The yanantin and the pachakutiy in the andean avant-garde theater: An approach to Sapan churi by Inocencio Mamani

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/escrypensam.v22i46.24701

Keywords:

andean avant-garde, theater, Sapan churi, yanantin, pachakutiy

Abstract

 The theater of Inocencio Mamani (1904-1990) constitutes a milestone in the field of the model of dramatic representation in a period where the avant-garde promoted an aesthetic and sociopolitical renewal. Among his first works that have been able to be recorded in a Spanish version, Sapan churi reflects the Andean worldview and raises the importance of the search for knowledge in education to face the ignorance that the man of the field had since remote times. In order to clarify Mamani's theatrical approach, this article investigates the scope of Andean avant-gardeism in the theatrical field that occurred in the second decade of the 20th century and analyzes the aforementioned theatrical piece under the Andean categories of yanantin and pachakutiy to detect the dual balance that regulates the tension produced by the spirit of a cultural transformation of educational thought, which will be favorable for the progress of the community.

References

Bouysse-Cassagne, T. y Harris, O. (1987). Pacha: En torno al pensamiento aymara. En T., Boysse-Cassagne, O., Harris, T., Platt y V. Cereceda, Tres reflexiones sobre el pensamiento andino. La Paz: Hisbol.

Bobes, M. (1997). Semiología de la obra dramática. Madrid: Arco/ Libros.

Churata, G. ([1928], 2009). El teatro indígena. En G. Gonzales, El dolor americano. Literatura y periodismo en Gamaliel Churata, Lima: Fondo Editorial del Pedagógico San Marcos.

Churata, G. ([1928], 2016). Primer tramo de “Titikaka”. En Boletín Titikaka. [4.ª ed.]. Lima: Centro de Estudios Literarios Antonio Cornejo Polar/Lluvia Editores.

Collazos, G. (1928). Un drama indígena. Amauta. 12, 37.

Cornejo, A. (1994). Escribir en el aire. Ensayo sobre la heterogeneidad sociocultural en las literaturas andinas. Lima: Horizonte.

Cossio, J. (1928). Tucipac munasccan, comedia quechua. Amauta. 14, 41-42.

Dexler, J., Rojas, R. Chalán, Á. y Achig, D. (2015). La pariedad en el mundo andino. Maskana, 6 (2), 89-107.

Durston, A. (2014). Inocencio Mamani y el proyecto de una literatura indígena en quechua (Puno, Perú, década de 1920). A Contracorriente: Revista de Historia Social y Literatura en América Latina, 11 (3), 218-247.

Huamán, D. (1989). El teatro de Inocencio Mamani. Lima: Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología.

Itier, C. (1995). El teatro quechua en el Cuzco. Dramas y comedias de Nemesio Zúñiga Cazorla: Qurichuspi (1915), Tikahina (1934), Katacha (1930?). Lima: Centro de Estudios Regionales Andinos “Bartolomé de Las Casas”/Institut Français d`Études Andines.

Lienhard, M. (1988). Pachakutiy taki: Canto y poesía quechua de la transformación del mundo. Oralidad. Lengua, identidad y memoria de América, 9, 30-41.

Mamani, I. (2015). Sapan Churi. En Teatro. Compilación de Domingo Huamán. Puno: Universidad Nacional del Altiplano.

Mamani, M. (2017a). La expresión del vanguardismo andino. En Sitio de la tierra. Antología del vanguardismo literario andino. Lima: Fondo de Cultura Económica.

Mamani, M. (2017b). Representación del Pachakutiy en la poesía de César Guardia Mayorga. Letras, 88 (127), 55-81.

Mamani, M. (2019). Yanantin: relación, complementariedad y cooperación en el Mundo andino. Estudios de Teoría Literaria. Revista digital: artes, letras y humanidades, 8 (16), 191-2003.

Mariátegui, J. ([1928] 2007). 7 ensayos de interpretación de la realidad peruana. [3.ª ed.]. Biblioteca Ayacucho.

Seda, L. y Quiroz, R. (2008). Travesías trifontes. El teatro de vanguardia en el Perú. Lima: Fondo Editorial de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Zevallos, U. (2001). Balance y exploración de la base material de la vanguardia y de los estudios vanguardistas peruanos (1980-2000). Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 25, 53, 185-198.

Downloads

Published

2023-04-26

How to Cite

The yanantin and the pachakutiy in the andean avant-garde theater: An approach to Sapan churi by Inocencio Mamani. (2023). Escritura Y Pensamiento, 22(46), 137-156. https://doi.org/10.15381/escrypensam.v22i46.24701