Afrikaans discursive memories in the #AfrikaansMustFall protest in South Africa 2015-2016

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.25827

Keywords:

discourse analysis, Afrikaans, language policies, apartheid, protest

Abstract

In this paper, we propose to analyse the discourses found in the tweets accompanying the movement represented by the hashtag #AfrikaansMustFall in order to reflect on the discursive memories (Courtine, 1981) that activate Afrikaans, as well as its relationship with apartheid so that we will be able to understand the magnitude of the claim. To this end, this research uses discourse analysis as its main approach. By pointing out the repetitions and recurrent ideas in the discourses, we seek to show how these ones are in dialogue with traces of earlier constructions (Maldidier, 1992), and connected to events in the recent past. In conclusion, the results show that the construction of the facts, following the study of memories, present two types of memories, one associated with Afrikaner pride and the other one associating Afrikaans with apartheid.

Author Biography

  • Antonela Soledad Vaccaro, Universidad Nacional de Tres de Febrero, Buenos Aires, Argentina

    Profesora en inglés (ISP Dr. Joaquín V. González). También es diplomada en Antropología Social y Política (FLACSO) y magíster en Gestión de Lenguas por la Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF). Se desempeña como docente de inglés como lengua extranjera en escuelas públicas y como docente de Fonología Inglesa en el nivel superior. Ha publicado artículos en diferentes revistas. Su orcid es https://orcid.org/0000-0002-8159-1345. Sus temas y ejes de trabajo son políticas lingüísticas, descolonización, educación superior y protestas estudiantiles en Sudáfrica.

References

Arnoux, E. (2006). El análisis del discurso como campo interdisciplinario. En Análisis del Discurso. Modos de abordar materiales de archivo (pp. 13-29). Santiago Arcos.

Clark, N. y Worger, W. (2016). The Rise and Fall of Apartheid. Routledge.

Courtine, J. J. (1981). Análisis del discurso político (M. Saint-Pierre, Trad.). Langages, 62.

Dlamini, Z. I., Malinga, L., Masiane, T. y Tshiololi, M. (2018). Social Media Advocacy in the #MustFall Campaigns in South Africa. 17th European Conference on Cyber Warfare and Security, 28-29

Dubow, S. (2014). Apartheid 1948- 1994. Oxford University Press.

Kriel, M. (2006). Fools, philologists and philosophers: Afrikaans and the politics of cultural nationalism. Politikon, 33(1), 45-70.

Lovón, M. y Quispe, A. (2021). Lenguaje, racismo y poder en el YouTube: Representaciones hegemónicas sobre los parlamentarios cultos peruanos. Discurso & Sociedad, 15(2), 348-382. http://hdl.handle.net/10757/656790

Luescher, T., Loader, L. y Mugume, T. (2017). #FeesMustFall: An Internet-Age Student Movement in South Africa and the Case of the University of the Free State. Politikon, 44(2), 231-245. https://doi.org/10.1080/02589346.2016.1238644

Maldidier, D. (1992). La inquietud del discurso. Un trayecto en la historia del análisis del discurso: el trabajo de Michel Pêcheux. Signo y seña, (1), 2011-2013. https://doi.org/10.34096/sys.n1.5580

Mkhize, D. y Balfour, R. (2017). Language rights in education in South Africa in South African Journal of Higher Education, 31(6), 133-150. https://doi.org/10.28535/31-6-1633

Msila, V. (2007). From Apartheid Education to the Revised National Curriculum Statement: Pedagogy for Identity Formation and Nation Building in South Africa. Nordic Journal of African Studies, 16(2), 146-160.

Naciones Unidas. (1973). Resolución 3068/38 del 30/11/73. Convención Internacional sobre la Represión y el Castigo del Crimen de Apartheid, adoptada por la Asamblea General de la ONU artículo IV.b y artículo V (Ley 23.221, sancionada el 21/09/85, promulgada el 12/09/85 y publicada en B.O. el 3/10/85). B. O.

Ndlovu-Gatsheni, S. J. (2016). El movimiento estudiantil «Rhodes debe caer» (Rodhes Must Fall): Las universidades sudafricanas como campo de lucha. Tabula Rasa, 25, 195-224. https://doi.org/10.25058/20112742.81

Nkondo, C. (1979). Comparison of the Syllabus of Bantu Education department with that of the Transvaal Education department and other related matters. Reality, 11(4), 17-19.

Nomvete, S. y Mashayamombe, J. (2019). South Africa’s Fees Must Fall: The Case of #UPrising in 2015. South African Review of Sociology, 50(3-4), 75-90. https://doi.org/10.1080/21528586.2019.1699441

Portillo-Fernández, J. (2020). Análisis estructural y comunicativo del ciberdiscurso en redes sociales, aplicaciones de mensajería instantánea y foros web. Nexus, (27), 1-19. https://doi.org/10.25100/nc.v0vi27.10629

Rizzo, F. (2011). La configuración de imaginarios identitarios colectivos: del congreso literario hispanoamericano (Madrid, 1892) al Congreso de la Lengua española (Sevilla, 1992). Tonos digital, (21), 1-25. http://www.tonosdigital.com/ojs/index.php/tonos/article/view/685

Roberge, P. (2002). Afrikaans: Considering origins. En R. Mesthrie (Ed.), Language in South Africa (1.° ed., pp. 79-103). Cambridge University Press, https://doi.org/10.1017/CBO9780511486692.005

Roberge, P. (1990). The ideological profile of Afrikaans historical linguistics. En J. Joseph y T. J. Taylor (Eds.), Ideologies of Language (pp. 131-149). Routledge.

Sal, J. (2016). El comentario digital como género discursivo periodístico. Análisis de La Gaceta de Tucumán. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 69, 158-216. http://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/num69completo.pdf

van der Waal, C. (2012). Creolisation and Purity: Afrikaans Language Politics in Post-Apartheid Times. African Studies, 71(3), 446-463. https://doi.org/10.1080/00020184.2012.740886

Vezzetti, H. (2012). Pasado y presente. Guerra, dictadura y sociedad en la Argentina. Siglo XXI.

Yus, F. (2010). Ciberpragmática 2.0 Nuevos usos del lenguaje en Internet. Editorial Planeta.

Downloads

Published

2024-06-30

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Vaccaro, A. S. (2024). Afrikaans discursive memories in the #AfrikaansMustFall protest in South Africa 2015-2016. Lengua Y Sociedad, 23(1), 351-366. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.25827