Serpents, amarus and symbols: kuti’s instrumentalization in “A nuestro padre creador Tupac Amaru” by José María Arguedas
DOI:
https://doi.org/10.15381/escrypensam.v22i47.25421Keywords:
Arguedas, Amaru, kuti, seminal coreAbstract
Jose Maria Arguedas’s poetic space and his artistic work reproduce at a micro-level the correpondece relations of the Ande. Therefore we are interested in the identification of the relational dynamics between the poetic voice and the existing others. We will address his relationship with the Amaru’s image, the serpent-god, which has a direct correspondence with the kuti due to its serpentine shape. For the analysis, we will borrow the image of the “Indian, astrologer, poet...” from Guaman Poma de Ayala, perchance the most appropriate reading key to the Arguedian art. The Peruvian author composes, in a ch'ixi ritual process, a text which is fertile soil where he “strategically” spreads (like a farmer) significant symbols of Andean thought. This journey has also a seminal sense in which the poet's experience and knowledge are the seed and source of his intellectual and artistic work.
References
Arguedas, J. M. (1968). No soy un aculturado. El zorro de arriba y el zorro de abajo, 2, 256-258.
Arguedas, J. M. (2013). Katatay. Poesía Reunida. Lima: Biblioteca Abraham Valdelomar.
Cornejo Polar, A. (1996). Tradición migrante e intertextualidad multicultural: el caso de Arguedas. CELEHIS: Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, 1(6-7-8), 45-56.
Escudero, A. (2015). Sacerdotisas, Curanderas, Parteras y Guerreras: Mujeres de élite en la costa norte del Perú Antiguo. Americanía: Revista de Estudios Latinoamericanos, 2, 4-38.
Angulo Villán, F., y Fernández Civalero, F. (2022). Desandar el camino de la serpiente: núcleos poéticos de resistencia cultural en el poemario Katatay. Imaginario mítico en las literaturas andinas peruanas (pp. 177-203). México: Universidad Nacional Autónoma de México, Centro de Investigaciones sobre América Latina y el Caribe.
Gallardo, M. (2017). La Rebelión Andina de Túpac Amaru. Argentina: Editorial Maipue.
Guaman Poma de Ayala [Waman Puma], F. (2006[I6I5]). El Primer Nueva Corónica y Buen Gobierno. (J. v. Murra & R. Adorno, Eds.). México: Siglo XXI.
Harris, O. y Bouysse-Cassagne, T. (1988). Pacha: en torno al pensamiento aymara. Raíces de América: el mundo aymara, 217- 274.
Kusch, R. (1973). El pensamiento indígena y popular en América. Editorial ICA.
Lienhard, M. (1990). Cultura popular andina y forma novelesca. Zorros y danzantes en la última novela de Arguedas. México D.F.: Ediciones Taller Abierto.
Lozada Pereira, B. (2006). Cosmovisión, historia y política en los Andes. Cima.
Munter, K. de (2016). Ontología relacional y cosmopraxis, desde los Andes: visitar y conmemorar entre familias aymara. Chungará (Arica), 48(4), 629-644.
Rivera Cusicanqui, S. (2015). Sociología de la imagen. Miradas ch’ixi desde la historia andina. Buenos Aires, Argentina: Tinta Limón.
Stocco, M. S. (2018). El concepto de taypi ch'ixi como aporte al estudio de la poesía mapuche bilingüe. Mundo Amazónico. http://hdl.handle.net/11336/92446
Vilca, M. (2020). Kuti, el “vuelco” del pacha. El juego entre lo cosmológico y lo humano. Estudios Sociales del NOA, 23, 51-80.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fernanda Belén Fernandez Civalero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
a. The authors retain their trademark and patent rights, and also over any process or procedure described in the article.
b. The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in the Escritura y Pensamiento (for example, place it in an institutional repository or publish as part a book), with acknowledgment of its initial publication by Escritura y Pensamiento.
c. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their work, lecture notes, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).