Pragmalinguistic analysis of the major players in social networks: memes of COVID-19 and Russia's invasion of Ukraine in Spain
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v21i2.22807Keywords:
meme, cyberlanguage, humor, coronavirus, russian invasionAbstract
Historical events between 2020 and the beginning of 2022, such as the global pandemic of COVID- 19 and the outbreak of a possible Third World War, have been the ideal context for practically the entire world population to have resorted to escape routes at their fingertips, such as social networks. The use of these applications favors interaction and contact among the population and has led to a considerable increase in the creation of minimal structures loaded with humor and irony: memes. The purpose of this study is to perform a pragmalinguistic analysis of memes related to COVID-19 and Russia's invasion of Ukraine in order to define and delimit their characteristics. For this purpose, based on a selection of 30 memes, we are going to analyze the following features: structure, intention, subject matter, characters appearing in the memes' images and linguistic marks of humor and irony. The results show that it is the use of the image in a given context that produces a humorous effect. Similarly, it is the proximity of the topic that generates content and interest for the production of memes.
References
Arango, G. (2015). Una aproximación al fenómeno de los memes en Internet: claves para su comprensión y su posible integración pedagógica. ComunicaçãoMídia e Consumo, 33, 109-131. http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/view/677
Carmona, M. y Vaquera, L. (2020). Pandemia y posverdad: el impacto de la COVID-19 en la comunicación por WhatsApp. Prisma Social: revista de investigación social, 31, 110-154. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7626005
Casella, M. (2021). Sátira y comunicación política en Facebook: el caso de la política en memes [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional del Comahue. Facultad de Derecho y Ciencias Sociales].
Cote, A. (2017). La subversión del humor. https://www.researchgate.net/publication/318289079_La_subversion_del_humor.
da Cunha, R. (2007). Memes em weblogs: proposta de unataxonomia. Revista Famecos, 14(32), 23-31. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.32.3411
de Saint Laurent, C., Glăveanu, P. y Literat, I. (2021). Internet memes as partial stories: Identify in polítical narratives in coronavirus memes. Social Media + Society, 7(1), 1-13. https://doi.org/10.1177/2056305121988932
García, P. (2020). Memes, reciclajes y escritura creativa digital. https://eprints.ucm.es/id/eprint/62776/
Iglesias, I. (2000). Sobre la anatomía de lo cómico: recursos lingüísticos y extralingüísticos del humor verbal. En ASELE (Ed.), ¿Qué español enseñar?: norma y variación lingüísticas en la enseñanza del español a extranjeros: actas del XI Congreso Internacional ASELE, Zaragoza 13-16 de septiembre de 2000 (pp. 439-450).
Islas, A. (2020). Memes como símbolos de transmisión cultural: los memes de las redes sociales. Huella de la Palabra, 14, 30-46. https://revistas.lasallep.edu.mx/index.php/huella/article/view/14
Loayza-Maturrano, E. (2021). Análisis lingüístico-semiótico de las viñetas humorísticas sobre la covid-19. Lengua y Sociedad, 20(2), 57-79. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v20i2.22242
Martínez, X. y Piñeiro, T. (2016). Los memes en el discurso de los partidos políticos en Twitter: análisis del Debate sobre el Estado de la Nación de 2015. Communication & Society, 29(1), 145-160. http://doi.org/10.15581/003.29.1.sp.145-160
Meso, K., Mendiguren, T. y Pérez, J. (2017). Memes políticos difundidos por usuarios de Twitter. Análisis de la jornada electoral del 26J de 2016. El profesional de la información, 26(4), 672-683. http://eprints.rclis.org/39115/
Morales, A. (2014). Viralización de contenidos y memes en internet. [Tesis de licenciatura, Universidad de Chile]. https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/132534/Viralizacion%2bde%2bcontenidos%2by%2bmemes%2ben%2binternet%2bJavier%2bAndres%2bChamorro%2bBernal.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Piñeres, G., López, S., López, C. & Escobar, F (2022). Memes como herramienta terapéutica durante la pandemia por COVID-19: reflexión desde la cultura visual, la psiquiatría, la psicología y las neurociencias. https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/download/3706/7303/7638
Polo, M. (2013). La violencia y lo sagrado: la teoría mimética en la filosofía de René Girard. Jornadas Diálogos: Literatura, Estética y Teología. La libertad del Espíritu, V, 17-19. Universidad Católica Argentina. Facultad de Filosofía y Letras, Buenos Aires. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/4852
Rowan, J. (2015). Memes, jóvenes y política. En Subirats J. (Dir.), Ya nada será lo mismo. Los efectos del cambio tecnológico en la política, los partidos y el activismo juvenil, (pp. 298-303), Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud.
Ruiz, L. y Padilla, X. (Eds.). (2009). Dime cómo ironizas y te diré quién eres: una aproximación pragmática a la ironía. Peter Lang.
Ruiz, L., Marimón, C., Padilla, X. y Timofeeva, L. (2004). El proyecto GRIALE para la ironía en español: conceptos previos. ELUA. Estudios de Lingüística, 18, 231-242. https://doi.org/10.14198/ELUA2004.18.12
Santamaría, I. (2017). La expresión del humor infantil a través de la formación de palabras en producciones escritas. Círculo de Lingüística Aplicada, 17, 24-53. https://doi.org/10.5209/CLAC.56315
Santamaría, I. (2009). Los evidenciales. En Ruiz Gurillo, L; Padilla García, X. (Eds.). (2009). Dime cómo ironizas y te diré quién eres: una aproximación pragmática a la ironía (pp. 267-292), Berlin: Peter Lang.
Santibáñez, C. (2001). Teoría social y Memes. A Parte Rei: revista de filosofía, 18, 1-9. https://philpapers.org/rec/SANTSY
Sola, S. (2020). Humor en tiempos de pandemia. Análisis de memes digitales sobre la COVID-19. Zer: Revista de estudios de comunicación, 25(49), 33-58. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/21817
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Isabel Santamaría, Lucía Preciado Jover
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).