The names of racism in Mexico: a lexical overview

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i1.23905

Keywords:

lexicon, racism, discrimination, classism, everyday practices

Abstract

The purpose of the study is to analyse the names with which racism is designated in Mexico; as well as the relationship of its lexicon with phenomena such as ethnicism, discrimination and classism. The theoretical framework is built from research on current racism (Castellano, 2000; Gall, 2014, 2004), lexicological (Atunes, 2012; Lara, 2006) and discursive studies (Hall, 1992). To achieve the objective, we work with a corpus of opinion texts composed of 109 comments written anonymously in response to four trigger texts asking whether or not racism exists in Mexico and a mediating text that promoted the participation of readers of a Mexican Online newspaper. The data are studied in two phases: first, through a content analysis (Bardin, 2002) we work on the lexical level of the texts by identifying the topics and organizing them by semantic categories; second, they are analysed quantitatively using the AntConc.exe application (Anthony, 2022). The results show the denominations regarding racism, their most frequent semantic associations and the intersectionality that can be observed in everyday life.

Author Biography

  • Marisela Colín, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, Mexico

    Profesora titular ‘B’ definitiva en la Escuela Nacional de Lenguas, Lingüística y Traducción de la Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM; desde 1981 realiza investigación en el área de la lingüística aplicada. Fue becaria del Instituto de Estudios del Lenguaje (IEL) de la Universidad Estadual de Campinas, Unicamp, Brasil, y del Instituto Universitario de Lingüística Aplicada, IULA, de la Universidad Pompeu Fabra, en Barcelona; obtuvo los grados de maestra y de doctora en lingüística aplicada. Publicó más de 30 artículos, 10 capítulos de libro, es coeditora de 5 libros, entre ellos: Traducción de textos especializados. nuevos enfoques, nuevas metodologías, ENALLT, UNAM (2018) y Escribe todas las palabras que vienen a tu mente… léxico disponible y aprendizaje de lenguas (2022). Ha sido miembro del Sistema Nacional de Investigadores del Conacyt y, en 2021, recibió el Reconocimiento Sor Juana Inés de la Cruz por parte de la UNAM. 

References

Antunes, I. (2012). O território das palavras. Parábola Editora, SP.

Bardin, L. (2002). Análise de conteúdo. Edições 70.

Barragán, A. (28 de octubre de 2018). Alfonso Cuarón: Los mexicanos que critican la caravana tienen la misma actitud que Trump. El País. https://verne.elpais.com/verne/2018/10/27/mexico/1540606889_580752.html

Benavides, S. y Cabel, A. (2022). Perspectivas de mujeres afroperuanas sobre representaciones discursivas racistas en dos comerciales de Negrita. Boletín de la Academia Peruana de la Lengua, 72(72), 187-218. https://doi.org/10.46744/bapl.202202.006

Blommaert, J. y Rampton B. (2011). Language and Superdiversity. Diversities, 13(2).

Blommaert, J. (12 de diciembre de 2021). Looking back: What was important? Jean Blommaert’s Research Blog. https://alternative-democracy-research.org/

Cabnal, L. (2021). Lorena Cabnal: Sanar y defender el territorio-cuerpo-tierra. UAM Cuajimalpa, México. http://www.cua.uam.mx/news/miscelanea/lorena-cabnal-sanar-y-defender-el-territorio-cuerpo-tierra

Carrillo, C. (2017). Exhibir el racismo en México. Notas acerca de una exposición. Interpretatio. Revista de Hermenéutica, 2(2), 209-212. https://revistas-filologicas.unam.mx/interpretatio/index.php/in/article/view/50

Castellanos, A. (2000). Antropología y racismo en México. Desacatos, 4, 53-79. https://doi.org/10.29340/4.1234

Cerón, R. y Paola, D. (2004). Información Estadística Relevante sobre la Discriminación en México (Documento núm. 3). https://www.conapred.org.mx/documentos_cedoc/E-04-2004.pdf

Colín, M. (2007). El insulto un fenómeno pragmático de base semántica. Revista de Lingüística Mexicana, 4(1), 51-72. http://amla.org.mx/linguistica_mexicana/Vol_IV/2007040103a.pdf

Colín, M. y L. Herrera. (2021). Performatividad (online y offline) de dos comunidades indígenas en México sobre quiénes son y cómo pueden vivir en tiempos de pandemia del SAR2 COVID-19. Revista de Discurso y Sociedad, 15(1), 44-91. http://www.dissoc.org/ediciones/v15n01/DS15%281%29Colin&Herrera.pdf

Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación. (2017). Encuesta Nacional sobre Discriminación (ENADIS). https://www.inegi.org.mx/programas/enadis/2017/

De Llano, P. (26 de junio de 2016). ¿Es México racista? La humillación a tres indígenas y una exposición sobre discriminación avivan el debate. El País. https://elpais.com/internacional/2016/06/30/mexico/1467238980_975515.html?event_log=oklogin

Félix-Baéz, J. (2001). Cultura y Otredad. Los indios, los nacos, los otros... (apuntes sobre el prejuicio racial y la discriminación en México. La Palabra y el Hombre, (121), 21-40. https://culturayotredad.files.wordpress.com/2010/11/los-indios-los-nacos-y-los-otros.pdf

Gall, O. (2004). Identidad, exclusión y racismo: reflexiones teóricas y sobre México. Revista Mexicana de Sociología, 66(2), 221-259. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-25032004000200001

Gall, O. (2014). Interseccionalidad e interdisciplina para entender y combatir el racismo. Interdisciplina, 2(4), 9-34. https://www.revistas.unam.mx/index.php/inter/article/view/47203/42475

Gargallo, F. (19 de noviembre de 2005). Recuento y estampas de la discriminación. México: el racismo que no se nombra. Masiosare, (413). https://www.jornada.com.mx/2005/11/19/mas-gargallo.html

González, P. (1969). Sociología de la explotación. Siglo XXI.

Hall, S. (1992). The West and the Rest: Power and Discourse. Formations of Modernity. En D. Morley (Ed.), Essential Essays: Volumen 2. Identity and Diaspora (pp. 184-227). Duke University Press.

Lara, L. (2006). Curso de lexicología. El Colegio de México.

Lawrence, A. (2022). AntConc (Versión 4.2.0) [Software informático]. Universidad de Waseda. https://www.laurenceanthony.net/software

Lovón, M. y Palomino, M. (2022). Discriminación y racismo en tiempo de coronavirus: El discurso de la desigualdad social de la ‘pituquería’ en el Perú. Lengua y Sociedad, 21(1), 163-203. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v21i1.22518

Marcuschi, L. (2004). Da fala para a escrita: atividades de retextualização (5.ª ed.). Cortez Editora.

Marcuschi, L. (2010). Da fala para a escrita: atividades de retextualização (10.ª ed.). Cortez Editora.

Milenio. (2017). ¿Existe el racismo en México? Milenio. https://www.milenio.com/

Menezes, V. (2019). Manual de pesquisa em estudos lingüísticos. Parábola.

Moreno, M. (2016). El archivo del estudio del racismo en México. Desacatos, (51), 92-107. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-050X2016000200092

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (Comp.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 777-832). CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140507042402/eje3-8.pdf

Robinson, I. (12 de abril de 2016). Trump y el fascismo del siglo XXI en América Latina en Movimiento. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/2016/12/04/opinion/026a1mun

Schijman, B. (2 de abril de 2019). El racismo es una ideología muy potente. Página 12. https://www.pagina12.com.ar/184491-el-racismo-es-una-ideologia-muy-potente

Stavenhagen, R. (2014). Racismo e identidades en el mundo actual. Interdisciplina, 2(4), 1-6. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2014.4.47771

Urias, B. (2017). Un secreto a voces. Milenio. http://www.milenio.com/tribunamilenio/que_tan_racistas_somos_los_mexicanos/racismo-sociedad_racista-raza_homogenea-evolucionismo-Beatriz_Urias_13_376892309.html

Yankelevich, P. (Coord.). (2015). Inmigración y racismo. Contribuciones a la historia de los extranjeros en México. El Colegio de México.

Downloads

Published

2023-05-12

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Colín, M. (2023). The names of racism in Mexico: a lexical overview. Lengua Y Sociedad, 22(1), 55-80. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i1.23905