those of Díaz, whom we consider most representative of the group—in order to identify their influences and compare and contrast their dramaturgies.
References
Balta, A. (2000). Historia general del teatro en el Perú. Escuela de Ciencias de la Comunicación, Universidad de San Martín de Porres.
Boggs, A. (1989). Experimental techniques in three plays by Gregor Díaz. [Tesis de maestría, Texas Tech University].
Bushby, A. (2009). El salto de los huérfanos. El posmodernismo sin modernismo de la dramaturgia peruana actual. Caja Negra. Temas de Actualidad en las Artes Escénicas, (5), 32-41.
Contreras, C. y Cueto, M. (2014). Historia del Perú contemporáneo. Instituto de Estudios Peruanos.
Cortés, H. (1990). La Ciudad de los Reyes. Banco Central de Reserva del Perú. Díaz, G. (1988). Hoja de vida. https://sites.google.com/site/gregordiazd/vida
Díaz, G: (1970). Los del 4. En O. Rodríguez-Sardiñas y C. Suárez Radillo (eds.), Teatro selecto hispanoamericano (pp. 514-604). Escelicer.
Díaz, G. (1991). Teatro peruano. Quince obras. Gregor Díaz. Lluvia Editores.
Díaz, G. (1990). El buzón y el aire. En El buzón y el aire/El mudo de la ventana (pp. 11-18). Instituto Nacional de Cultura.
Díaz, G. (1972). La huelga. Causachun
Díaz, G. (1990). Harina mundo. [Inédito]. https://sites.google.com/site/gregordiazd/obras
Díaz, G. (1982). Réquiem para Siete Plagas. En Teatro peruano (pp. 7.31). Tomo 6. Homero Teatro de Grillos.
Hernández, R. (1984). Aproximaciones a la dramaturgia de Víctor Zavala Cataño. influencias en la estructura dramática del teatro campesino. Centro de Estudios de Teatro Peruano.
Hernández, R. (2006). Prólogo a dos voces. En Teatro peruano. Siete obras de teatro. Sara Joffré (pp. 13-32). Fondo Editorial de la Universidad Inca Garcilaso de la Vega.
Hopkins Rodríguez, E. (1988). 1900-1968: Del costumbrismo al teatro social. En Centro de Documentación Teatral, Escenarios de dos mundos. Inventario teatral de Iberoamérica (tomo 3 (pp. 289-296). Forma.
Joffré, S. (2006). Siete obras de teatro. Fondo Editorial de la Universidad Inca Garcilaso de la Vega.
La Crónica. (19 de julio de 1969). Los del cuatro: éxito de la cartelera teatral (p. 14).
La Prensa. (15 de julio de 1969). Los del 4 ¿Teatro peruano? (p. 17). La Torre, A. (1981). Colección teatro peruano. Tomo V. Los Grillos.
Mediavilla Martínez, P. (2016). El teatro peruano contemporáneo (1960-2000). Aproximación. [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid].
Orrillo, W. (18 de julio de 1969). La realidad sube a la escena. Oiga, p. 29.
Orrillo, W. (19 de noviembre de 1971b). El teatro desde Segura hasta nosotros. Oiga, pp. 33-37.
Oscátegui, M. A. (2014). Juan Rivera Saavedra, una vida dedicada al teatro. Pacarina del Sur, 5(19). http://www.pacarinadelsur.com/nuestra-america/figuras-eideas/942-juan-riverasaavedra-una-vida-dedicada-al-teatro
Pantigoso, M. (2004). Reynaldo entre tablas: cincuenta años del Club de Teatro de Lima. Hozlo.
Peirano, L. (2015). Una memoria del teatro (1964-2004). Lima. [Tesis del Programa de Doctorado y Maestría por Destacada Trayectoria Académica y Procesional, Escuela de Graduados de la Pontificia Universidad Católica del Perú).
Ráez, E. (2008). Los imaginarios escénicos de Grégor Díaz. El Consueta. https://elconsueta.blogspot.com/search?q=Los+imaginarios+escénicos
Rivera Saavedra, J. (1989). Los Ruperto. Latina.
Ruiz, B. (2012). El arte del actor en el siglo XX. Un recorrido teórico y práctico por las vanguardias. ArtesBlai.
Vega Herrera, C. (1985). Ipakancure. En Teatro peruano. Tomo X. Homero Teatro de Grillos.
Villagómez, A. (2021). Hernando Cortés y el teatro como acción histórica. Pacarina del Sur. Revista de pensamiento crítico latinoamericano, 49. http://www.pacarinadelsur.com/29-misc/indices/405-hernando-cortes-y-elteatro-como-accion-historica
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ernesto Barraza Eléspuru
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Tesis (Lima) (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Tesis (Lima).
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).