Serpents, amarus and symbols: kuti’s instrumentalization in “A nuestro padre creador Tupac Amaru” by José María Arguedas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/escrypensam.v22i47.25421

Keywords:

Arguedas, Amaru, kuti, seminal core

Abstract

 Jose Maria Arguedas’s poetic space and his artistic work reproduce at a micro-level the correpondece relations of the Ande. Therefore we are interested in the identification of the relational dynamics between the poetic voice and the existing others. We will address his relationship with the Amaru’s image, the serpent-god, which has a direct correspondence with the kuti due to its serpentine shape. For the analysis, we will borrow the image of the “Indian, astrologer, poet...” from Guaman Poma de Ayala, perchance the most appropriate reading key to the Arguedian art. The Peruvian author composes, in a ch'ixi ritual process, a text which is fertile soil where he “strategically” spreads (like a farmer) significant symbols of Andean thought. This journey has also a seminal sense in which the poet's experience and knowledge are the seed and source of his intellectual and artistic work.

References

Arguedas, J. M. (1968). No soy un aculturado. El zorro de arriba y el zorro de abajo, 2, 256-258.

Arguedas, J. M. (2013). Katatay. Poesía Reunida. Lima: Biblioteca Abraham Valdelomar.

Cornejo Polar, A. (1996). Tradición migrante e intertextualidad multicultural: el caso de Arguedas. CELEHIS: Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, 1(6-7-8), 45-56.

Escudero, A. (2015). Sacerdotisas, Curanderas, Parteras y Guerreras: Mujeres de élite en la costa norte del Perú Antiguo. Americanía: Revista de Estudios Latinoamericanos, 2, 4-38.

Angulo Villán, F., y Fernández Civalero, F. (2022). Desandar el camino de la serpiente: núcleos poéticos de resistencia cultural en el poemario Katatay. Imaginario mítico en las literaturas andinas peruanas (pp. 177-203). México: Universidad Nacional Autónoma de México, Centro de Investigaciones sobre América Latina y el Caribe.

Gallardo, M. (2017). La Rebelión Andina de Túpac Amaru. Argentina: Editorial Maipue.

Guaman Poma de Ayala [Waman Puma], F. (2006[I6I5]). El Primer Nueva Corónica y Buen Gobierno. (J. v. Murra & R. Adorno, Eds.). México: Siglo XXI.

Harris, O. y Bouysse-Cassagne, T. (1988). Pacha: en torno al pensamiento aymara. Raíces de América: el mundo aymara, 217- 274.

Kusch, R. (1973). El pensamiento indígena y popular en América. Editorial ICA.

Lienhard, M. (1990). Cultura popular andina y forma novelesca. Zorros y danzantes en la última novela de Arguedas. México D.F.: Ediciones Taller Abierto.

Lozada Pereira, B. (2006). Cosmovisión, historia y política en los Andes. Cima.

Munter, K. de (2016). Ontología relacional y cosmopraxis, desde los Andes: visitar y conmemorar entre familias aymara. Chungará (Arica), 48(4), 629-644.

Rivera Cusicanqui, S. (2015). Sociología de la imagen. Miradas ch’ixi desde la historia andina. Buenos Aires, Argentina: Tinta Limón.

Stocco, M. S. (2018). El concepto de taypi ch'ixi como aporte al estudio de la poesía mapuche bilingüe. Mundo Amazónico. http://hdl.handle.net/11336/92446

Vilca, M. (2020). Kuti, el “vuelco” del pacha. El juego entre lo cosmológico y lo humano. Estudios Sociales del NOA, 23, 51-80.

Published

2023-08-30

How to Cite

Serpents, amarus and symbols: kuti’s instrumentalization in “A nuestro padre creador Tupac Amaru” by José María Arguedas. (2023). Escritura Y Pensamiento, 22(47), 77-93. https://doi.org/10.15381/escrypensam.v22i47.25421