The free verse in José Lezama Lima's poetry. Three specific cases

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/escrypensam.v20i40.20056

Keywords:

José Lezama Lima, free verse, ancient verse, Latinoamerican poetry

Abstract

This article studies the elements that make up free verse in José Lezama Lima's poetry from the theoretical approach of modern versology. The hypothesis proposes that in his free verse there is a return to metric sources of antitquity, that is to say, the ancient verse, using the coupling and semantic rythmic groups. The work develops the structural analysis from the formal plane on three specific cases: “Muerte de Narciso”, “Rueda el cielo”, “Hai Kai en gerundio” and, finally, the conclusions.

References

Belic, O. (2000). Verso español y verso europeo. Introducción a la teoría del verso español en el contexto europeo. Santafé de Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.

Chamorro Agudelo, A. (2009). Muerte de Narciso: la fluidez de la imagen. (Tesis de licenciatura en Estudios Literarios), Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Ciencias Sociales, Bogotá. https://core.ac.uk/download/pdf/71420046.pdf

Del Río Surribas, J. (2005). Lezama Lima: infinitos ojos táctiles. El tacto como sentido del conocimiento. En Eva Valcárcel (ed.). La literatura hispanoamericana con los cinco sentidos España: Editorial Universidad de La Coruña, pp. 197 - 204. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/11355/CC-78%20art%2020.pdf

Díaz, V. (2015). Barroco y modernidad en la teoría estética del siglo XX. (Tesis de Doctorado en Literatura) Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras, Buenos Aires. http://repositorio.filo.uba.ar/bitstream/handle/filodigital/4666/uba_ffyl_t_ 2015_69748.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ehrmannová, M. (2016). Las imágenes en el poema “Muerte de Narciso” de José Lezama Lima. (Tesis de Bachillerato en Literatura Latinoamericana). Univerzita Palackého v Olomouci. Facultad de Filosofía, República Checa. https://theses.cz/id/zibmc5/18844648

Fernández-Cozman, C. (2001). Lectura estilística de “Enemigo rumor” (1941). Escritura y Pensamiento: Año IV, nro. 7, pp. 99 - 107. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/ 7543/6562

Henríquez Ureña, P. (2003). Obras completas. Tomo III: Estudios Métricos. Santo Domingo: Secretaría de Estado de Cultura. Editora Nacional.

Jauralde Pou, P. (2004). Verso libre y verso irregular. Voz y letra, XV/ 2, pp. 115 - 128.

Lezama Lima, J. (2016). Poesía completa. Barcelona: Editorial Sexto Piso.

Martínez Cantón, C. (2019). El silencio del verso. La pausa y sus implicaciones métrico-estilísticas. Rythmica XVII, pp. 55 - 81. http://revistas.uned.es/index.php/rhythmica/article/view/26320/20888

Paraíso Almanso, I. (1985). El verso libre hispánico. Orígenes y corrientes. Madrid: Gredos.

Paraíso Almanso, I. (2000). La métrica española en su contexto romántico. Madrid: Arco Libros.

Portuondo Valdor, J. (2005). Historia de la literatura cubana. Tomo II: La literatura cubana entre 1899 y 1958. La república. La Habana: Editorial Letras Cubanas.

Pozuelo Yvancos, J. (1989). Teoría del lenguaje literario. Madrid: Editorial Cátedra.

Ríos Sánchez, A. (2011). El mito de la muerte de Narciso en Ovidio, Valéry y José Lezama Lima: poética de la trascendencia en el poder transformador de la palabra. Káñina. Revista de Artes Letras por la Universidad de Costa de Rica, XXXV (1), pp. 27 - 39. https://www.redalyc.org/pdf/442/44248789003.pdf

Sarduy, S. (1969). Ensayos generales sobre el barroco. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Santos Gallardo, A. (2011). Barroco americano e intertextual en “Muerte de Narciso”, de José Lezama Lima. ISLAS, 53 (166), pp. 21 - 29. http://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/227/213

Utrera Torremocha, V. (2003). Ritmo y sintaxis en el verso libre. Rhythmica I, 1, pp. 303 - 333. http://revistas.uned.es/index.php/rhythmica/article/view/3958/3817

Utrera Torremocha, V. (2004). Tipografía y verso libre. Rhythmica, II, 2, pp. 251 - 273. http://revistas.uned.es/index.php/rhythmica/article/view/6410/6138

Downloads

Published

2021-05-10

How to Cite

The free verse in José Lezama Lima’s poetry. Three specific cases. (2021). Escritura Y Pensamiento, 20(40), 93-122. https://doi.org/10.15381/escrypensam.v20i40.20056