The representation of music, song and the ritual act in the short narrative of José María Arguedas
DOI:
https://doi.org/10.15381/escrypensam.v22i47.24345Keywords:
Arguedas, narrativa breve, música y ritoAbstract
The first literary productions of José María Arguedas were not originally studied in the initial reception of his narrative work. After the publication of the story “Water”, studies on his work appear in different newspapers of the time. The production stage of Arguedas’ short stories should be understood as the greatest moment of exploration and definition of his own narrative style. The purpose of this article is to analyze the first three stories published in this first stage: “Los comuneros de Ak’ola” (1934), “Los comuneros de Utej Pampa” (1934) and “K’ellk’atay-pampa” (1934). In them, music, song and dance act as structuring and configuring elements of collective characters that represent ritualized acts of Andean culture. Both the short story and the novel allowed Arguedas to fulfill his literary, artistic, social, and cultural goals.
References
Arguedas, J. M. (1983). Obras completas. 5 t. Lima: Horizonte.
Arguedas, J. M. (2012). Obra antropológica. 7 t. Lima: Horizonte.
Arroyo Posada, M. (1939). La Multitud y el Paisaje Peruanos en los relatos de José María Arguedas. Lima: Compañía de impresiones y publicidad.
Forgues, R. (1989). José María Arguedas: Del pensamiento dialéctico al pensamiento trágico. Historia de una Utopía. Lima: Horizonte.
Graziano, S. M. (2020). Los Cuentos olvidados de José María Arguedas y la Literatura andina escrita en el Perú. (Tesis de Magíster en Literaturas Comparadas), Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La Plata, Argentina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1811/te.1811.pdf
Huamán, C. (2006). Atuqkunapa pachan. Estación de los zorros. Aproximaciones a la cosmovisión quechua-andina a través del huayno. Lima: Ediciones Altazor.
Mamani Macedo, M., Huamán, C. y Julca Estrada, R. (2019). José María Arguedas: poeta quechua de la transformación. Letras, 90 (132), 110-137. https://dx.doi.org/10.30920/letras.90.132.5
Portugal, J. A. (2007). Las novelas de José María Arguedas. Una incursión en lo inarticulado. Lima: Fondo Editorial Pontificia Universidad Católica del Perú.
Rengifo, E. (2015). La ternura del guerrero en los cuentos de José María Arguedas. Revista de Estudios Hispánicos. II (2), pp. 141-165. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7647245
Robles, R. (2014). La estética en la vida cotidiana en los andes. Una experiencia en los pueblos del sur de Ancash. Lima: Fondo Editorial de la Universidad de Ciencias y Humanidades.
Tamayo Vargas, A. (1966). 150 artículos sobre el Perú. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Van Kessel, J., y Enríquez, P. (2015). Señas y señaleros de la Madre Tierra. Puno: Universidad Nacional del Altiplano.
Vargas Llosa, M. (2008). La utopía arcaica. José María Arguedas y las ficciones del indigenismo. Madrid: Alfaguara.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ynés Victoria Alcántara Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
a. The authors retain their trademark and patent rights, and also over any process or procedure described in the article.
b. The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in the Escritura y Pensamiento (for example, place it in an institutional repository or publish as part a book), with acknowledgment of its initial publication by Escritura y Pensamiento.
c. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their work, lecture notes, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).