The playful experience of the avant-garde in two prose works by Adalberto Varallanos
DOI:
https://doi.org/10.15381/escrypensam.v23i51.28227Keywords:
playful experience, avant-garde prose, Adalberto Varallanos, hybrid, Peruvian avant-gardeAbstract
The present work aims to determine the ludic as a relevant aspect in the avant-garde prose of the Peruvian writer Adalberto Varallanos. To do this, the categories of play and prose are defined, through the theoretical approaches of Gadamer, Huizinga, Bürger, Foster and Millares. From a hermeneutic analysis, “Birth, life and itinerary of the Fast Man (semi-story)” and “Beach sketch” are studied to postulate that Varallanos' prose presents a playful character in the formal and thematic aspect: This creates a prose hybrid and experimental that goes beyond the notion of genres; proposes an intertextual game with other discourses; and presents an announcer who, in dealing with the subject, assumes an ironic and jovial attitude. Furthermore, they are texts that require, through the emphasis on the appellative function, the constant imaginative and, therefore, co-creative work of the reader in the reception of the work of art.
References
Arduini, S. (2000). Prolegómenos a una teoría general de las figuras. Universidad de Murcia.
Bances Gandarillas, M. (2000). Adalberto Varallanos: un caso de narrativa de vanguardia en el Perú [Tesis para optar el Grado Académico de Licenciado en Literatura]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Letras y Ciencias Humanas.
Bürger, P. (1997). Teoría de la vanguardia. Ediciones Península.
Burke, Kenneth (1969). A Grammar of Motives. Berkeley: University of California Press.
Coca Vargas, C. (2014). Siete ensayos de interpretación de la narrativa peruana de vanguardia. Propuesta comparatista a través de la lectura de siete brevísimas narraciones [Tesis para optar el Grado Académico de Licenciado en Literatura]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Letras y Ciencias Humanas. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/3923
Cuya Nina, J. (2012). Develaciones urbanas: una aproximación al cosmopolitismo en la narrativa de vanguardia de Alberto Hidalgo. [Tesis para optar el Grado Académico de Licenciado en Literatura]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Letras y Ciencias Humanas. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/8410/Cuya_nj.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Cuya, J. (2021). “Crimen celestial” de Adalberto Varallanos: un estudio del bandolerismo en los Andes desde una visión vanguardista y cinematográfica. En G. di Laura y K. Irina Ibarra (Eds.), Descalzar los atriles. Vanguardias literarias en el Perú (pp. 185-201). Universidad Nacional Autónoma Metropolitana/Editora Nómada. https://doi.org/10.47377/vangal.9
Fernández Cozman, C. (2017). Las dos tendencias de la vanguardia poética en el Perú. Ínsula barataria, 20. https://www.academia.edu/34276407/LAS_DOS_TENDENCIAS_DE_LA_VANGUARDIA_PO%C3%89TICA_EN_EL_PER%C3%9A
Foster, H. (2001). El retorno de lo real. La vanguardia a finales del siglo. Ediciones Akal.
Gadamer, H. (1977). Verdad y método I. Ediciones Sígueme.
García-Bedoya Maguiña, C. (2019). Hermenéutica literaria. Una introducción al análisis de textos narrativos y poéticos. Cátedra Vallejo.
Huizinga, J. (2000). Homo ludens. Alianza.
Lauer, M. (2003). Musa mecánica, máquinas y poesía en la vanguardia peruana. IEP ediciones.
León Mango, L. (2019). De la obra orgánica a la obra órgica: experimentos lúdicos del poeta-niño en la poesía de Carlos Oquendo de Amat y Luis Hernández [Tesis para optar el grado de Magíster en Literatura Peruana y Latinoamericana]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Letras y Ciencias Humanas. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/11346
Mariátegui. J. (1992 [1928]). Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Amauta.
Millares, S. (2013). Prosas hispánicas de vanguardia. Ediciones Cá- tedra.
Mori Estela, J. (2021). La liberación de lo heterogéneo: el carácter dialógico en el relato “En Chaulán no hay sagrado (film indio)” de Adalberto Varallanos. En G. di Laura y K. Irina Ibarra (Eds.), Descalzar los atriles. Vanguardias literarias en el Perú (pp. 143-161). Universidad Nacional Autónoma Metropolitana/Editora Nómada. https://doi.org/10.47377/vangal.7
Murias, S. (2005). Texto e imagen. El impulso de la vanguardia. Paperback. http://www.artediez.com/paperback/articulos/murias/texto.pdf
Narral, P. (1995). Adalberto Varallanos, el ignorado. El jabalí, 3 (4), p. 3.
Pantigoso, M. (2010). Estuardo Núñez y la generación de la crisis. Editorial Hozlo.
Prieto, J. (2012). El Estridentismo mexicano y su construcción de la ciudad moderna a través de la poesía y la pintura. Scripta Nova. Revista electrónica de geografía y ciencias sociales, XVI(398). http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-398.htm
Sánchez, L. (1965). La literatura peruana: derrotero para una historia cultural del Perú. Ediciones Ediventas.
Spang, K. (2005). Persuasión. Fundamentos de retórica. Ediciones Universidad de Navarra EUNSA.
Vallejos Armas, R. (2014). El poema en prosa en Hollywood de Xavier Abril [Tesis para optar el grado de Magíster en Literatura Hispanoamericana]. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/5695/VALLEJOS_ARMAS_RONY_POEMA_PROSA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Varallanos, A. (1968). Permanencia. Ediciones Andimar.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Shirley Janette Castañeda Tantaleán

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
a. The authors retain their trademark and patent rights, and also over any process or procedure described in the article.
b. The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in the Escritura y Pensamiento (for example, place it in an institutional repository or publish as part a book), with acknowledgment of its initial publication by Escritura y Pensamiento.
c. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their work, lecture notes, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).