The grimoire of sorceresses, mediums and procuresses: women and magic in medieval iberian literature
DOI:
https://doi.org/10.15381/escrypensam.v23i50.27289Keywords:
medieval studies, gender studies, Libro de buen amor, Sendebar, Conde LucanorAbstract
The present article will seek to establish the relationship between female characters and the magical arts present in three masterpieces of medieval Spanish literature. These are: The Libro de buen amor, the Sendebar and Conde Lucanor respectively. Although some authors indicate that medieval Iberian literature presents an unfavorable and oppressed image of women, we think it is possible to establish a contrast with the representation of empowered women in the same tradition. Thus, the hypothesis that we seek to demonstrate indicates that magic would function as a liberating agent for the female characters in the aforementioned works. The concept of becoming proposed by Gilles Deleuze and Félix Guattari, as well as the gender perspective proposed by Judith Butler, will be used to support this hypothesis.
References
Ayerbe-Chaux, R. (1975). El Conde Lucanor: Materia tradicional y originalidad creadora. Ediciones J. Porrúa Turanzas.
Arbesú, D. (2019). Sendebar libro de los engaños e los asayamientos de las mugeres. Edición de David Arbesú. Lingua Text.
Biglieri, A. A. (1990). Inserción del exemplum medieval en el Libro de Buen Amor. Revista de Filología española, 70(1/2), 119- 132.
Butler, J. (1999). El género en disputa feminismo y la subversión de la identidad. Routledge.
Césped, I. (1972). Las composiciones líricas en el “Libro de buen amor”. Boletín de Filología, 23, 29-60.
Darbord, B. (2005). Algunas reflexiones en torno a la falsa beguina (Don Juan Manuel, el ‘Conde Lucanor’, cuento nº 42). IV Congreso Formas narrativas breves en la Edad Media. Simposio llevado a cabo en la Universidad de Santiago de Compostela, Galicia.
Deleuze, G., y Guattari, F. (1988). Mil mesetas capitalismo y esquizofrenia. Pre-textos.
Deyermond, A. (2006). Secretos de Oriente, secretos de mujeres: los saberes prohibidos en la literatura medieval castellana. En M.J. Lacarra (Ed.), El cuento oriental en Occidente, 61-94. Editorial Comares, Fundación Euroárabe de Altos Estudios.
Escartín, M. (2007). Pandora y Eva: la misoginia judeo-cristiana y griega en la literatura medieval catalana y española. Revista de lengua y literatura catalana, gallega y vasca, 13, 55-71.
Funes, L. (2011). Medievalismo en el otoño de la Edad Teórica: consideraciones parciales sobre la operación filológica. En S, Basso y J. C. Ciccolella (Eds.), Perspectivas actuales de la investigación literaria, (pp.45-78). Facultad de Filosofía y Letras, UBA.
González, S. A. (2014). Líneas de fuga: transformación y cambio social. Estudios políticos, (45), 115-133.
Haro Cortés, M. (2017). De diablos, diablesas y seres extraordinarios en el Sendebar: Los cuentos Striges, Fontes, Simia y Nomina. En A. González y L. von der Walde Moheno (Eds.), Perspectivas y proyecciones de la Literatura Medieval, 141-172. México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Juan Manuel. ([1335] 2006). El conde Lucanor, edición de Guillermo Serés. Galaxia Gutenberg.
Kariya, H. (2008). Figura de la serrana en el Libro de buen amor. Colección de Artes Liberales de la Universidad Meiji, 432 (3), 103-122.
Miranda, R. (1999). Carnavalización e isotopía textual en Satyricon, Libro de Buen Amor y La Celestina. Circe, (4), 96-112.
Ruíz de Cisneros, Juan. ([1330]1988). Libro de buen amor edición de G.B. Gybbon-Monypenny. Editorial Castalia S.A.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francisco Blanco Cardenas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
a. The authors retain their trademark and patent rights, and also over any process or procedure described in the article.
b. The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in the Escritura y Pensamiento (for example, place it in an institutional repository or publish as part a book), with acknowledgment of its initial publication by Escritura y Pensamiento.
c. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their work, lecture notes, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).