Analysis of Paulo Freire’s critical pedagogy from the educational situation in Peru and in contrast to the educational proposal of Augusto Salazar Bondy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/wc49pt13

Keywords:

critical pedagogy, education in Peru, Pedagogy of the Oppressed, liberation, education reform of 1970

Abstract

The following work examines the principles of Paulo Freire’s critical pedagogy since the author considers that its application can be beneficial both for the current educational situation in Peru and for liberation. Furthermore, the Freirian proposal will be analyzed comparatively with respect to Salazar Bondy’s proposal within the framework of the Peruvian educational reform of 1970, given that it constituted a significant attempt to improve education in the country with a philosophical foundation.

References

Aguilar, J. (2017). Los profesores contra Velasco: La oposición de los maestros al proyecto de reforma educativa presentado por el Gobierno Revolucionario de las Fuerzas Armadas en 1972. [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú]. http://hdl.handle.net/20.500.12404/9864

Altamirano, A. (2020). Visitar el pasado para pensar el presente: la Reforma Educativa Peruana a través del discurso pedagógico de Augusto Salazar Bondy. Saberes y Prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 5(2), 1-16.

Altamirano, A. (2020). Augusto Salazar Bondy. Enlaces entre su obra educativo-programática, el contexto de producción y su biografía intelectual. Convergencias. Revista de Educación, 3(5), 67-83.

Consejo Nacional de Educación, CNE. (2020). Proyecto Educativo Nacional al 2036: el reto de la ciudadanía plena. CNE.

Feinberg, W. y Torres, C. A. (2016). Democracia y educación: John Dewey y Paulo Freire. Cuestiones Pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación, (23), 29-42. https://revistascientificas.us.es/index.php/Cuestiones-Pedagogicas/article/view/9715

Freire, P. (1983). La educación como práctica de la libertad. Siglo Veintiuno. Freire, P. (2005). La pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Freire, P. y Salazar Bondy, A. (1975). ¿Qué es y cómo funciona la concientización? Causachun.

Orvig, H. (15 de diciembre de 2014). Entretien avec Helen Orvig de Salazar. L’Ordinaire des Amériques. https://doi.org/10.4000/orda.1694

Llanos Zuloaga, M. (2022). El legado de Paulo Freire. Redimensiones en época de crisis. Revista EDUCA UMCH, (19), 224-250. https://doi.org/10.35756/educaumch.202219.227

Mendoza, A. (2008). La filosofía de la educación de Augusto Salazar Bondy. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://hdl.handle.net/20.500.12672/159

Ministerio de Educación, Minedu. (1970). Reforma de la educación peruana. Informe general. Minedu.

Ocampo, J. (2008). Paulo Freire y la pedagogía del oprimido. Revista Historia de la Educación Latinoamericana. RHELA, 10(10), 57-72.

Pineda, R. (2007). La concepción del “Ser Humano” en Pablo Freire. Revista Educare, xii(1), 47- 55.

Rojas, M. (2020). La reforma educativa en el Perú 1972-1975. La vida y la historia, 7(2), 34-42. https://doi.org/10.33326/26176041.2020.2.974

Rojas, J. (2019). Para una filosofía de la liberación en Augusto Salazar Bondy. [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://hdl.handle.net/20.500.12672/10585

Salazar Bondy, A. (1975). La educación en el hombre nuevo. La reforma educativa peruana. Paidós.

Salazar Bondy, A. (1985). Entre Escila y Caribdis. (3.ª ed.). Rikchay Perú.

Salazar Bondy, A. (1995). Dominación y liberación. Escritos 1966-1974. Fondo Editorial de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Velasco, J. (1968-1975). La voz de la revolución. Discursos del presidente de la república general de división Juan Velasco Alvarado. Peisa.

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

Analysis of Paulo Freire’s critical pedagogy from the educational situation in Peru and in contrast to the educational proposal of Augusto Salazar Bondy. (2023). Tesis (Lima), 16(23), 333-352. https://doi.org/10.15381/wc49pt13