Moodle platform: an effective teaching means for reading comprehension of English scientific texts
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i2.26996Keywords:
Moodle, benefits, reading comprehension, English, reviewAbstract
In the 2020 academic year , using Moodle platform was crucial to the Cuban formative process, which had to apply distance modality at the Higher Institute of Applied Technologies and Sciences, University of Havana, due to Covid-19 pandemic. Consequently, Moodle has become an effective teaching means in the subject "English (B1) with a scientific approach", focused on reading comprehension of scientific texts. The research aims at reviewing the perceptions of students and professors on the use of Moodle for reading comprehension of scientific texts in English. The study uses synthetic-analytical, historical-logical and documentary analysis methods whilst a poll, interview and Iadov technique demonstrate Moodle leverages. As a result, Moodle turns out to be intuitive, dynamic and attractive for students. In conclusion, Moodle helped them to improve their linguistic competence substantially. Meanwhile, teachers believe that such platform makes students less shy, which leads to active participation, continuous learning, and a strengthening of digital linguistic competencies.
References
Acosta, J. R., Acosta, O. Y. y Ríos, M. (2021). Evaluación de una estrategia de enseñanza mediante la plataforma Moodle© para promover la comprensión lectora en inglés como lengua extranjera [Tesis de maestría, Universidad de La Salle]. Repositorio Universidad de La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/maest_didactica_lenguas/18/
Ariza, R. A. y Escobar, S. (2021). Fortalecimiento de la comprensión lectora en inglés mediante el desarrollo de competencias digitales de estudiantes de octavo en sistemas de gestión de aprendizaje (LMS) Moodle [Tesis de maestría, Universidad de Santander]. Repositorio UDES. https://repositorio.udes.edu.co/entities/publication/157d51c8-71dc-480f-b73e-828ed79a239a
Bacca Bonilla, E. G. (2018). Estrategias para el fortalecimiento de la habilidad de comprensión lectora para la lengua extranjera inglés, a través de ambientes de aprendizaje mediado por las TIC [Tesis de maestría, Universidad de la Sabana]. Repositorio Universidad de la Sabana. http://hdl.handle.net/10818/34496
Barriga, J. I., Barriga L. F. y Barriga S. (2023). Aportes al desarrollo de habilidades cognitivas en la interacción didáctica de idiomas. Tecnologías: Inteligencia Artificial. Anales de investigación, 19(2), 1-11.
Chicaiza, M. y Paredes, L. (2017). El entorno virtual de aprendizaje “Moodle©” en la comprensión lectora [Tesis de magíster, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio institucional UCE. https://bit.ly/3d0i605
Clarenc, C. A., Castro, S. M., López de Lenz, C., Moreno, M. E. y Tosco, N. B. (2013). Analizamos 19 plataformas de e-Learning: Investigación colaborativa sobre LMS. Congreso Virtual Mundial de e-Learning. www.congresoelearning.org
Cosinga, J. L. y Lapa, U. (2022). Compresión lectora de textos científicos en estudiantes de una IE Básica Alternativa de Lircay-Huancavelica, 2020 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Huancavelica]. Repositorio institucional UNH. http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/4436
Díaz, J., Harari, V. y Harari, I. (2016, junio). Realidad aumentada en prácticas educativas de índole social. XI Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología (TE&ET 2016).
Domínguez, J. (2010). La plataforma Moodle: una herramienta de aprendizaje útil y necesaria en el espacio europeo de educación superior. En A. Martín y E. Reche (Eds.), Innovación en las Aulas Universitarias: Encuentros (pp. 129-146). Escuela Universitaria de Magisterio “Sagrado Corazón”.
Duque, O. y Soler, L. (2019). Blended learning para el desarrollo de la comprensión de textos escritos en inglés en los aprendices del SENA [Tesis de maestría, Universidad Cooperativa de Colombia]. Repositorio UCC. https://repository.ucc.edu.co
Espinar, C. D. (2021). Aplicación de Moodle para fortalecer el proceso de enseñanza de inglés en la educación abierta. Revista Tecnológica Ciencia y Educación Edwards Deming, 5(1), 109-121.
Floridi, L. (2020). The Fight for Digital Sovereignty: What It Is, and Why It Matters, Especially for the EU. Philos. Technol, (33), 369–378. https://doi.org/10.1007/s13347-020-00423-6
Gheytasi, M., Azizifara, A. y Gowharya, H. (2015). The effect of smartphone on the reading comprehension proficiency of Iranian EFL learners. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 199, 225-230. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.510
Hernández, M. E. (2022). Fortalecimiento de la comprensión lectora en inglés implementando la metodología E-learning a través de Moodle en estudiantes del centro de idiomas de la Universidad de Nariño [Tesis de doctorado, Universidad de Cartagena]. Repositorio UdeC. https://hdl.handle.net/11227/15884
Jiménez, J. (2013). Desarrollo de la comprensión lectora en textos multimodales en una lengua extranjera mediante la enseñanza de estrategias de lectura. Universidad de Antioquia.
Llumiquinga, J. A., Llumiquinga, M. A., Tumailla, D. F. y Flores, S. M. (2023). Evaluación de plataformas digitales en la educación: Una revisión sistemática de herramientas y metodologías. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 9270-9283. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.6026
López, A., Gutiérrez, V. A. y Herrera, P. (2012). Comunicación Oral y Escrita II. Once Ríos Editores.
Martínez, A. y Urbano, P. (2017). La Herramienta Wlingua: estrategia para mejorar la comprensión lectora en inglés. UNIMAR, 35(1), 29-36.
Peña, Y. P., Pérez, V. E. L. y Nieves, M. Y. (2020). Actividades para el desarrollo de la competencia comunicativa en inglés a través de la plataforma Moodle. Opuntia Brava, 12(4), 346-357.
Rojas, D. y Escobar-Alméciga, W. (2023). Student’s agency in English as Foreign Language learning in a Virtual Environment: An Interaction Analysis. Lengua y Sociedad, 22(2), 377-396. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i2.25138
Rouhiainen, L. P. (2018). Inteligencia Artificial, 101 cosas que debes saber hoy sobre nuestro futuro. Alienta.
Sanz, E. G. (2018). Common European Framework of Reference For Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume With New Descriptors. marcoELE. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, (26), 1-7.
Silvestre-López, A. J. y Girón-García, C. (2023). Exploring Moodle Effectiveness to Foster Online ESP During the COVID-19 Pandemic: An Analysis of Task Performance and Students’ Perceptions in Online Language Learning Contexts. En Optimizing Online English Language Learning and Teaching (pp. 217-235). Springer International Publishing.
Troitiño, D. M. (2021). Moodle: Una interesante alternativa para la enseñanza de inglés con Fines Específicos (IFE). Referencia Pedagógica, 9(1), 50-62.
Vázquez, S. (2008). Centro Virtual Cervantes. Padres y Maestros. Journal of Parents and Teachers, (318), 31.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Oraily Madruga Rios

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).