Outlines of a cosmopolitics in Los ríos profundos? An approach from the amerindian quechua ontology
DOI:
https://doi.org/10.15381/escrypensam.v23i50.27251Keywords:
José María Arguedas, ontology, cosmopolitics, politics, Andean worldAbstract
Politics is one of the possible angles of analysis of Los ríos profundos, focusing on two main events: the insurrection of the chicheras and the uprising of the colonos. Critics often pay more attention to the former, although, as we argue in this research, the active role played by some non-human agents or powers, such as the zumbayllu and the Pachachaca river, is usually overlooked or merely interpreted as a metaphorical element in these processes. Therefore, we propose that, instead of politics, the concept of cosmopolitics is more appropriate for the study of this novel, as it allows for a more comprehensive reading and gives visibility to the public role of such non-human agents. For our analysis, we draw on some theoretical frameworks proposed by Philippe Descola, Eduardo Viveiros de Castro, Jacques Rancière, Gilles Deleuze, and Félix Guattari.
References
Aibar Ray, E. (1992). Identidad y resistencia cultural en las obras de José María Arguedas. Fondo Editorial de la PUCP.
Arguedas, J. M. (1986). Los ríos profundos. Biblioteca Ayacucho.
Arguedas, J. M. (2006). El zorro de arriba y el zorro de abajo. Fundación Editorial el perro y la rana.
Barbosa Gonçalves, C. M. (2020). “Yo no sabía si amaba más al puente o al río”: torções ontoepistemológicas em José María Arguedas. Caligrama, 25 (1), 45-65. http://dx.doi.org/10.17851/2238-3824.25.1.45-65
Bennett, J. (2022). Materia vibrante. Una ecología política de las cosas. Caja Negra.
Bernard, R. (2018). Naturaleza y cultura en la literatura andina contemporánea. Análisis socio-ecocrítico de Los ríos profundos (1958) y Rosa Cuchillo (1997) [Tesis para optar por el grado de Magíster en Lenguas y Letras Modernas, Universidad Católica de Lovaina. Facultad de Filosofía, Artes y Letras]. http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:16828
Cadena, M. de la (2020). In-comunizar la naturaleza. Historias desde el antropo-ciego. En D. Ruiz Serna y C. Del Cairo (Eds.), Humanos, más que humanos y no-humanos. Intersecciones críticas en torno a la antropología y la ontología, pp. 424-457. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Castro-Klarén, S. (1973). El mundo mágico de Jesé María Arguedas. Instituto de Estudios Peruanos.
Castro-Klarén, S. (1975). José María Arguedas, sobre preguntas de Sara Castro-Klarén. Hispamérica, 4 (10), 45-54. http://www.jstor.org/stable/20541306
Cornejo Polar, A. (1973). Los universos narrativos de José María Arguedas. Losada.
Danowski, D. y Viveiros de Castro, E. (2019). ¿Hay mundo por venir? Ensayo sobre los miedos y los fines. Caja Negra.
Deleuze, G. y Guattari, F. (2010). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos.
Descola, P. (2012). Más allá de naturaleza y cultura. Amorrortu.
Descola, P. (2014). Modos de ser y formas de predicación. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 4(1), 271-280.
Dorfman, A. (1980). Puentes y padres en el infierno: “Los ríos profundos”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 6(12), 91-137. http://www.jstor.org/stable/4529971
Elguera, C. (2020). Ontological Migrations in José María Arguedas’s Tupac Amaru Kamaq Taytanchisman: The Triumph of Runa Migrants Against the Colonial Violence in Lima. Diálogo 23(2), 119-132. https://doi.org/10.1353/dlg.2020.0025
Elguera, C. (2021). “El wamani es wamani”: La lógica relacional no-humana en La agonía de Rasu-Ñiti de José María Arguedas. Communitas, 5 (10), 27-42, 2021. https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4881
García-Romeu, J. (2014). Magia y religión en Los ríos profundos de José María Arguedas. Babel, 30 (0), 83-105. https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/kipus/article/view/824
Lambright, A. (2007). Creating the Hybrid Intellectual. Subject, Space, and the Feminine in the Narrative of José María Arguedas. Lewisburg Bucknell University Press.
Liang, S. B. (2018). Buscando voces indígenas en las obras de José María Arguedas [Tesis doctoral, Universidad de Valladolid. Departamento de Literatura Española y Teoría de la Literatura y Literatura Comparada]. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/28621
Lienhard, M. (1981). Cultura popular andina y forma novelesca. Zorros y danzantes en la última novela de Arguedas. Latinoamericana Editores.
Portugal, J. A. (2011). Las novelas de José María Arguedas. Una incursión en lo inarticulado. Fondo Editorial de la PUCP.
Rowe, W. (1979). Mito e ideología en la obra de José María Arguedas. Instituto Nacional de Cultura.
Vargas Llosa, M. (1997). La utopía arcaica. José María Arguedas y las ficciones del indigenismo. Fondo de Cultura Económica.
Viveiros de Castro, E. (2010). Metafísicas caníbales. Líneas de antropología postestructural. Katz Editores.
Yetter, L. (2016). Distillation and Diaspora of the Transformative Force of Doña Felipa: Women’s Power in José María Arguedas’s 1958 novel Deep Rivers1. Western Tributaries, 3, 1-11. https://journals.sfu.ca/wt/index.php/westerntributaries/article/view/27
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andréz García Vásquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
a. The authors retain their trademark and patent rights, and also over any process or procedure described in the article.
b. The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in the Escritura y Pensamiento (for example, place it in an institutional repository or publish as part a book), with acknowledgment of its initial publication by Escritura y Pensamiento.
c. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their work, lecture notes, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).