Archive, photos, letters. Journalism and literature in La distancia que nos separa by Renato Cisneros
DOI:
https://doi.org/10.15381/escrypensam.v23i50.28205Keywords:
Renato Cisneros, Peruvian armed conflict, narrative, archive, journalismAbstract
Within the narratives that account for violence during the Peruvian armed conflict (1980-2000), we study the novel by Renato Cisneros, La distancia que nos separa (2016), as an example of a story that seeks to recover the past through the national and family archive. Through the intersection between journalism and literature, its author, son of the former peruvian war minister during the first years of the belligerence, Luis Federico Cisneros Vizquerra, proposes a revision of the figure that exceeds the public image of this agent involved. This article aims to analyze the writing operations that allow him to return to the family and Army archive in a critical way in order to propose an archive-other about this soldier.
References
Agamben, G. (2017). Lo que resta de Auschwitz. Adriana Hidalgo editora.
Añón, V. (2016). Los usos del archivo: Reflexiones situadas sobre literatura y discurso colonial. En F. Gorbach y M. Rufer (Eds), (In)disciplinar la investigación: archivo, trabajo de campo y escritura. Siglo XXI Editores, Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco.
Arfuch, L. (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Fondo de Cultura Económica.
Catelli, N. (2007). En la era de la intimidad: seguido de El espacio autobiográfico. Beatriz Viterbo editora.
Cisneros, R. (2016). La distancia que nos separa. Seix Barral.
Comisión de la Verdad y Reconciliación (CVR). (2003) Informe final. CVR. http://cverdad.org.pe/ifinal/
Dalmaroni, M. (2016). La obra y el resto (literatura y modos del archivo). Telar. Revista del Instituto Interdisciplinario de Estudios Latinoamericanos (7-8), 9-30. http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/143
Derrida, J. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Trotta.
Didi-Huberman, G. (2006). Ante el tiempo. Adriana Hidalgo.
Fit, Rocío. (2019). Formas de la memoria inofensiva. Una lectura de la literatura de hijos. Orbis Tertius, 24 (30). https://doi.org/10.24215/18517811e125
Foucault, M. ([1969] 2005). La arqueología del saber. Siglo XXI Editores.
Garramuño, F. (2015). Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad en el arte. Fondo de Cultura Económica.
González Echevarría, R. ([1980] 2000). Mito y archivo: Una teoría de la narrativa latinoamericana. Fondo de Cultura Económica.
Guasch, A. M. (2005). Los lugares de la memoria: el arte de archivar y recordar. Memoria, (5), 157-183. https://annamariaguasch.com/pdf/publications/Los_lugares_de_la_memoria:_el_arte_de_archivar_y_de_recordar.pdf
Hirsch, M. (2015). La generación de la posmemoria. Escritura y cultura visual después del Holocausto. Carpe Noctem.
Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Siglo XXI editores.
Jitrik, N. (2000). Los grados de la escritura. Manantial.
Kamenszain, T. (2016). Una intimidad inofensiva. Los que escriben con lo que hay. Eterna Cadencia Editora.
Palau-Sampio, D. y Cuartero-Naranjo, A. (2018). El Periodismo Narrativo español y Latinoamericano: Influencias, temáticas, publicaciones y puntos de vista de una generación de autores. Revista Latina De Comunicación Social, (73), 961-79. https://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/530
Sánchez-Macedo, J. (2020). El giro archivístico: su impacto en la investigación histórica. Revista Humanitas, (47), 183-223. https://humanitas.uanl.mx/index.php/ah/article/view/279
Sarlo, B. (2005). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires, Siglo XXI.
Stoler, A. (2010). Archivos coloniales y el arte de gobernar. Revista Colombiana de Antropología Volumen 45 (2), 265- 296. https://www.academia.edu/79470913/Archivos_coloniales_y_el_arte_de_gobernar
Victory, S. (2022). El archivo en la crítica literaria latinoamericana. Cuaderno de Letras, (43), 109-129. https://doi.org/10.15210/cdl.v0i43.22326
Young, J. (2000). At Memory's Edge: After-Images of the Holocaust in Contemporary Art and Architecture. Yale University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Emilia Artigas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
a. The authors retain their trademark and patent rights, and also over any process or procedure described in the article.
b. The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in the Escritura y Pensamiento (for example, place it in an institutional repository or publish as part a book), with acknowledgment of its initial publication by Escritura y Pensamiento.
c. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their work, lecture notes, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).