The Social Management in the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía and its Relationship with the Implementation of an Educational Policy with an Intercultural Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v20i2.22261

Keywords:

social management, implementation, intercultural policy, linguistic diversity, higher education, UNIA university

Abstract

The implementation process of any policy or program is complex in itself and can present a series of factors that hinder its development. The establishment of an educational policy with an intercultural approach is no stranger to this, since —like any process— it must be implemented and then evaluated. This article intends to reflect on these forms of implementation carried out in a specific context: the National Intercultural University of the Amazon (UNIA), since it is known that it develops the intercultural approach as part of its long-term vision. To this end, we refer to the achievements and limitations that this system entails and present a proposal of axes and indicators for this management system that contribute to the implementation process of the intercultural approach. In addition, we emphasize the need to reformulate methodological teaching-learning strategies that consider as part of their contents the knowledge developed by the different native peoples existing in our country and the functioning and promotion of the language by native and non-native students. Finally, the UNIA has important achievements in its social management system; however, it needs to take into consideration issues such as capacity building, articulation with allied institutions, rethinking teaching - learning strategies and a curricular proposal that takes into consideration the linguistic and cultural situation of its students (treatment of languages, promotion of scientific research, among others).

Author Biography

  • Zamia Ivon Castillo Farroñay, Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Peru

    Formación en Lingüística, con estudios de Maestría en Educación y Maestría en Política Social. Dedicada a la investigación en políticas educativas y a la gestión de proyectos sociales con enfoque intercultural; además del estudio de las lenguas amazónicas (familia lingüística Pano). Con experiencia en docencia e investigación en universidades: UNIA, UPCH (Programa de Licenciatura en Educación Intercultural Bilingüe) y UNMSM. Realizó diversas consultorías para el Ministerio de Educación en temas de juventudes y fomento a la lectura. Actualmente, es Coordinadora del Proyecto Oficina de Línguas e Culturas Indígenas (OLCI Perú), promovido inicialmente por la Embajada de Brasil en Lima y el Centro Cultural Brasil-Perú, con el apoyo del Grupo de Investigación en Interculturalidad, Formación Docente y Enseñanza de Lenguas (KAWSASUN), organización adscrita al Instituto de Investigación de Lingüística Aplicada (CILA) de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

References

Cerruto, L. (2009). La experiencia de la Universidad Indígena Intercultural Kawsay (UNIK).

Correa, N. (2011). Interculturalidad y políticas públicas: una agenda al 2016. Ediciones Nova Print SAC.

Cortázar, J. (2006). Una mirada estratégica y gerencial de la implementación de los programas sociales. Documentos de trabajo del INDES.

Cunningham, M. (2008). Educación indígena, interculturalidad y desarrollo autó- nomo. Nicaragua: Centro para la Autonomía y Desarrollo de los Pueblos Indígenas.

Gonzáles, V. (2016). Importancia de la interculturalidad en la formación docente. Recuperado de http://www.uch.edu.pe/uch-noticias/p/importancia-de-la-interculturalidad-en-la-formacion-docente

Lovón, M. A., Chávez, D., Yalta, E., & García, A.-M. (2020). La enseñanza de la lengua indígena y el desarrollo de la interculturalidad en las horas de clases de lengua nativa como L1 y L2 en el Perú. Boletín de la Academia Peruana de la Lengua, 67(67), 179-203. https://doi.org/10.46744/bapl.202001.006

Machaca, G. (2011). Demanda, situación y expectativas de los pueblos indígenas acerca de la educación superior en Bolivia. En Fundación EQUITAS, Inclusión Social, Interculturalidad y Equidad en la Educación Superior (52-87). Chile: Fundación EQUITAS.

Ponce, C. (2015). Lineamientosparauna Política de Educación Superior Intercultural. Instituto de Transferencias de Tecnologías Apropiadas para Sectores Marginales. Convenio Andrés Bello (ITACAB).

Primavera, H. (1997). Gerencia social y epistemología: reflexiones acerca de la construcción de herramientas de intervención. Recuperado de: http://www.econo.unlp.edu.ar/uploads/docs/gerencia_social_y_epistemologia_heloisa_ primavera.pdf

Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía (2015). Plan Estratégico, 2015 al 2021. Recuperado de: http://www.unia.edu.pe/FrontEndUNIA/dw/transpa-rencia/transparencia.html

Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía (2011). Currículo intercul- tural. Carrera Profesional de Educación Inicial Bilingüe. Recuperado de http://www.unia.edu.pe/FrontEndUNIA/dw/ArchivosPdfs/Plan.../plan-estudios-inicial.pdf

Downloads

Published

2021-12-19

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Castillo Farroñay, Z. I. (2021). The Social Management in the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía and its Relationship with the Implementation of an Educational Policy with an Intercultural Approach. Lengua Y Sociedad, 20(2), 429-451. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v20i2.22261

Most read articles by the same author(s)