Use of Writing Strategies in Last Term Engineering Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v19i2.22303

Keywords:

strategies, writing process, planning, textual enactment, review

Abstract

This research studies the writing strategies that are most used by students in the last semester of the Engineering degree. Through the cognitive model of Flower and Hayes, and with the application of a survey to these students, several strategies belonging to the planning, translation and revision modules are analyzed. The results indicate that students recognize many of the proposed strategies, but there are still some difficulties that maybe related to an incipient knowledge of academic writing.

References

Arias-Gundín, O. y García-Sánchez. (2006). El papel de la revisión en los modelos de escritura. Revista Aula Abierta, 88, 37-52.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Flores, A. D. (2018). La escritura académica en estudios de ingeniería: valoraciones de estudiantes y profesores. Revista de la Educación Superior, 47(186), 24-44.

Flower L. y Hayes, J. (1996). Teoría de la redacción como proceso cognitivo. Los procesos de lectura y escritura. Textos en contexto, 1, Lectura y vida.

Gallego, J., García, A. y Rodríguez, A. (2014). Percepciones de estudiantes universitarios sobre la planificación de la escritura. European Scientific Journal, 10(1), 26-44.

Hernández, R. (2007). La redacción universitaria: una tarea inacabada. Revista Fuentes Humanísticas, 19(35), 79-88.

Moreano, R. y Roca, M. (2014). Estrategias cognitivas y metacognitivas de composición escrita que se promueven en un curso de redacción en una universidad privada de Lima (Tesis de maestría). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima.

Nuñez, J. y Moreno-Núñez, A. (2017). Percepción de los estudiantes universitarios iberoamericanos sobre la competencia comunicativa y la alfabetización académica. Revista Zona Próxima, 26, 44-60.

Núñez, J. y Muse, C. (2017). Formación y percepción sobre la escritura como proceso de estudiantes universitarios argentinos y españoles. Acción Pedagógica, 26(1), 18-26.

Olave-Arias, G., Rojas-García, I. y Cisneros-Estupiñán, M. (2013). Deserción universitaria y la alfabetización académica. Revista Educación y Educadores, 16(3), 455-471.

Downloads

Published

2020-12-17

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Pandal Arenas, C. G. (2020). Use of Writing Strategies in Last Term Engineering Students. Lengua Y Sociedad, 19(2), 65-78. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v19i2.22303