Another possible modernity. The baroque ethos in the thought of Bolívar Echeverría
DOI:
https://doi.org/10.15381/6cn1qk80Keywords:
Bolívar Echeverría, modernity, capitalism, illusions, baroque ethosAbstract
This article seeks to analyze the philosophical approach made by the Ecuadorian thinker Bolívar Echeverría to the concept of baroque ethos. To achieve this goal, it begins by considering two issues that Echeverría has worked on during his theoretical development: the illusions of European modernity and the inherent contradictions of capitalism. Both devices have shaped Western history in recent centuries. Faced with capitalism, as a fact, Echeverría’s philosophical proposal is aimed at thinking about different ethos as ways of understanding and assuming this capitalist fact. Where the baroque ethos acquires relevance because unlike the other ethos, it opts for a different path of transforming the contradictions of capitalism into a possibility of building a horizon based on the principle of life.
References
Carrión, C. E. (2017). El ethos barroco: una lectura desde la teoría de los modos literarios. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, Universidad Politécnica Salesiana, (26), 163-178.
Cevallos, S. (2012). La crítica de Bolívar Echeverría del barroco y la modernidad capitalista. Revista de Ciencias Sociales, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Ecuador, (44), 119-124.
Cullen, C. (2017). Reflexiones desde nuestra America. Buenos Aires: Editorial Las Cuarenta.
Dussel, E. (1998). Etica de la liberación en la edad de la globalización y exclusión. Madrid: Trotta.
Dussel, E. y Guillot, D. (1975). Liberación latinoamericana y Emanuel Levinas. Buenos Aires: Bonum.
Echeverría, B. (2002). La clave barroca de la América latina. Berlín:Latein-Amerika Institut de la Freie Universität Berlin. Disponible en: B. Echeverría, Discurso Crítico y Filosofía de la Cultura (www.bolivare.unam.mx).
Echeverría, B. (2005). Renta Tecnologíca y capitalismo historico. Mundo Siglo XXI, 17-20.
Echeverría, B. (2017). La modernidad de lo barroco. México: Biblioteca Era.
Echeverría, B. (2018). Las ilusiones de la modernidad. México: Alacena Bolsillo.
Fraser, N. (2020). Los talleres ocultos del Capital: un mapa para la izquierda. Madrid: Traficantes de sueño.
Fraser, N. (2023). Capitalismo Canibal. Buenos Aires: Siglo XXI.
García Venegas, I. (2012). Pensar la libertad: Bolívar Echeverria y el ethos barroco. Mé- xico: Universidad Nacional Autónoma de México.
Guadarrama Gonzalez, P. (2020). La eficaz función crítica de la filosofía. En J. A. Nicolas, S. Wahnón y J. M. Romero (Eds.), Crítica y Hermeneutica: Perspectivas filosóficas, literarias y sociales (pp. 69-82). Granada: Comares.
Gómez, F. (2014). Historia(s) de guaraní (es) y jesuita (s). Lo vincular en la dinámica colonial hispano portugués. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Diagramación Digital y Papel
Han, B. C. (2022). Capitalismo y pulsión de muerte. Artículos y conversaciones. Barcelona: Herder.
Honneth, A. (2009). Crítica del Poder: Fases en la reflexión de una Teoría Crítica de la Sociedad. Madrid: Antonio Machado Libros.
Lyotard, J. F. (1986). La postmodernidad (explicada para niños). Madrid: Gedisa.
Marquez Covarrubias, H. (2010). La gran crisis del capitalismo. Andamios, 7(13), 57-84.
Pacheco Chavez. (2014). Bolivar Echeverría, ethos barroco y destrucción de la riqueza. Youkali, (16), 70-79.
Parker, C. (2005). Cultura. En R. Salas Astrain (Ed.), Pensamiento crítico latinoamericano. Conceptos Fundamentales. (Tomo 1, pp. 79-100). Santiago de Chile: Ediciones UCSH.
Perez Ramírez, F. A. e Hincapié Garcia, A. (2022). Modernidad, capitalismo y universidad. Contienda entre los cuatro ethos históricos en Bolívar Echeverría. Praxis y Saber, 13(34), 1-15.
Roig, A. (2004). Sobre la interculturalidad y la filosofía latinoamericana. En R. Fornet-Betancourt, Crítica Intercultural de la Filosofía Latinoamericana Actual (pp. 161-171). Madrid: Trotta.
Scannone, J. C. (1996). Cultura mundial y mundo culturales. Contextualidad y universalidad en las culturas. Stromata, 52(1-2), 19-35.
Scherbosky, F. (2021). El ethos barroco o acerca de la afirmación de una subjetividad nuestroamericana. En D. Ramaglia (Ed.), Recorridos alternativos de la modernidad. Derivaciones de la crítica en el pensamiento contemporáneo (pp. 181-204). Buenos Aires: Teseopress.
Vattimo, G. (1992). Más allá del sujeto: Nietzsche, Heidegger y la hermenéutica. Barcelona: Paidos.
Velasco Suarez, H. (1990) El barroco americano: permanencia y universalidad. Revista del Instituto de Investigación Musicológica Carlos Vega, (11), p. 9-15.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Tesis (Lima) (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Tesis (Lima).
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).