An approach to the role of the female character in the early narrative of Enrique Congrains Martin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/escrypensam.v23i49.27107

Keywords:

gender, feminity, masculinity, Congrains, peruvian narrative, Segato

Abstract

The work of Enrique Congrains Martin (1932-2009) remains a field of exploration yet to be fully examined by literary criticism. Within his representation of Lima's urban marginality, various forms of exclusion and uprooting are explored as a result of emerging social hierarchies. Particularly interesting is the in-depth examination of the female characters that appear in the author's early narrative. From the perspective outlined in this article, it is in the construction of these characters that the recognition of the relevance of gender consciousness for identity formation becomes evident. Therefore, the stories "Los Palomino" and "Domingo en la jaula de esteras" will be analyzed to demonstrate how, through oppositions with male characters, there is an incipient interest in portraying female characters with greater agency.

References

Barrig, M. (1981). Pitucas y marocas en la nueva narrativa peruana. Hueso Húmero, 9, 73-81.

Campuzano, O. P. (2022). Perspectiva léxico-semántica de lo cholo en Lima, hora cero y Kikuyo de Enrique Congrains. Lengua y Sociedad, 21(2), 567-582.

Cisneros, L. J. (1961). Fisonomía actual de la literatura peruana. Fanal, 16 (59), 2-8.

Congrains Martin, E. (1959). Antología del cuento hispanoamericano. Santiago de Chile: Zig Zag.

Congrains Martin, E. (1955). Lima: Hora Cero. Lima: Populibros.

Eslava, J. (2008). Adolescentes en la ciudad. Una visión de la narrativa peruana del siglo XX. Lima: Fondo Editorial UCSS.

Luchting, W. (1974). La mujer o la revolución: análisis de No una, sino muchas muertes de Enrique Congrains M. Lima: Ecoma.

Pacheco, G. (2009). De la otredad a la identidad: perspectivas de teoría feminista de fines del siglo XX. Revista de Lenguas Modernas, 10, 353-359. <https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/download/8898/8378/>

Richard, N. (1994). ¿Tiene sexo la escritura? Debate feminista, 9, 127-139. <https://www.jstor.org/stable/42624218>

Rubio Bautista, D. J. (2011). Neorrealismo a la limeña en “Lima, hora cero”: Aproximaciones a la narrativa de Enrique Congrains Martin. Cuadernos Literarios, 6 (9), 69-88.

Segato, R. (2018). Contra-pedagogías de la crueldad. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Stagnaro, G & Zevallos, J. (2008). Me he propuesto hacer literatura no peruana, muy conscientemente: entrevista con Giancarlo Stagnaro y Johnny Zevallos. El Hablador, 13. <https://www.elhablador.com/central13.htm>

Ubalde Enríquez, A. (2016). La identidad adolescente en la narrativa urbana de 1950 y 1960: No una, sino muchas muertes, “Alienación”, Los Inocentes y Los Cachorros. [Tesis para optar por el grado de Magíster en Literatura con mención en Estudios Culturales], Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Letras y Ciencias Humanas, Lima. <https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/5705>

Vian, E. (2019). Una mirada desde los márgenes: Lima entre Ribeyro y Congrains. Rassegna Iberística, 89, 29-42.

Downloads

Published

2024-04-24

How to Cite

An approach to the role of the female character in the early narrative of Enrique Congrains Martin. (2024). Escritura Y Pensamiento, 23(49), 159-173. https://doi.org/10.15381/escrypensam.v23i49.27107