The invention of myth in Manuel Scorza's novel
DOI:
https://doi.org/10.15381/escrypensam.v20i41.21114Keywords:
invention of the myth, Manuel Scorza, novel, fiction and realityAbstract
The article proposes a review of the treatment of myth as one of the core themes in Manuel Scorza's novel saga. The central ideas of some literary critics are reviewed, but at the same time new elements are incorporated that enrich the inventiveness of the author. We stop in the study of the double function of the myth created by the novelist: as a revelation of reality and as an invention; In the latter, we present some key examples of Scorza on the creation of the other story, the defeated conscience of the protagonists, the vigil of Raymundo Herrera, the arrest of time and his publicized sentence: “I travel from myth to reality”. Methodologically we appeal to the review of Scorcian literary criticism, the studies on his work and with this we propose that the invention of the myth in Scorza is ideological, a form of social awareness that goes beyond the strictly literary purpose.
References
Amargo, A. (1979). Entrevista a Manuel Scorza, el escritor insomne. Triunfo, vol. 33, N° 878. Barcelona: pp. 53-55.
Amargo, A. (1980). El Rincón del confesor. Una huelga en la corte del Rey Juan Carlos. Capítulo XI: La sombra de Agapito Robles. Capítulo XII: La llegada de Manuel Scorza. Ínsula, vol. 35, n.º 396-397, pp. 33 y 36; n.º 398, pp. 17 y 20; y n.º 399, pp. 17 y 19.
Bensoussan, A. (1974). Manuel Scorza: “Yo viajo del mito a la realidad”. Crisis (Buenos Aires), n.º 12, pp. 40- 42.
Escajadillo, T. G. (1984b, marzo, 3). Scorza: La Guerra Silenciosa y la conspiración del silencio. El Observador, p. 11.
Escajadillo, T. G. (1994a). La narrativa indigenista peruana. Lima: Amaru editores.
Escajadillo, T. G. (1994b). Los principios estructuradores de El mundo es ancho y ajeno. Narradores peruanos del siglo XX. Lima: editorial LUMEN S.A.
Forgues, R. (1988). Entre la esperanza y el desencanto: entrevista a Manuel Scorza. En Palabra viva de escritores peruanos II: Hablan los narradores, Lima: Studium, pp. 79-90.
Forgues, R. (1991). La estrategia mítica de Manuel Scorza. Lima: CEDEP.
Gras, D. (1998). Manuel Scorza, un mundo de ficción (tesis doctoral en filología española). Divisió I de Ciencies Humanes y Socials Universitat de Barcelona: Barcelona: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/35042/5/05.DGM_5de8.pdf
Gras, D. (2003). Manuel Scorza: la construcción de un mundo posible. Murcia: Edicions digital de la Universitat de Lleida, Asociación Española de Estudios Literarios Hispanoamericanos (Serie América. Colección de ensayos literarios de la A.E.E.L.H., 5).
Martínez, G. y Forgues, R. (1986). Manuel Scorza: Testimonio de Vida. En M. Scorza, Poesía, Lima: Municipalidad de Lima.
Moraña, M. (1983). Función ideológica y la fantasía en las novelas de Manuel Scorza. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, vol. 9, n.º 17, Lima: pp. 171-192.
Neira, H. (1985). Scorza aquí y allá: mirada limeña y mirada parisina sobre Manuel Scorza. AFERPA, pp. 93-117.
Salazar, D. E. (2016). Proceso de la literatura pasqueña, tomo II, narrativa. Lima: Editorial San Marcos.
Scorza, M. (1984): Redoble por Rancas (3ra. Edición). Barcelona: Plaza y Janés.
Scorza, M. (1984). Garabombo, el Invisible (3ra. Edición). Barcelona: Plaza y Janés.
Scorza, M. (1977): El Jinete Insomne, Caracas: Monte Ávila Editores.
Scorza, M. (1977). Cantar de Agapito Robles, Caracas: Monte Ávila Editores.
Scorza, M. (1979). La Tumba del Relámpago. México: Siglo XXI
Schmidt, F. (1993). Bibliografía de y sobre Manuel Scorza: nuevas aportaciones. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, n.º 37, Lima: pp. 355-359.
Vílchez Bajarano, Y. J. (2007). Aproximación a la novelística de Manuel Scorza Redoble por Rancas: La ironía como discurso crítico. (Tesis de licenciatura en Literatura), Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Letras y Ciencias Humanas, Lima. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/596/Vilchez _by.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 David Elí Salazar Espinoza
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
a. The authors retain their trademark and patent rights, and also over any process or procedure described in the article.
b. The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in the Escritura y Pensamiento (for example, place it in an institutional repository or publish as part a book), with acknowledgment of its initial publication by Escritura y Pensamiento.
c. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their work, lecture notes, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).