Inquiries into an aesthetic theory of dreams from Gamaliel Churata

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/escrypensam.v22i48.26529

Keywords:

Pensamiento indígena, interpretación, sueño, Gamaliel Churata, «El kamili»

Abstract

The present article continues the work entitled “An archaeological reading on the (im)pertinence of the avant-garde and surrealism in the aesthetic plan of Gamaliel Churata”, which appeared in the penultimate issue of this same magazine. Its objective is to "shape" the presence of the dream as a constituent element of Gamaliel Churata's aesthetic production but removing it from the surrealist name and inclining it to the episteme that originated it; the indigenous. For this reason, we will relate the dream proposals of Ailton Krenak and Davi Kopenawa, mainly, to demonstrate that the writer's efforts were not adrift, but rather anticipated a time in which his work could be attended to with greater precision and with certainty. Independently from the traditional reading parameters, which were criticized by him in works such as El pez de oro and Resurrección de los muertos. My ultimate goal is to offer different study tools for works similar to this one mentioned.

References

Cuende, J. (2008). Aproximación al pensamento de L. S. Senghor. MAGISTER. Revista de Miscelánea de Investigación. N.º 22, 35-36.

Churata, G. (2012). El pez de oro. Madrid, España: Cátedra.

Churata, G. (2010). Resurrección de los muertos. Alfabeto del incognoscible. Lima: ANR.

Churata, G. (2017). Kikhilas de la sirena. La Paz: Plural.

Descola, P. (2012). Más allá de naturaleza y cultura. Buenos Aires: Amorrortu.

Gabriel, M. (2023). El ser humano como animal. Por qué no encajamos del todo en la naturaleza. Barcelona: Ediciones de Pasado y Presente.

Glowczewski, B. (2015). Devires totémicos. Cosmopolítica do sonho. São Paulo: n-1 edições.

Hurtado, A. y Luján, S. (2023). Editorial. Vanguardia, indigenismo y tradición en la literatura y cultura peruanas. Escritura y pensamiento. Revista de investigación de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas. Vol. 22, N.º 46, enero-abril, 11-18.

Ingold, T. (2006). Rethinking the Animate, Re-Animating Thought. Ethnos, Vol. 7 :1, 9-20.

Kopenawa, D. y Albert, B. (2015). A queda do céu. Palavras de um xama yanomami. São Paulo: Companhia das Letras.

Krenak, A. (2019). Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras.

López, C. A. (2023). Una lectura arqueológica sobre la (im)pertinencia de la vanguardia y el surrealismo en el plan estético de Gamaliel Churata. Escritura y pensamiento. Revista de investigación de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas. Vol. 22, N.º 46, enero-abril, 157-180.

Mariátegui, J. C. (2005). Siete ensayos de interpretación de la realidad nacional peruana. Lima: Minerva.

Senghor, L. (1993). Liberté 5. París: Le Seuil.

Viveiros de Castro, E. (2015). Metafísicas canibais. Elementos para uma antropologia pós-esgtrutural. São Paulo: Cosac Nayfi.

VV. AA. (2016). Boletín Titikaka. Lima, Perú: CELACP - Lluvia Editores.

Downloads

Published

2023-12-28

How to Cite

Inquiries into an aesthetic theory of dreams from Gamaliel Churata. (2023). Escritura Y Pensamiento, 22(48), 33-55. https://doi.org/10.15381/escrypensam.v22i48.26529