The resemantization of the avant-garde in Chirapu
DOI:
https://doi.org/10.15381/escrypensam.v20i40.20053Keywords:
Chirapu, resemantization, vanguardism, internal peripheryAbstract
The decentralism of the historical avant-garde in Peru allowed the emergence of intellectual voices in the regions that reflected on its cons-titution as a phenomenon in the cultural field. In the article, we will focus on the editorial proposal of Chirapu (Arequipa, 1928) through its intellectual nucleus, which carried out in its pages a resemantiza-tion of the avant-garde concept. Starting from the definition of internalperipheries as a place of enunciation, we will seek to understand the strategies that these intellectuals used to locate this movement in its “Indo-American” particularity; On the other hand, we will analyze the levels of resemantization in order to locate in their aesthetic and ideo-logical identification a legitimizing resource for the new Andean art.
References
Bourdieu, P. (2015). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.
Bosi, A. (1991). La parábola de las vanguardias latinoamericanas. En J. Schwartz (ed.). Las vanguardias latinoamericanas. Madrid: Cátedra.
Cornejo Polar, A. (1989). La formación de la tradición literaria en el Perú. Lima: CEP. Editorial Titicaca (agosto de 1926). Nota editorial. Boletín Titikaka, 1, 1.
González Casanova, P. (2006). Colonialismo interno. Una redefinición. En A. Borón, J. Amadeo, S. González (eds.). La teoría marxista hoy. Problemas y perspectivas. Buenos Aires: CLACSO.
López Lenci, Y. (1999). El laboratorio de la vanguardia literaria en el Perú. Lima: Horizonte.
Los zurdos (enero de 1928). Chirapu. Chirapu, 1, 1.
Osorio, N. (1981). Para una caracterización histórica del vanguardismo literario hispanoamericano. Revista iberoamericana, 47(114), 227-254.
Palma, C. (1916). Notas de artes y letras. En M. Lauer. La polémica del vanguardismo. Lima: UNMSM.
Peralta, A. (1927). Indoamericanismo estético. Boletín. Editorial Titikaka, setiembre 1927, 2.
Peralta, A. (1928a). El uno y vario del arte vanguardista. Chirapu, 1, 2.
Peralta, A. (1928b). Hacia nuestra liberación integral. Chirapu, 3, 3-5.
Romero, V. (1928a). Acotaciones a la prensa criolla. Chirapu (2), 4-5.
Romero, V. (1928b). Seis microscópicas bailables. Chirapu (3), 6-8.
Urquieta, M. A. (1927). Izquierdismo y seudoizquierdismo artísticos. En M. Lauer. La polémica del vanguardismo. Lima: UNMSM.
Vallejo, C. (1926). Poesía nueva. En M. Lauer. La polémica del vanguardismo. Lima: UNMSM.
Zecchetto, V. (2011). El persistente impulso a resemantizar. Universitas. Revista de ciencias sociales y humanas, 14, 127-142.
Zevallos Aguilar, U. (2018). Culturas de las periferias internas en la región andina. El grupo Orkopata (1926-1930). En U. Zevallos Aguilar. Literatura y cultura en el sur andino. Cusco-Puno. Cusco: Ministerio de Cultura.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alex Hurtado Lazo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
a. The authors retain their trademark and patent rights, and also over any process or procedure described in the article.
b. The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in the Escritura y Pensamiento (for example, place it in an institutional repository or publish as part a book), with acknowledgment of its initial publication by Escritura y Pensamiento.
c. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their work, lecture notes, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).