Use of Writing Strategies in Last Term Engineering Students
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v19i2.22303Keywords:
strategies, writing process, planning, textual enactment, reviewAbstract
This research studies the writing strategies that are most used by students in the last semester of the Engineering degree. Through the cognitive model of Flower and Hayes, and with the application of a survey to these students, several strategies belonging to the planning, translation and revision modules are analyzed. The results indicate that students recognize many of the proposed strategies, but there are still some difficulties that maybe related to an incipient knowledge of academic writing.
References
Arias-Gundín, O. y García-Sánchez. (2006). El papel de la revisión en los modelos de escritura. Revista Aula Abierta, 88, 37-52.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Flores, A. D. (2018). La escritura académica en estudios de ingeniería: valoraciones de estudiantes y profesores. Revista de la Educación Superior, 47(186), 24-44.
Flower L. y Hayes, J. (1996). Teoría de la redacción como proceso cognitivo. Los procesos de lectura y escritura. Textos en contexto, 1, Lectura y vida.
Gallego, J., García, A. y Rodríguez, A. (2014). Percepciones de estudiantes universitarios sobre la planificación de la escritura. European Scientific Journal, 10(1), 26-44.
Hernández, R. (2007). La redacción universitaria: una tarea inacabada. Revista Fuentes Humanísticas, 19(35), 79-88.
Moreano, R. y Roca, M. (2014). Estrategias cognitivas y metacognitivas de composición escrita que se promueven en un curso de redacción en una universidad privada de Lima (Tesis de maestría). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima.
Nuñez, J. y Moreno-Núñez, A. (2017). Percepción de los estudiantes universitarios iberoamericanos sobre la competencia comunicativa y la alfabetización académica. Revista Zona Próxima, 26, 44-60.
Núñez, J. y Muse, C. (2017). Formación y percepción sobre la escritura como proceso de estudiantes universitarios argentinos y españoles. Acción Pedagógica, 26(1), 18-26.
Olave-Arias, G., Rojas-García, I. y Cisneros-Estupiñán, M. (2013). Deserción universitaria y la alfabetización académica. Revista Educación y Educadores, 16(3), 455-471.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Carolina Grimanesa Pandal Arenas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).