The role of mirrors in Mario Vargas Llosa’s ‘In Praise of the Stepmother’ and ‘The Notebooks of Don Rigoberto’

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/escrypensam.v22i46.24569

Keywords:

pictures, notebooks, eroticism, mirror, duplication, stepmother

Abstract

Due to their bond and continuous reading, In Praise of the Stepmother (1988) and The Notebooks of Don Rigoberto (1997), as a whole, are considered in this paper “the Vargasllosian erotic work” or “the voyeur’s novel”. The narrator invites us to gaze at a scenery where the semi-incestuous story between Lucrecia and Alfonso takes place, and creates a classic and universal work of art with pictures, books, architecture, music, and, of course, the notebooks. On the basis of Foucault (1968), Deleuze (2005), and Lacan (1998), my hypothesis is that the role of the mirrors in “the voyeur’s novel” can be interpreted, in fact, as a voyeuristic tool, but also as the place where the being recognizes itself, and at the same time, it duplicates. Sooner or later, the characters of the great work look in the mirror, discover themselves, unfold, and become pictures.

References

Deleuze, G. (2005). La isla desierta y otros textos. Textos y entrevistas (1953-1974) [Trad. de J. L. Pardo]. Pre-Textos.

F. Lamarque, M. (2017). Fonchito y la luna: Eroticism in Mario Vargas Llosa’s Children Literature. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, (15), 57-66. http://anilij.uvigo.es/wp-content/uploads/2018/05/AILIJ-2017.pdf

Fernández-Banineaux, M. (2010). El discurso contracultural: La Madre Santa y la madre sexual en Elogio de la madrastra de Mario Vargas Llosa. Espéculo. Revista de estudios literarios. http://www.ucm.es/info/especulo/numero45/madrevll.html

Foucault, M. (1968) Las palabras y las cosas, una arqueología de las ciencias humanas [Trad. de E. C. Frost]. Siglo XXI Editores.

Habra, H. (2001). Postmodernidad y reflexividad estética en Los Cuadernos de don Rigoberto. Chasqui: revista de literatura latinoamericana, 30(1), 81-93. https://doi.org/10.2307/29741642

Iwasaki, F. (2000). Lolita en los Andes: o Vargas en el ardor. Mester, 29(1), 126-132. https://doi.org/10.5070/M3291014539

Lacan, J. (1998). Escritos [Trad. al portugués de V. Ribeiro]. Zahar.

Martí-Peña, G. (2004). El teatro del ser: dualidad y desdoblamiento en la escenificación narrativa de Los cuadernos de don Rigoberto, de Mario Vargas Llosa. Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 28(2), 355-375. https://www.jstor.org/stable/27763922

Marting, D. E. (1998). Concealing Peru in Mario Vargas Llosa’s “Elogio de la Madrastra”. Chasqui: revista de literatura latinoamericana. 27(2), 38-53. https://www.jstor.org/stable/29741436

Vargas Llosa, M. (1999). Elogio de la madrastra. Peisa.

Vargas Llosa, M. (2016). Los cuadernos de don Rigoberto. Penguin Random House.

Published

2023-04-26

How to Cite

The role of mirrors in Mario Vargas Llosa’s ‘In Praise of the Stepmother’ and ‘The Notebooks of Don Rigoberto’. (2023). Escritura Y Pensamiento, 22(46), 229-248. https://doi.org/10.15381/escrypensam.v22i46.24569