Interculturalism and bilingualism: between functional normativism and emerging positions in the official curriculum design for teacher training in intercultural bilingual education in Peru

Authors

  • Oscar Chávez Universidad César Vallejo, Lima, Perú

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.25928

Keywords:

interculturality, bilingualism, teacher training, intercultural bilingual education, curricular designs

Abstract

The purpose of this article is to review the educational approaches to interculturalism and bilingualism in the intercultural bilingual education (IBE) syllabus of the National Basic Curriculum Design (DCBN) for initial teacher education (ITE). The Peruvian State, faced with the cultural and linguistic diversity expressed in 55 native peoples who communicate in 48 languages, applies IBE policies to the students from these peoples with teachers who have a higher education. Through documentary analysis, the information was organized to describe, analyze and interpret using categorization and codification by means of the deductive-inductive criterion. The results highlight the effort of the official document to incorporate interculturalism and bilingualism approaches, including the contributions of current trends. The relevance of normative-functional interculturalism is a proposal of the ITE only for indigenous people, since this curricular design, due to its national scope, has limitations to interculturalize teacher training from a more critical stance. When dealing with native languages in IBE and Spanish, it strives for technical-curricular goals of oral and written skills, neglecting the rescue and recovery of the oral, written or textualities of indigenous peoples, ignoring their social and dynamic use.

Author Biography

  • Oscar Chávez, Universidad César Vallejo, Lima, Perú

    Magíster en Lingüística Andina y Educación por la Universidad Nacional del Altiplano. Se desempeñó como docente de pregrado y maestría en la Universidad Antonio Ruiz de Montoya en las asignaturas de Lengua originaria, Didáctica de la educación intercultural bilingüe (EIB), Interculturalidad y Currículo. Ha sido docente invitado para la maestría de Educación Intercultural Bilingüe de la Universidad San Cristóbal de Huamanga en las asignaturas de Políticas educativas y desarrollo de la educación intercultural bilingüe, y Metodología de segundas lenguas. Actualmente, cursa el v ciclo del doctorado en Educación por la Universidad César Vallejo. Entre sus publicaciones en quechua destacan la novela corta “Taqaqa runa: makinchikpim hawka kawsay” (2014) y el artículo “Llaqta runap hatariynin, qichwa ayllumanta qawariy” (2023). Asimismo, publicó el libro Manual de escritura para el quechua sureño: Urin Qichwa (2017) y el artículo “Repensando en la identidad quechua” (2018). Posee una relevante producción académica como
    autor y coautor de manuales de escritura, vocabularios y gramáticas pedagógicas para el quechua sureño, materiales educativos bilingües para estudiantes y docentes.

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Published

2024-06-30

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Academic articles

How to Cite

Chávez Gonzales, O. (2024). Interculturalism and bilingualism: between functional normativism and emerging positions in the official curriculum design for teacher training in intercultural bilingual education in Peru. Lengua Y Sociedad, 23(1), 103-130. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.25928