The playful experience of the avant-garde in two prose works by Adalberto Varallanos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/escrypensam.v23i51.28227

Keywords:

playful experience, avant-garde prose, Adalberto Varallanos, hybrid, Peruvian avant-garde

Abstract

The present work aims to determine the ludic as a relevant aspect in the avant-garde prose of the Peruvian writer Adalberto Varallanos. To do this, the categories of play and prose are defined, through the theoretical approaches of Gadamer, Huizinga, Bürger, Foster and Millares. From a hermeneutic analysis, “Birth, life and itinerary of the Fast Man (semi-story)” and “Beach sketch” are studied to postulate that Varallanos' prose presents a playful character in the formal and thematic aspect: This creates a prose hybrid and experimental that goes beyond the notion of genres; proposes an intertextual game with other discourses; and presents an announcer who, in dealing with the subject, assumes an ironic and jovial attitude. Furthermore, they are texts that require, through the emphasis on the appellative function, the constant imaginative and, therefore, co-creative work of the reader in the reception of the work of art.

References

Arduini, S. (2000). Prolegómenos a una teoría general de las figuras. Universidad de Murcia.

Bances Gandarillas, M. (2000). Adalberto Varallanos: un caso de narrativa de vanguardia en el Perú [Tesis para optar el Grado Académico de Licenciado en Literatura]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Letras y Ciencias Humanas.

Bürger, P. (1997). Teoría de la vanguardia. Ediciones Península.

Burke, Kenneth (1969). A Grammar of Motives. Berkeley: University of California Press.

Coca Vargas, C. (2014). Siete ensayos de interpretación de la narrativa peruana de vanguardia. Propuesta comparatista a través de la lectura de siete brevísimas narraciones [Tesis para optar el Grado Académico de Licenciado en Literatura]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Letras y Ciencias Humanas. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/3923

Cuya Nina, J. (2012). Develaciones urbanas: una aproximación al cosmopolitismo en la narrativa de vanguardia de Alberto Hidalgo. [Tesis para optar el Grado Académico de Licenciado en Literatura]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Letras y Ciencias Humanas. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/8410/Cuya_nj.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Cuya, J. (2021). “Crimen celestial” de Adalberto Varallanos: un estudio del bandolerismo en los Andes desde una visión vanguardista y cinematográfica. En G. di Laura y K. Irina Ibarra (Eds.), Descalzar los atriles. Vanguardias literarias en el Perú (pp. 185-201). Universidad Nacional Autónoma Metropolitana/Editora Nómada. https://doi.org/10.47377/vangal.9

Fernández Cozman, C. (2017). Las dos tendencias de la vanguardia poética en el Perú. Ínsula barataria, 20. https://www.academia.edu/34276407/LAS_DOS_TENDENCIAS_DE_LA_VANGUARDIA_PO%C3%89TICA_EN_EL_PER%C3%9A

Foster, H. (2001). El retorno de lo real. La vanguardia a finales del siglo. Ediciones Akal.

Gadamer, H. (1977). Verdad y método I. Ediciones Sígueme.

García-Bedoya Maguiña, C. (2019). Hermenéutica literaria. Una introducción al análisis de textos narrativos y poéticos. Cátedra Vallejo.

Huizinga, J. (2000). Homo ludens. Alianza.

Lauer, M. (2003). Musa mecánica, máquinas y poesía en la vanguardia peruana. IEP ediciones.

León Mango, L. (2019). De la obra orgánica a la obra órgica: experimentos lúdicos del poeta-niño en la poesía de Carlos Oquendo de Amat y Luis Hernández [Tesis para optar el grado de Magíster en Literatura Peruana y Latinoamericana]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Letras y Ciencias Humanas. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/11346

Mariátegui. J. (1992 [1928]). Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Amauta.

Millares, S. (2013). Prosas hispánicas de vanguardia. Ediciones Cá- tedra.

Mori Estela, J. (2021). La liberación de lo heterogéneo: el carácter dialógico en el relato “En Chaulán no hay sagrado (film indio)” de Adalberto Varallanos. En G. di Laura y K. Irina Ibarra (Eds.), Descalzar los atriles. Vanguardias literarias en el Perú (pp. 143-161). Universidad Nacional Autónoma Metropolitana/Editora Nómada. https://doi.org/10.47377/vangal.7

Murias, S. (2005). Texto e imagen. El impulso de la vanguardia. Paperback. http://www.artediez.com/paperback/articulos/murias/texto.pdf

Narral, P. (1995). Adalberto Varallanos, el ignorado. El jabalí, 3 (4), p. 3.

Pantigoso, M. (2010). Estuardo Núñez y la generación de la crisis. Editorial Hozlo.

Prieto, J. (2012). El Estridentismo mexicano y su construcción de la ciudad moderna a través de la poesía y la pintura. Scripta Nova. Revista electrónica de geografía y ciencias sociales, XVI(398). http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-398.htm

Sánchez, L. (1965). La literatura peruana: derrotero para una historia cultural del Perú. Ediciones Ediventas.

Spang, K. (2005). Persuasión. Fundamentos de retórica. Ediciones Universidad de Navarra EUNSA.

Vallejos Armas, R. (2014). El poema en prosa en Hollywood de Xavier Abril [Tesis para optar el grado de Magíster en Literatura Hispanoamericana]. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/5695/VALLEJOS_ARMAS_RONY_POEMA_PROSA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Varallanos, A. (1968). Permanencia. Ediciones Andimar.

Published

2024-12-27

How to Cite

The playful experience of the avant-garde in two prose works by Adalberto Varallanos. (2024). Escritura Y Pensamiento, 23(51), 123-158. https://doi.org/10.15381/escrypensam.v23i51.28227