Emojis and Courtesy: the WhatsApp Case
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v20i1.22279Keywords:
emoji, WhatsApp, digital communication, politenessAbstract
The following work studies the emoji as a distinctive of politeness in messages issued by a WhatsApp group. During the study, 20 members of a private WhatsApp group called Parceros participated, ranging in age from 25 to 50 years old, made up of men and women, statements broadcast by chat were taken in random order, and the different types of politeness based on the categorization made by Bernal (2007) were also taken into account. The research was done under the qualitative method and discursive character. The research concludes that the emoji is used in a dynamic way among the participants, connoting from the emotional, to activities related to politeness.
References
Alarcon, M. (2008). Austin y Searle: la relación entre verbos y actos ilocucionarios. Literatura y Lingüística, 19, 235-250. http://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112008000100013
Bernal, M. (2007). Categorización sociopragmática de la cortesía y la descortesía. Un estudio de la conversación coloquial española [Tesis doctoral, Universidad de Estocolmo]. Asociación Internacional para los Estudios de la Comunicación en Español. https://doi.org/10.17710/tym-bernal2007
Bravo, D. (2003). Actividades de cortesía, imagen social y contextos socioculturales: Una introducción. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/337544532
Bravo, D. (2008). Las implicaciones del estudio de la cortesía en contextos del español. una discusión. International Pragmatics Association, 18(4), 577-603. https://bit.ly/3ivieaQ
Collado, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf
Cremades, R., Maqueda E. y Onieva, J. (2016). Posibilidades didácticas de la escritura digital ubicua en la aplicación WhatsApp Messenger. Revista Letral, 16, 106-120. https://doi.org/10.30827/rl.v0i16.4932
Dresner, E. y Herring, S. (2010). Functions of the Non-Verbal in CMC: Emoticons and Illocutionary Force. Comunication Theory, 20, 249-268. https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.2010.01362.x
Escandell, M. (1996). Introducción a la pragmática. Ariel.
Evans, N. (2017). The Emoji Code: The linguistics Behind smiley faces and scaredy cats. Picador.
Gofman, E. (1967). On face work, An analysis of ritual elements in social interaction. Diary Psychiatry Interpersonal and Biological Processes, 702, 5-45. https://doi.org/10.1080/00332747.1955.11023008
Grupo Val.Es.Co. (2014). Las unidades del discurso oral. Estudios de Lingüística del Español, 35, 13-73. https://infoling.org/elies/35/pdfs-word/elies35-2.pdf
Gómez, M. (2017). Utilización de WhatsApp para la Comunicación en Titulados Superiores. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(4), 51-65. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55154073003
Hernández, N. (2002). La cortesía en la conversación española de familiares y amigos, la búsqueda del equilibrio entre la imagen del hablante y la imagen del destinatario [Tesis doctoral, Aalborg Universitet]. Programa EDICE. http://edice.org/descargas/Tesis%20Hernandez-Flores%202002.pdf
López, G. (2010). Apuntes sobre la cibercultura y la alfabetización digital posmoderna. Atlantic International University; Universidad Santiago de Cali; Universidad Sanbuenaventura - Cali. http://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/689
Nicholas, A. y Lewis, J. (2008). Millennial Attitudes Toward Books and E-Books. Facultyand Staff-Articles& Papers, 26. http://escholar.salve.edu/fac_staff_pub/26
Parrado, M. y Estrada, J. (2021). Emoji y expresión escrita: posibilidades de aplicación y desarrollo en lenguas materna y extranjera. Educação & Formação, 6, 1-19. https://doi.org/10.25053/redufor.v6i1.3528
Pinder, T. y Groscurth, C. (2009). Principles for teaching the millennial generation: innovative practices of u-m faculty. CRLT Occasional Papers, 26. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.517.7407&rep=rep1&type=pdf
Placencia, M. y Padilla, X. (2020). Guía práctica de pragmática del español. Routledge.
Sampietro, A. (2016). Emoticonos y emojis: análisis de su historia, difusión y uso en la comunicación digital actual [Tesis doctoral, Universidad de Valencia]. Roderic. http://hdl.handle.net/10550/53873
Sampietro, A. (2016). Emoticonos y multimodalidad. El uso del pulgar hacia arriba en WhatsApp. Revista de Ciencias Sociales, 69, 271-295. http://apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/asampietro.pdf
Vela Delfa, C. (2020). Una aproximación semiótica al estudio de los emojis. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 84, 153-165. https://doi.org/10.5209/clac.69723
Watts, R. (2003). Politeness. Cambridge University. https://assets.cambridge.org/97805217/90857/sample/9780521790857ws.pdf
Yus, F. (2010). Ciberpragmática 2.0: Nuevos usos del lenguaje. Ariel. https://personal.ua.es/francisco.yus/site/ciber2.pdf
Yus, F. (2014). Not all emoticons are created equal. Linguagem em (Dis)curso, 14(3), 511-529. http://dx.doi.org/10.1590/1982-4017-140304-0414
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jorge Armando Gutierrez Jimenez
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).