Digital tools for intercultural bilingual education in Peru
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i2.27326Keywords:
digital tools, education, learning, intercultural, bilingualAbstract
This paper describes the design, development and implementation of 16 digital tools available in native Peruvian languages and in Spanish, aimed at early childhood, primary and secondary education students of Peruvian IBE Educational Institutions. These tools were developed considering the National Curriculum and the Intercultural Bilingual Educational Service Model. Ten of these digital learning tools were installed in more than half a million tablets delivered to students in Andean and Amazonian settings . In addition, the sixteen digital tools, which are applications for student learning, are available on the Google Play platform to be downloaded and installed for free on mobile devices such as cell phones and tablets. The users benefiting from these applications installed on the tablets are primary school students in grades 4, 5 and 6, as well as students in grades 1 to 5 of secondary education.
References
Alcantud, F. (Ed.) (1998). Teleformación: Diseño para todos. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Valencia.
Borja, G. y Carcausto, W. (2020). Herramientas digitales en la educación universitaria latinoamericana: una revisión bibliográfica. Revista Educación de las Américas, 10(2), 1-13. https://doi.org/10.35811/rea.v10i2.123
Carcaño, E. (2021). Herramientas digitales para el desarrollo de aprendizajes. Revista Vinculando, 9(1). https://vinculando.org/educacion/herramientas-digitales-para-el-desarrollo-de-aprendizajes.html
Belloch, C. (2006). Desarrollo de Aplicaciones Multimedia Interactivas. Universidad de Valencia. https://www.uv.es/bellochc/pdf/pwtic5.pdf
Fundación Telefónica. (2012). Aprender con tecnología. Investigación internacional sobre modelos educativos de futuro. Editorial Ariel S. A.
Insa, D. y Morata, R. (1998). Multimedia e Internet: las nuevas tecnologías aplicadas en la educación. Paraninfo.
Herrera, J. B. (2022). El uso de las TIC en la EIB como herramienta para la revitalización del quechua. Lengua y Sociedad, 21(1), 463-479. http://dx.doi.org/10.15381/lengsoc.v21i1.22494
Ministerio de Educación. (2016). Currículo Nacional de la Educación Básica, Programación Curricular de Educación Primaria. https://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/programa-curricular-educacion-primaria.pdf
Ministerio de Educación. (2021a). Guía de uso de la aplicación Castellaneando 1. https://www.perueduca.pe/#/home/herramientastic/category/fa935341-4f05-4832-86da-5b4af3a2d7a0/tictool/167a6c59-245a-41f8-a82e-fcbf0f5906bd
Ministerio de Educación. (2021b). Guía de uso de la aplicación Castellaneando 2. https://www.perueduca.pe/#/home/herramientastic/category/fa935341-4f05-4832-86da-5b4af3a2d7a0/tictool/9c31be67-835c-4957-a2ed-6d793e9ac440
Ministerio de Educación. (2021c). Guía de uso de la aplicación Castellaneando 3. https://www.perueduca.pe/#/home/herramientastic/category/fa935341-4f05-4832-86da-5b4af3a2d7a0/tictool/c626d2e3-2214-4af3-a48d-9638cacab4b2
Ministerio de Educación. (2021d). Guía de uso de la aplicación Castellaneando 4, 5 y 6. https://www.perueduca.pe/#/home/herramientastic/category/fa935341-4f05-4832-86da-5b4af3a2d7a0/tictool/e00409aa-dd95-4807-a4a8-92da4c5e6f1b
Ministerio de Educación. (2021e). Guía de uso de la aplicación Castellaneando 5° de secundaria. https://www.perueduca.pe/#/home/herramientastic/category/fa935341-4f05-4832-86da-5b4af3a2d7a0/tictool/ff63c7e9-fcfc-4c53-a318-9488fe5ce46a
Ministerio de Educación. (2021f). Guía de uso de la aplicación Chachas IV y V ciclo. https://www.perueduca.pe/#/home/herramientastic/category/fa935341-4f05-4832-86da-5b4af3a2d7a0/tictool/11b52826-8e7e-4ab5-91ac-198e4575f869
Ministerio de Educación. (2021g). Guía de uso de la aplicación CoLeNaa ciclo III. https://www.perueduca.pe/#/home/herramientastic/category/fa935341-4f05-4832-86da-5b4af3a2d7a0/tictool/3d9c4bb5-411f-4d3d-ab4d-84069f8041c1
Ministerio de Educación. (2021h). Guía de uso de la aplicación CoLeNaa ciclo IV. https://www.perueduca.pe/#/home/herramientastic/category/fa935341-4f05-4832-86da-5b4af3a2d7a0/tictool/884d3f66-ee2d-4265-96d5-542f69ceae7f
Ministerio de Educación. (2021i). Guía de uso de la aplicación CoLeNaa ciclo V. https://www.perueduca.pe/#/home/herramientastic/category/fa935341-4f05-4832-86da-5b4af3a2d7a0/tictool/e15f14c9-b967-4a95-96ff-a198f4f54cd6
Ministerio de Educación. (2021j). Guía de uso de la aplicación InLeNaa 5 años inicial.
Ministerio de Educación. (2021k). Guía de uso de la aplicación MaLeNaa ciclo III. https://www.perueduca.pe/#/home/herramientastic/category/fa935341-4f05-4832-86da-5b4af3a2d7a0/tictool/7f8634d2-77c6-45ae-97db-36acfe9b04da
Ministerio de Educación. (2021l). Guía de uso de la aplicación MaLeNaa ciclo IV. https://www.perueduca.pe/#/home/herramientastic/category/fa935341-4f05-4832-86da-5b4af3a2d7a0/tictool/602fbe7b-99d8-4eba-b4ed-4afae9b1566e
Ministerio de Educación. (2021m). Guía de uso de la aplicación MaLeNaa ciclo V. https://www.perueduca.pe/#/home/herramientastic/category/fa935341-4f05-4832-86da-5b4af3a2d7a0/tictool/d87b6587-d244-4a66-ac97-34f8039a13e0
Ministerio de Educación. (2021n). Guía de uso de la aplicación Mamaru IV y V ciclo. https://www.perueduca.pe/#/home/herramientastic/category/fa935341-4f05-4832-86da-5b4af3a2d7a0/tictool/c619261a-2e68-4520-a83e-4ba055cdc678
Ministerio de Educación. (2018). Modelo de Servicio Educativo Intercultural Bilingüe. https://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/20.500.12799/5971/Modelo%20de%20Servicio%20Educativo%20Intercultural%20Biling%c3%bce%20%28MSEIB%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ministerio de Educación. (2021). Evaluación al diseño de la estrategia de cierre de brecha digital : aciertos y oportunidades de mejora en el diseño de la estrategia de entrega de tabletas en el contexto de educación a distancia. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/8851
Ministerio de Educación. (2013). Propuesta pedagógica: hacia una educación intercultural bilingüe de calidad. Corporación Gráfica Navarrete.
Moran, L., Camacho, G. y Parreño, J. (2021). Herramientas digitales y su impacto en el desarrollo del pensamiento divergente. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(1), 1-14. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2860
Padilla Tacuri, D. (2021). Herramientas digitales educativas en el aprendizaje de ciencias naturales para estudiantes de séptimo de básica B de la unidad educativa de Santo Domingo de Guzmán, año lectivo 2020-2021 [Tesis de maestría, Universidad Politécnica Salesiana de Ecuador]. Repositorio UPSEC. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/21556/1/UPS-CT009478.pdf
Rodríguez Umaña, L. y Martínez Baquero, J. (2022). Uso de aplicaciones móviles como herramienta de apoyo tecnológico para la enseñanza con metodología STEAM. Revista Politécnica Colombiano Jaime Isaza Cadavid, 18(36), 75-90. https://www.redalyc.org/journal/6078/607872732006/html/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Teddy Castillo Achic

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).