The representation of Autism Spectrum Disorder: a view from the conceptual metaphor theory
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v21i2.22777Keywords:
conceptual metaphor, teachers, mothers, ASD, qualitative methodologyAbstract
The purpose of this research was to analyze the representation of the Autism Spectrum Disorder (ASD) by parents of children diagnosed with this condition, in Chile, about: i) the ASD as disorder, ii) their self-image as parents, iii) their sons with ASD, and iv) teachers and mental-health specialists. The methodologies by Coll-Florit y Climent (2019) and Saban et al. (2007) were used. It was demonstrated that the conceptualization of ASD is closely related to opposition to forces and nature. Regarding the teachers, a resistance to change their educational paradigm is outlined, and the mental-health specialists are conceived as passive agents.
References
Alarcón, P., Díaz, C., Tagle, T., Ramos, L. y Quintana, M. (2014). Conceptualizaciones metafóricas sobre el rol del profesor en estudiantes de pedagogía. Estudios Pedagógicos, 40(2), 27-44. https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000300002
Alarcón, P., Vasquez, V., Díaz, C. y Venegas, C. (2020). El profesor como guía y guerrero: metáforas sobre la profesión docente. Cuadernos de lingüística hispánica, (36), 105-128. https://doi.org/10.19053/0121053x.n36.2020.10989
Aneas, A. (2017). Trastorno del espectro autista. Evaluación, diagnóstico e intervención educativa y familiar. Editorial Zumaque, S. L.
Aravena, F., Pineda-Báez, C., López-Gorosave, G. y García-Garduño, J. (2020). Liderazgo de directores noveles de Latinoamérica a través de las metáforas: Chile, Colombia y México. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 18(3), 71-91. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.3.004
Baker-Ericzen, M., Brookman-Frazee, L. y Stahmer, A. (2005). Stress levels and adaptability in parents of toddlers with and without autism spectrum disorders. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 30(4), 194-204. https://doi.org/10.2511/rpsd.30.4.194
Berenguera, A., Coma-Auli, N., Carmona-Terés, V., Pons-Vigués, M., Pujol-Ribera, E., Medina-Perucha, L., Jacques-Aviñó, C. y Moix, J. (2020). Vivir con artrosis de rodilla es como… La utilidad de la metáfora para entender la experiencia vital. Atención Primaria Práctica, 2(1-2). https://doi.org/10.1016/j.appr.2019.10.011
Coll-Florit, M. y Climent, S. (2019). A New Methodology for Conceptual Metaphor Detection and Formulation in Corpora: A Case Study on a Mental Health Corpus. SKY Journal of Linguistics, 32, 43-74.
Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad, 13 de diciembre de 2006. https://bit.ly/3OKaJLg
Convención sobre los Derechos del Niño, 20 de noviembre de 1989, http://www.ohchr.org/SP/ProfessionalInterest/Pages/CRC.aspx
Cuenca, M. y Hilferty, J. (1999). Introducción a la lingüística cognitiva. Ariel, S. A.
Declaración de Salamanca y Marco de Acción para las Necesidades Educativas Especiales, 7-10 de junio de 1994. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427_spa
Deignan, A. (2010). The Cognitive View of Metaphor: Conceptual Metaphor Theory. En L. Cameron y R. Maslen (Eds.), Metaphor Analysis. Research Practice in Applied Linguistics, Social Sciences and the Humanities (pp. 44-56). Equinox.
Escobar, E. (2012). Las metáforas de los analistas políticos y diplomáticos: desde la perspectiva cognitiva. Lengua y Sociedad, 12(1), 58-80. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v12i1.22642
Fernandez, C., Flores, C. del F. y Lovón, M. (2019). Análisis metafórico de los anuncios publicitarios relacionados con la mujer como objeto sexual. Lengua y Sociedad, 18(1), 109-128. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v18i1.22344
Fortea, M., Castro, J. y Escandell, M. (2019). Programa de apoyo para reducir la ansiedad en abuelos de niños con trastorno del espectro autista. Revista Española de Discapacidad, 7(2), 31-35.
Gibbs, R. (2011). Evaluating Conceptual Metaphor Theory. Discourse Processes, 48(8), 529-562. https://doi.org/10.1080/0163853X.2011.606103
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores. https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%2
Kövecses, Z. (2010). Metaphor. A Practical Introduction. Oxford/Nueva York: Oxford University Press.
Kövecses, Z. (2015). Where metaphors come from. Oxford University Press.
Lakoff, G. y Johnson, M. (1980). Metáforas de la vida cotidiana. Cátedra.
Lampert-Grassi, M. (2018). Trastorno del Espectro Autista. Epidemiología, aspectos psicosociales, y políticas de apoyo en Chile, España y Reino Unido. Biblioteca Nacional de Chile.
Mackey, A. y Susan, S. (2005). Second language research. Methodology and design. Lawrence Erlbaum.
Martínez, M. y Cruz, B. (2008). Acercamiento a la realidad de las familias de personas con autismo. Psychosocial Intervention, 17(2), 215-230.
Ministerio de Salud. (2011). Guía práctica para la detección y diagnóstico de los trastornos del espectro autista. Atenas Ltda.
Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. Neiva.
Murray, C., Tobar, A., Villablanca, F. y Soto, G. (2015). El componente pragmático en adultos con síndrome de Asperger: actos de habla indirectos, metáforas y coerción aspectual. RLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 53(1), 35-58.
Ortiz Díaz-Guerra, M. J. (2011). Estructuras formales de las metáforas visuales en la publicidad gráfica: un análisis cognitivo. Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 5(1), 141-162. https://doi.org/10.5209/rev_PEPU.2011.v5.n1.36927
Potts, A. y Semino, E. (2019). Cancer as a Metaphor. Metaphor and Symbol, 34(2), 81-95.
Pragglejaz Group. (2007). MIP: A Method for Identifying Metaphorically Used Words in Discourse. Metaphor and Symbol, 22(1), 1-39. https://doi.org/10.1080/0163853X.2011.606103
Puchol, I., Fernández, M., Pastor, G., Sanz, P. y Herrais, E. (2014). Relación entre estrés parental y habilidades lingüísticas en niños con TEA. Revista INFAD De Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 105-114. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v1.353
Real Academia Española. (2021). Albatros. En Diccionario de la Lengua Española. Recuperado el 19 de abril de 2022, de https://dle.rae.es/albatros?m=form
Roca-Cuberes, C., Lopezosa, C., Díaz-Noci, J. y Codina, L. (2020) Anuario de métodos de investigación en comunicación social. Teoría y elección metodológica en la investigación. Digidoc.
Rodríguez, F. (2015). Interrupciones y solapamientos en el discurso oral de hablantes con y sin síndrome de Asperger. RLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 53(1), 13-34. https://doi.org/10.4067/S0718-48832015000100002
Saban, A., Kocbeker, B. y Saban, A. (2007). Prospective teachers' conceptions of teaching and learning revealed through metaphor analysis. Learning and Instruction, 17(2), 123–139. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2007.01.003
Semino, E., Demjén, Z. y Demmen, J. (2018). An Integrated Approach to Metaphor and Framing in Cognition, Discourse, and Practice, with an Application to Metaphors for Cancer. Applied Linguistics, 39(5), 625-645. https://doi.org/10.1093/applin/amw028
Soares da Silva, A. (2016). The persuasive (and manipulative) power. En M. Romano y M. Dolores (Eds.), Exploring Discourse Strategies in Social and Cognitive Interaction. Multimodal and cross-linguistic perspectives (pp. 79-108). John Benjamins.
Soares da Silva, A., Cuenca, M. y Romano, M. (2017). The Conceptualization of ‘Austerity’ in the Portuguese, Spanish and Irish Press. En F. Sharifian (Ed.), Advances in Cultural Linguistics (pp. 345-368). Springer.
Steen, G. (2007). Finding Metaphor in Discourse: Pragglejaz and Beyond. Culture, Language and Representation, 5, 9-25.
Steen, G. (2009). Deliberate Metaphor Affords Conscious Metaphorical Cognition. Cognitive Semiotics, 5(1-2), 179-197. https://doi.org/10.1515/cogsem.2013.5.12.179
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Antioquia.
Strugielska, A. (2015). A hybrid methodology of linguistic metaphor identification in elicited data and its conceptual implications. En W. Wan y G. Low (Eds.), Elicited Metaphor Analysis in Educational Discourse (pp. 65-92). John Benjamins.
Tallis, J., Casarella, J., Dangiola, N., Kaufmann, L., Lago, D. y Veneziale, S. (2012). Los trastornos del espectro autista. Aportes convergentes. Miño y Dávila editores.
Villavicencio-Aguilar, C., Romero, M., Criollo, M. y Peñaloza, W. (2018). Discapacidad y familia: desgaste emocional. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 5(1), 89-98. https://doi.org/10.30545/academo.2018.ene-jun.10
Villegas, M., Cecilia, R. y Gerardo, E. (2014). La inclusión educativa desde la voz de madres de estudiantes con TEA en una muestra chilena. Revista Española de Discapacidad, 2(2), 63-82. https://www.cedid.es/redis/index.php/redis/article/view/92
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Yoselis Ventura Olivet, Paola Alarcón Hernández
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).