Final Research Report Discursive Genre in High Education

Authors

  • María Mercedes Gonzales Rodríguez Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Peru

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v17i1.22369

Keywords:

discourse, discursive gender, academic discourse, scientific discourse, research report

Abstract

The present work addresses the study of one of the discursive genres used in the UNMSM Professional School of Chemistry: the final research report. The definition of academic discourse and scientific discourse, the characteristics of gender, textual structuring, as well as the most relevant linguistic marks will be presented.

References

Álvarez, F. (2013). La despersonalización en el discurso académico (Tesis doctoral). Recuperada de Biblioteca Digital de la Universidad de Alcalá. (https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/20049).

Bajtín, M. (1982). Estética de la creación verbal. Madrid: Siglo XXI.

Benveniste, E. (1977). El aparato formal de la enunciación. En Problemas de lingüística general II. México: Siglo XXI.

Bernstein, B. (1993). La estructura del discurso pedagógico. Clases, código y control (Vol. IV). Madrid: Morata.

Charaudeau, P. (agosto, 1995). Análisis del discurso: Lectura y Análisis de Textos. Lenguaje, 22.

Foucault, M. (2004). El orden del discurso. España: Tusquets.

Lander, E. (2005). La ciencia neoliberal. Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, 11(2).

Parodi, G. (2008). Géneros discursivos y lengua escrita: Propuesta de una concepción integral desde una perspectiva sociocognitiva. Letras, 51(80).

Shiro, M., Charaudeau, P., & Granato, L. (2012). Los géneros discursivos desde múltiples perspectivas: teoría y análisis. Madrid: Iberoamericana.

Voloshinov, V. (1976). El signo ideológico y la filosofía del lenguaje. Buenos Aires: Nueva Visión.

Downloads

Published

2018-07-10

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Gonzales Rodríguez, . M. M. (2018). Final Research Report Discursive Genre in High Education. Lengua Y Sociedad, 17(1), 161-174. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v17i1.22369