Tutoring as systemic strategy to develop research skills in deaf students at UNAN-Managua, Nicaragua
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.27321Keywords:
tutoring, systemic strategy, deaf people, learning, researchAbstract
Tutoring is a strategy implemented by many educational institutions, institutionalized and included within the functions of teachers, regulated by internal regulations. It is constituted as a macro strategy to promote greater learning in deaf students. It consists of integrating deaf people and helping them understand the content of the course component, integrating them into the class group and the formative evaluation. Tutoring is more than a review of a topic, it is strategically designed to improve research skills, overcome cognitive barriers between theory and practice, vocabulary gaps, poor use of databases, enrich writing acquisition processes in L2. In addition, it helps the teacher and the student to work on aspects such as socio-affectiveness, learning styles and cognitive skills, consequently, it is a systemic learning platform. Methodologically, the interpretive, qualitative paradigm is applied through analytical, synthetic, deductive and inductive methods. The results indicate that deaf students receive support from university authorities, but do not receive constant tutoring from their teachers, and there is a lack of a monitoring program to enhance the learning processes of research skills to obtain knowledge targets.
References
Bisquerra, R. (2014). Metodología de la investigación educativa. Morata.
Cruzata-Martínez, A. C.-M., Bellido García, R., Velázquez-Tejeda, M. y Alhuay-Quispe, J. (2018). La tutoría como estrategia pedagógica para el desarrollo de competencias de investigación en posgrado. Propósitos y Representaciones, 6(2), 9-62. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.252
Castro, R. (2014). Análisis de las buenas prácticas del tutor universitario: estudio de caso en la Universidad Tecnológica de Chihuaha de México [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. Espacio Abierto de Investigación de Cataluña. https://www.tesisenred.net/handle/10803/133264
Cajas, F. (2008). Elementos para un Plan Estratégico de Evaluación e Investigación Educativa: 2008-2021. Juárez & Associates, Inc. https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/Pnadr980.pdf
Carrascosa, J. (2015). La discapacidad auditiva. Principales modelos y ayudas técnicas para la intervención. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 1(1), 24-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6366614
COCEMFE. (2019). Metodologías y enfoques inclusivos en la educación: guía para el conocimiento de nuevas metodologías de enseñanza y aprendizaje. https://www.cocemfe.es/informate/noticias/guia-de-metodologias-y-enfoque-inclusivos-en-la-educacion/
Cruz Juárez, A. (2015). Programa para la inclusión e integración de personas con discapacidad a la Universidad Veracruzana. Apoyo a estudiantes con discapacidad desde la tutoría. Universidad Veracruzana.
Díaz, C., Goycoolea, M. y Cardemil, F. (2016). Hipoacusia: trascendencia, incidencia y prevalencia. Revista Médica Clínica Las Condes, 27(6), 731-739. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2016.11.003
García, N. M, Paca, N. K, Arista, S. M, Valdez, B. B. y Gómez, I. (2018). Investigación formativa en el desarrollo de habilidades comunicativas e investigativas. Revista de Investigaciones Altoandinas, 20(1), 125-136. https://dx.doi.org/10.18271/ria.2018.336
Galo, Y. (2022). Entrevista realizada a la directora del Centro de Terapia Auditiva y Audiología. Managua.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6 ed.). McGraw-Hill.
Lewis, I. (2021). Guía de capacitación en educación inclusiva. CBM.
Lodi, A. (2014). Declaraciones de UNESCO, educación de sordos y educación inclusiva: un análisis de la política nacional de educación de Brasil. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 4(2), 261-294. https://hdl.handle.net/20.500.12008/28863
Mairena, M. (2021). Educación Inclusiva de los Jóvenes con Discapacidad en la UNAN - Managua, en el Año Lectivo 2020 [Tesis de maestría, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua]. Repositorio Centroamericano SIIDCA-CSUCA. https://repositoriosiidca.csuca.org/Record/RepoUNANM17265
Macchi, M. y Veinverg, S (2005). La alfabetización temprana en los niños sordos. https://cultura-sorda.org/wp-content/uploads/2015/03/Veinberg_Macchi_Zgryzek_alfabetizacion_temprana_ninos_sordos_2005.pdf
Medianero, Y. (2017). La tutoría en la enseñanza universitaria: Una revisión sistemática de la literatura. Revista semestral Acción y Reflexión Educativa, 42, 33-63. http://repositorio.ciedupanama.org/handle/123456789/157
Ministerio de Educación. (2023). Educación Especial Incluyente. https://www.mined.gob.ni/educacion-especial-incluyente/
Millán, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación Educativa. Pearson.
Mom, T., Puechmaille, M., Plainfossé, O., Saroul, N., Gilain, L. y Avan., P. (2022). Neuropatías auditivas, EMC – Otorrinolaringología. Sciencedirect, 51(2), 1-10. https://doi.org/10.1016/S1632-3475(22)46415-0
Naciones Unidas (ONU). (2015). Declaración Universal de Derechos Humanos. Naciones Unidas.
Naciones Unidas (ONU). (1993). Normas Uniformes sobre la igualdad de oportunidades para las personas con discapacidad. OHCHR.
Olusanya, B. O., Neumann, K. J. y Saunders, J. E. (2014). The global burden of disabling hearing impairment: a call to action. Bulletin of the World Health Organization, 92(5), 367-373. https://doi.org/10.2471/BLT.13.128728
Ortiz, M. (2022). UNAN-Managua comparte avances en materia de educación inclusiva. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. https://www.unan.edu.ni/index.php/relevantes/unan-managua-comparte-avances-en-materia-de-inclusion.odp
Pagano, C. M. (2007). Los tutores en la educación a distancia. Un aporte teórico. RUSC. Revista Universidades y Sociedad del Conocimiento, 4(2), 1-11. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78011231005
Peña Ruiz, E. L. (2022). Enseñanza de la expresión escrita desde un enfoque sistémico [Tesis doctoral, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua]. Repositorio Centroamericano SIIDCA-CSUCA.
Paredes, J. y De la Herrán, A. (2010). La práctica de la innovación educativa. Síntesis.
Rodríguez Espinar, S. (Coord.). (2004). Manual de tutoría universitaria. Recursos para la acción. Colección Educación Universitaria. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5284986
Ruiz Vallejos, N. (2018). El niño sordo en el aula ordinaria. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 2(1), 19-32. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4191
Triviño, J., Quiroz, A. y Pico, K. (2021). Estudiantes con sordera en la universidad. Dificultades en su proceso inclusivo. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 7(1), 125-138. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/mikarimin/article/view/2250
Sánchez, A. (2017). Manual de redacción académica e investigativa. Católica del Norte.
Vesga, L. S. y Vesga, J. M. (2015). Una exclusión que se perpetúa: tensiones entre docentes, niños sordos y niños oyentes en escenarios escolares de Popayán. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 46, 115-128. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/703/1230
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estrella Luz Peña Ruiz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).