Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/2jgjrq17

Keywords:

domination, higher education, alienation, culture, historical memory

Abstract

This article will explain how higher education has some of the necessary tools to combat the elements that prevent “Latin American integration”, a goal that the Cuban philosopher Pablo Guadarrama considers of utmost importance. To do this, first its “transcendental work” in society is valued, how it questions the alienating phenomena of globalization; Consequently, its function in the face of the problem of culture will be analyzed; to finally establish its relationship with historical memory, a key issue to understand the reason for an Integration like Latin America.

References

Castellanos, M. (2006). Educación superior e integración de nuevo tipo. Geoense- ñanza, 12(1), 5-20. http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/27765

Guadarrama, P. (2004). El pensamiento de la integración latinoamericana ante la globalización. Cuadernos Americanos, (103), 34-59. https://rilzea.cialc.unam.mx/jspui/handle/CIALC-UNAM/A_CA663

Guadarrama, P. (2012). Cultura y educación en tiempos de globalización posmoderna. Editorial Magisterio.

Guadarrama, P. (2013). Papel de la educación superior en la superación de las barreras para la integración latinoamericana. Aportes para la Integración Latinoamericana, 29, 1-30. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/37210/Documento_completo.pdf?sequence=1

Guadarrama, P. (2017). El concepto de cultura en la comprensión de la interrelación entre la paz y el poder. Topologik: Rivista Internazionale di Scienze Filosofiche, Pedagogiche e Sociali, 21, 6-29. https://www.topologik.net/index_recent_issues.htm

Guadarrama, P. ( Julio-diciembre de 2018a). El paradójico poder de las instituciones políticas y el pensamiento político latinoamericano. Revista Euro-Americana de Teoría e Historia de la Política y del Derecho, 5(2), 35-60. https://editorial.ucatolica.edu.co/index.php/SoftP/article/view/3643

Guadarrama, P. ( Julio-diciembre de 2018b). El tema de la cultura en el pensamiento latinoamericano: la construcción de la identidad y la autenticidad. Revista de Estudios Interculturales, 28(2), 108-136. http://dx.doi.org/10.14718/CulturaLatinoam.2018.28.2.6

Guadarrama, P. (2019a). La cultura como condición de paz y la paz como condición de cultura en el pensamiento latinoamericano. Revista Internacional de Filosofía y Teoría Social, 24(1), 43-66. https://doi.org/10.5281/zenodo.3108661

Guadarrama, P. ( Julio-diciembre de 2019b). Papel de la Ilustración latinoamericana en la gestación de la cultura integracionista. Revista de Estudios Interculturales, 30(2), 119-146. http://dx.doi.org/10.14718/CulturaLatinoam.2019.30.2.6

Guadarrama, P. (2019c). Pensamiento político latinoamericano: cultura, paz y poder. Penguin Random House.

Guadarrama, P. (Enero-junio de 2020). Patria es humanidad. Revista de Estudios Interculturales, 31(1), 17-20. http://dx.doi.org/10.14718/CulturaLatinoam.2020.31.1.1

Guadarrama, P. (2021). Cultura integracionista en el pensamiento latinoamericano. Taurus.

Salazar, A. (1995). Dominación y liberación. Fondo Editorial de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Solano, M. (2006). Mitos y realidades en torno al concepto “sociedad de la información”. Revista Tecnología en Marcha, 19(2), 3-16. https://revistas.tec.ac.cr/index.php/tec_marcha/article/view/28

Townsend, A. (1991). Patria grande. Pueblo, parlamento e integración. DESA. Zea, L. (2010). La filosofía americana como filosofía sin más. Siglo Veintiuno.

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal. (2023). Tesis (Lima), 16(23), 361-375. https://doi.org/10.15381/2jgjrq17