Communication in culturally diverse contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i1.23297

Keywords:

Interculturality, Care, Health, Cultural diversity, Communication

Abstract

This paper addresses intercultural communication possibilities of a variety of care and health professionals in a private health organisation of Cordoba with a diverse patient population. The aim of this paper is to identify different elements present in an effective communication with those patients. Previous studies are considered to have overlooked this reality, even though it is of vital importance in communication between patients and health professionals, as it can result in misunderstandings, misdiagnosis and dissatisfaction with care on the one hand, and labor dissatisfaction on the other. In this study included the patients' own perceptions of their ability to communicate with the professionals. The participant observation technique was used during eight weeks and surveys were carried out with doctors from different specialties, nurses, as well as outpatients and inpatients at the institution. In the surveys, health professionals were asked to rate their ability to communicate with people from other cultures, and in the patient surveys, they were asked to rate the professionals' ability to communicate. Responses from 25 professionals (both doctors and nurses) and 91 patients were analysed. The results show that professionals with greater empathy and previous intercultural experience are more likely to communicate effectively with patients, in relation to their health care.

Author Biography

  • Macarena Perusset, Universidad SIGLO21, Córdoba, Argentina

    Experta universitaria en Interculturalidad, Justicia y Cambio Global por la Universidad de Oviedo. Doctora de la Universidad de Buenos Aires en el área de Antropología sociocultural. Posee estudios de posdoctorado UTN - Conicet en tecnologías sociales para la inclusión social. Previamente obtuvo su título de licenciada en Ciencias Antropológicas de la Universidad de Buenos Aires. Posee amplia experiencia en docencia de grado y posgrado y se especializa en temáticas relativas a la diversidad cultural. Actualmente, es directora de Investigación de la Secretaría de Investigación y transferencia científica de la Universidad Siglo 21, en la cual se desempeña también como docente de grado y posgrado y como directora de proyectos de investigación. Es docente de posgrado de la Universidad Nacional de Córdoba.

References

Alarcón, A., Astudillo, P., Barrios, S. y Rivas, E. (2004). Política de Salud Intercultural: Perspectiva de usuarios mapuches y equipos de salud en la IX región, Chile. Revista Medicina, 132(9), 1109-1114. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0034-98872004000900013&script=sci_arttext

Barbero, J. (2006). El derecho del paciente a la información: el arte de comunicar. Anales del Sistema Sanitario, 29(3), 19-27. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1137-66272006000600003

Bautista, E. y Sánchez, C. (2018). Diáspora transnacional de comunidades entre menonitas de México y Brasil. Revista Mexicana de Sociología, 80(4), 739-765. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-25032018000400739&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Bennett, J. (2005). Empathic Visión: Affect, Trauma and Contemporary Art. Stanford University Press.

Buber, M. (1996). I and Thou (W. Kaufmann, trad.). Touchstone. (Obra original publicada en 1923)

Corey, G. (2004). The Consilient Brain: The Bioneurological Basis of Economics and Society, and Politics. Kluwer Academic/Plenum Publishers.

Domínguez, M. (2009). La importancia de la comunicación no verbal en el desarrollo cultural de las sociedades. Razón y Palabra, 14(70), 1-29. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520478047

Fajardo, D. (2011). De la competencia comunicativa a la competencia intercultural: una propuesta teórica y didáctica para la educación intercultural en Latinoamérica. Revista Pueblos y Fronteras Digital, 6(12), 5-38. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-41152011000200001

Farfán, X. y Rebolledo, F. (2013). Interacciones dialógicas en el consultorio: migrantes haitianos y funcionarios de salud primaria. Revista Perspectivas, (24), 111-122. http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/478

Feltri, A., Arakaki, J., Justo, L., Maglio, F., Pichún, F., Rosenberg, M., Spinelli, H., Testa, M., Torres, A. y Ynoub, R. (2006). Salud reproductiva e interculturalidad. Salud Colectiva, 2(3), 299-316. https://www.scielosp.org/pdf/scol/2006.v2n3/299-316/es

González-Juárez, L. y Noreña-Peña, A. (2011). Comunicación intercultural como medio para favorecer el cuidado culturalmente aceptable. Revista Enfermería Universitaria, 8(1), 55-60. https://www.redalyc.org/pdf/3587/358741838008.pdf

Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura. Crítica a las teorías de la identidad. Siglo XXI.

Hume, D. (2000). A Treatise of Human Nature (D. Fate y M. Norton, Eds.). Oxford University Press. (Obra original publicada en 1740)

García Canclini, N. (1994). Cultura y Comunicación. Universidad Taylor.

García Canclini, N. (1999). La globalización imaginada. Paidós.

Jackson, M. (2005). Existential Anthropology: Events, Exigencies and Effects. Berghahn Books.

Klenner-Loebel, M. y Osses-Bustingorry, S. (2018). Competencia comunicativa intercultural: un desafío para los profesionales de la salud en Chile. Revista Médica de Chile, 146(4), 539-540. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872018000400539

Lerín, S. (2004). Antropología y salud intercultural: desafíos de una propuesta. Desacatos, (15), 111-125 https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-050X2004000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Lorente, J. y Arias, M. (2009). La comunicación en salud desde las perspectivas ética, asistencial, docente y gerencial. Medisan, 13(1), 1-14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192009000100010

Maldonado, C., Peralta, C. y Vieira, E. (2019). Configuraciones culturales en la comunicación indígena. Resistencia y autonomía por comunicadores y comunicadoras de Wallmapu. Comunicación y Sociedad, 16, 1-21. https://doi.org/10.32870/cys.v2019i0.7209

Pérez, L. y Alonso-Campo, M. (2019). Un viaje al país del rey Morvan: cómo adquirir la competencia cultural. Universitas-XXI, Revista de Ciencias Sociales y Humanas, (30), 129-150. https://www.redalyc.org/journal/4761/476158404006/html/

Podestá, C. (2006). Un acercamiento al concepto de cultura. Journal of Economics, Finance and Administrative Science, 11(21), 25-39. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360733601002

Sanhueza, S., Paukner, F., San Martín, V. y Friz, M. (2012). Dimensiones de la competencia comunicativa intercultural y sus implicaciones para la práctica educativa. Folios, (36), 131-151. https://doi.org/10.17227/01234870.36folios131.151

Smith, A. (1982). The Theory of Moral Sentiments (D. Raphael y L. Macfie, Eds.). Liberty Classics. (Obra original publicada en 1759)

Turner, V. (1969). The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Aldine.

Vila, R. (2012). Los aspectos no verbales en la comunicación intercultural. Ra Ximhai, 8(2), 223-239. https://www.redalyc.org/pdf/461/46123366010.pdf

Downloads

Published

2023-05-12

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Perusset, M. (2023). Communication in culturally diverse contexts. Lengua Y Sociedad, 22(1), 101-116. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i1.23297