The Apachetas of the Travellers. The contributions of Elena Altuna to the contemporary Andean and Hispanic American colonial studies
DOI:
https://doi.org/10.15381/escrypensam.v20i40.20063Keywords:
colonial culture, creoleism, rhetoric of reparation, urban indian, localized knowledgeAbstract
It is my aim to focus on a number of notions and categories, which emerge from the critical-theoretical journey of Elena Altuna whose fields of research were the Peruvian colonial culture and the contemporary Spanish-American literature. I will start from the underlying readings in her production which are evidence of the intellectual field and the paradigm shifts of her time. Then, I will advance toward some notions, starting from the notion of foreignness, which copes with the colonial figure, by linking it with the Cornejo-Polarian proposal. Another one is remoteness which, in response to the connections between peninsular and creole people, exposes macerated presentations in colonial writing. Rhetoric of reparation is a notion used to refer to those writing strategies which, far from the mimesis with the metropolis, expose the re-signification of both, the foreign and own traditions in the creole context. The last one is the notion of urban indian, which deals with changes between the indigenist novel and the migrant’s testimony in the literary system. Finally, I will focus on the way in which the constellation of notions that contribute to conform a yachay quipi (Mamani Macedo, 2019), or localized knowledge, is configured.
References
Adorno, R. (1988). Nuevas perspectivas en los estudios literarios hispanoamericanos. Revista de crítica literaria latinoamericana. Año XIV, n° 28, 11-27.
Adorno, R. (2000). La pertinencia de los estudios coloniales para el nuevo milenio. Andes n° 11. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=12701102
Alegría, C. (1978) [1969]. La ofrenda de piedra. Buenos Aires: Losada.
Altuna, E. (1999). Historiografía literaria y estudios coloniales en el pensamiento de Antonio Cornejo Polar. Revista de crítica literaria latinoamericana. Ano XXY, n°50, 121-129.
Altuna, E. (2002). El discurso colonialista de los caminantes. Siglos XVII-XVIII. Michigan: Centro de Estudios Literarios “Antonio Cornejo Polar” (CELAP) y Latinoamericana Editores.
Altuna, E. (2006). Colonialismo: interpretaciones y percepciones. Katatay. Año II, n° 3/4, 58-65.
Altuna, E. (2008). La partida inconclusa: indigenismo y testimonio. Revista de crítica literaria latinoamericana. Año XXXIV, n° 68, 121-141.
Altuna, E. (2009). Retórica del desagravio: estudios de cultura colonial peruana. Salta: CEPHIA, Universidad Nacional de Salta.
Altuna, E. (2010). Apto para intemperie. En Vera, J.R. Nadie se cruza de bando. Salta: Verdor y Verdín, 5-10.
Arguedas, J.M. (1971). El zorro de arriba y el zorro de abajo. Buenos Aires: Losada.
Arguedas, J.M. (1986) [1958]. Los ríos profundos. Caracas: Ayacucho.
Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.
Bueno Chávez, R. (2004). Antonio Cornejo Polar y los avatares de la cultura latinoamericana. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Campuzano, B. (2016). Prólogo. En Altuna, E. y Campuzano, B. (comps.). Vertientes de la contemporaneidad. Géneros híbridos y nuevas subjetividades en la literatura latinoamericana. Salta: Editorial de la Universidad Nacional de Salta.
Cornejo Polar, A. (1994). Escribir en el aire. Ensayo sobre la heterogeneidad sociocultural en las literaturas andinas. Lima: Horizonte.
Cornejo Polar, A. (2013 [1982]). Sobre literatura y crítica latinoamericanas. Lima: Centro de Estudios Latinoamericanos Antonio Cornejo Polar.
Cornejo Polar, A. (1995). La literatura peruana e identidad nacional: tres décadas confusas. En J. Cotler, (ed.). Perú 1964-1994. Economía, sociedad y política. Lima: Instituto de Estudios Peruanos, 294-302.
Cornejo Polar, A. (1996). Una heterogeneidad no dialéctica: sujeto y discurso migrantes en el Perú moderno. Revista Iberoamericana. Vol. LXII, n° 176-177, 837-844.
Gutiérrez, A. (1994). Pierre Bourdieu: las prácticas sociales. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Mamani Macedo, M. (2019). Purun Yachana. El valor de las categorías culturales andinas en la explicación de nuestra literatura. Jornaler@s, Año 4/ n° 4, 11-22. http://www.fhycs.unjuedu.ar/documents/publicaciones/revistas/jornales4/ MAMAN%C3%8D%20MACEDO-Conferencia-%20Purun%20Yachana.pdf
Mariátegui, J.C. (2000) [1928]. Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Lima: Empresa Editora Amauta.
Matos Mar, J. (1986). Taquile en Lima. Siete familias cuentan… Lima: Fondo Internacional para la Promoción de la Cultura, UNESCO- Banco Internacional del Perú.
Mignolo, W. (2008) [1982]. Cartas, crónicas y relaciones del descubrimiento y de la conquista. En Iñigo-Madrigal, L. (coord.). Historia de la literatura hispanoamericana. Tomo I. Madrid: Cátedra, 57-116.
Molloy, S. (2001). Acto de presencia. La escritura autobiográfica en Hispanoamérica. México: Fondo de Cultura Económica.
Noriega Bernuy, J. (2011). El forastero andino en Los ríos profundos. En Flores Heredia, G.; Morales Mena J. y Martos Carrera, M. (eds.). Arguedas Centenario. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 152-162.
Rama, Á. (1984). La ciudad letrada. Montevideo: Arca.
Rama, Á. (2008 [1984]). Transculturación narrativa en América Latina. Buenos Aires: Ediciones El Andariego.
Rama, Á. (1994). Los guachipolíticos rioplatenses. Volumen 1. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Rivera Giardinaro, P.R.A. (2014). El indio urbano en la poética de Jesús Ramón Vera: desplazamientos. Salta: Fondo Editorial de la Secretaría de Cultura de la Provincia de Salta.
Zanetti, S. (1994). Modernidad y religación: una perspectiva continental (1880-1916). En Pizarro , Ana (comp.). América Latina: Palavra, Literatura e Cultura. Vol. II. Sao Paulo: Campinas-Unicamp, 489-534.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Betina Sandra Campuzano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
a. The authors retain their trademark and patent rights, and also over any process or procedure described in the article.
b. The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in the Escritura y Pensamiento (for example, place it in an institutional repository or publish as part a book), with acknowledgment of its initial publication by Escritura y Pensamiento.
c. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their work, lecture notes, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).