The free verse in José Lezama Lima's poetry. Three specific cases
DOI:
https://doi.org/10.15381/escrypensam.v20i40.20056Keywords:
José Lezama Lima, free verse, ancient verse, Latinoamerican poetryAbstract
This article studies the elements that make up free verse in José Lezama Lima's poetry from the theoretical approach of modern versology. The hypothesis proposes that in his free verse there is a return to metric sources of antitquity, that is to say, the ancient verse, using the coupling and semantic rythmic groups. The work develops the structural analysis from the formal plane on three specific cases: “Muerte de Narciso”, “Rueda el cielo”, “Hai Kai en gerundio” and, finally, the conclusions.
References
Belic, O. (2000). Verso español y verso europeo. Introducción a la teoría del verso español en el contexto europeo. Santafé de Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.
Chamorro Agudelo, A. (2009). Muerte de Narciso: la fluidez de la imagen. (Tesis de licenciatura en Estudios Literarios), Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Ciencias Sociales, Bogotá. https://core.ac.uk/download/pdf/71420046.pdf
Del Río Surribas, J. (2005). Lezama Lima: infinitos ojos táctiles. El tacto como sentido del conocimiento. En Eva Valcárcel (ed.). La literatura hispanoamericana con los cinco sentidos España: Editorial Universidad de La Coruña, pp. 197 - 204. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/11355/CC-78%20art%2020.pdf
Díaz, V. (2015). Barroco y modernidad en la teoría estética del siglo XX. (Tesis de Doctorado en Literatura) Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras, Buenos Aires. http://repositorio.filo.uba.ar/bitstream/handle/filodigital/4666/uba_ffyl_t_ 2015_69748.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ehrmannová, M. (2016). Las imágenes en el poema “Muerte de Narciso” de José Lezama Lima. (Tesis de Bachillerato en Literatura Latinoamericana). Univerzita Palackého v Olomouci. Facultad de Filosofía, República Checa. https://theses.cz/id/zibmc5/18844648
Fernández-Cozman, C. (2001). Lectura estilística de “Enemigo rumor” (1941). Escritura y Pensamiento: Año IV, nro. 7, pp. 99 - 107. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/ 7543/6562
Henríquez Ureña, P. (2003). Obras completas. Tomo III: Estudios Métricos. Santo Domingo: Secretaría de Estado de Cultura. Editora Nacional.
Jauralde Pou, P. (2004). Verso libre y verso irregular. Voz y letra, XV/ 2, pp. 115 - 128.
Lezama Lima, J. (2016). Poesía completa. Barcelona: Editorial Sexto Piso.
Martínez Cantón, C. (2019). El silencio del verso. La pausa y sus implicaciones métrico-estilísticas. Rythmica XVII, pp. 55 - 81. http://revistas.uned.es/index.php/rhythmica/article/view/26320/20888
Paraíso Almanso, I. (1985). El verso libre hispánico. Orígenes y corrientes. Madrid: Gredos.
Paraíso Almanso, I. (2000). La métrica española en su contexto romántico. Madrid: Arco Libros.
Portuondo Valdor, J. (2005). Historia de la literatura cubana. Tomo II: La literatura cubana entre 1899 y 1958. La república. La Habana: Editorial Letras Cubanas.
Pozuelo Yvancos, J. (1989). Teoría del lenguaje literario. Madrid: Editorial Cátedra.
Ríos Sánchez, A. (2011). El mito de la muerte de Narciso en Ovidio, Valéry y José Lezama Lima: poética de la trascendencia en el poder transformador de la palabra. Káñina. Revista de Artes Letras por la Universidad de Costa de Rica, XXXV (1), pp. 27 - 39. https://www.redalyc.org/pdf/442/44248789003.pdf
Sarduy, S. (1969). Ensayos generales sobre el barroco. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
Santos Gallardo, A. (2011). Barroco americano e intertextual en “Muerte de Narciso”, de José Lezama Lima. ISLAS, 53 (166), pp. 21 - 29. http://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/227/213
Utrera Torremocha, V. (2003). Ritmo y sintaxis en el verso libre. Rhythmica I, 1, pp. 303 - 333. http://revistas.uned.es/index.php/rhythmica/article/view/3958/3817
Utrera Torremocha, V. (2004). Tipografía y verso libre. Rhythmica, II, 2, pp. 251 - 273. http://revistas.uned.es/index.php/rhythmica/article/view/6410/6138
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Franco Navarro Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
a. The authors retain their trademark and patent rights, and also over any process or procedure described in the article.
b. The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in the Escritura y Pensamiento (for example, place it in an institutional repository or publish as part a book), with acknowledgment of its initial publication by Escritura y Pensamiento.
c. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their work, lecture notes, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).