Categories of modernity in Chimbotan novels

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/escrypensam.v21i43.22790

Keywords:

modernity, historiographic subjects, subjects of the story, categories of modernity, Chimbotan novel

Abstract

The present work is a critical review of three novels that are based on Chimbotan modernity and that recreate its universe: El zorro de arriba y el zorro de abajo by José María Arguedas, Hombres de mar, by Óscar Colchado and Llora Corazón by Fernando Cueto. Its objective is to show and explain the basic categories that have determined modernity, such as migration, the idea of progress, identity, individualism, the rise and crisis of capitalism, utopia and centrality. The importance of the context as a generator of meanings and the systemic view will be decisive for drawing conclusions. For this, two texts will be discussed: “Intención historiográfica y sujetos de relato en Hombres de mar, de Óscar Colchado Lucio”, by Estefanía Peña and Mito y modernidad en “El zorro de arriba y el zorro de abajo” de José María Arguedas, by Henry Rivas, which show the relationship between the systemic and the narrative process of Chimbote. Likewise, the novel Llora Corazón by Fernando Cueto appears as a project of identity imprint, which follows the line of Arguedas and Colchado Lucio, of showing the emblems of modernity through the social remnants that are expressed in the characters and subthemes. In the same way, the historiographical subjects and the subjects of the story become important to explain that modernity.

References

Arguedas, J. (2013). El zorro de arriba y el zorro de abajo. Fondo Editorial de Nuevo Chimbote.

Elmore, P. (2015). Elmore, Peter. Los muros invisibles: Lima y la modernidad en la novela del siglo XX. Fondo editorial de la PUCP.

Colchado, L. (2011) Hombres de mar. Alfaguara.

Cueto, F. (2006) Llora corazón. Río Santa.

Fernández, M. (2013). La discusión modernidad/posmodernidad revisada. Fundíbulo ediciones.

Garvich, J. (2007). “Llora corazón” o la vida de Chimbote en toda su polifonía. Marea Cultural. http://mareacultural.blogspot.com/2007/09/llora-corazn-o-la-vida-de-la-ciudad-en.html

Mejía, J. (2019). Sociedad, individualismo y modernidad en el Perú. Sociologias, (27), 95-114. http://dx.doi.org/10.1590/15174522-02105014

Merino, R. (1994) Elmore, Peter. Los muros invisibles: Lima y la modernidad en la novela del siglo XX. Lexis: Revista de lingüística y literatura, 18 (1), 128-131. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7033462

Morillo, A. (2015) Navegar por las Aguas del cosmos: La Visión Mítica en Hombres de mar, de Óscar Colchado Lucio. Cuadernos Literarios, 9 (12), 35-59. https://doi.org/10.35626/cl.12.2015.15

Ortega, J. (1999). Los Zorros de Arguedas: migraciones y fundaciones de la modernidad andina. Ciberayllu. https://andes.missouri.edu/andes/especiales/jozorros/jo_zorros2.html

Peña, S. (2017). Intención historiográfica y sujetos de relato en Hombres de mar, de Óscar Colchado Lucio. Desde el Sur, 9 (2), 317–336. https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/359

Rancière, J. (2009). La palabra muda. Ensayo sobre las contradicciones de la literatura. Buenos Aires: Tierna Cadencia Editora.

Rivas, H. (2017). Mito y modernidad en “El zorro de arriba y el zorro de abajo” de José María Arguedas. [Tesis para optar el grado académico de Magíster en Literatura Peruana y Latinoamericana]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Letras y Ciencias Humanas. Unidad de Posgrado. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/5901

Wagner, P. (2017). Progreso y modernidad: el problema con la autonomía. Sociología Histórica, (7), 95-120. https://revistas.um.es/sh/article/view/243631

Published

2022-04-30

How to Cite

Categories of modernity in Chimbotan novels. (2022). Escritura Y Pensamiento, 21(43), 155-164. https://doi.org/10.15381/escrypensam.v21i43.22790