The fox above and the fox below: their reception, a record of the controversy and where it all began

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/escrypensam.v23i50.28832

Keywords:

Arguedas, novel, origin, criticism, debate

Abstract

There is considerable criticism of the general work of José María Arguedas, especially his novels. Precisely this article aims to analyze the critical reception and debate surrounding his posthumous novel The Fox Above and the Fox Below (1971). To do this, a set of notable books and articles are chosen that compare with Arguedas's correspondence to follow the path of the origin of the novel and its writing and finally the debate. For them, the methodology of document criticism is followed.

References

Arguedas, J. M. (1996). El zorro de arriba y el zorro de abajo. Edición crítica de Eve Marie Fell, 2da. ed. Madrid: Fondo de Cultura Económica - ALLCA XX.

Arguedas, J. M. Proyecto de estudio en Chimbote sobre migración y relaciones entre la población de la sierra y de la costa. Informe n. 1.

Castro-Klarén, S. (1973). El mundo mágico de José María Arguedas. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Cornejo Polar, A. (1996). Una heterogeneidad no dialéctica: sujeto y discurso migrantes en el Perú moderno. Revista Iberoamericana, v. 67, n. 176-177, 837-844.

Cornejo Polar, A. (1997) Los universos narrativos de José María Arguedas. Lima: Ed. Horizonte.

Escajadillo, T. (1994). La narrativa indigenista peruana. Lima: Amaru Editores. Arguedas, José María (1977). Razón de ser el indigenismo en el Perú, Formación de una cultura nacional indoamericana. México: Siglo Veintiuno, 189-197.

Fell, E. M. (1996). Nota sobre el destino de una obra. Eve Marie Fell (Ed.), El zorro de arriba y el zorro de abajo de José María Arguedas; Edición crítica. 2da. ed. Madrid-Fondo de Cultura Económica - ALLCA XX, pp. 316-317.

Forgues, R. (996). Por qué bailan los zorros. Eve Marie Fell (Ed.), El zorro de arriba y el zorro de abajo de José María Arguedas; Edición crítica. 2da. ed. Madrid-Fondo de Cultura Económica - ALLCA XX, pp. 307-315

Lienhard, M. (1990). Cultura andina y forma novelesca: zorros y danzantes en la última novela de Arguedas. Lima: Ed. Horizonte - Tarea.

Moreiras, A. (2001) Exaltação da diferença: política dos estúdios culturais latino-americanos. Belo Horizonte: Editora UFMG.

Murra, J.; López Baralt, M. (Ed.). (1996). Las cartas de Arguedas. Lima: Fondo Editorial PUCP.

Rama, Á. (1984) Transculturación narrativa en América Latina. Hacover: Ediciones del Norte.

Rescaniere Ortiz, A. (Ed.). (1996). José María Arguedas: recuerdos de una amistad. Lima: Fondo Editorial PUCP.

Rowe, W. (1979). Mito e ideología en la obra de José María Arguedas. Lima: Instituto Nacional de Cultura.

Rowe, W. (1990). La política de la escritura en Arguedas, Cultura andina y forma novelesca: zorros y danzantes en la última novela de Arguedas, Martin Lienhard. Lima: Ed. Horizonte - Tarea, pp. 217-219.

Rowe, W. (1996). Deseo, escritura y fuerzas productiva. Eve Marie Fell (Ed.), El zorro de arriba y el zorro de abajo de José María Arguedas; Edición crítica. 2da. ed. Madrid-Fondo de Cultura Económica - ALLCA XX, pp. 33 - 336.

Silva Santisteban, R. (1997, marzo- abril) La utopía arcaica. Encuentro de zorros. Quehacer n. 106, p. 71-82.

Vargas Llosa, M. (1996). La utopía arcaica. José María Arguedas y las ficciones del indigenismo. México: Fondo de Cultura Económica.

Published

2024-08-27

Issue

Section

Investigadores académicos invitados. Número conmemorativo 50

How to Cite

The fox above and the fox below: their reception, a record of the controversy and where it all began. (2024). Escritura Y Pensamiento, 23(50), 27-50. https://doi.org/10.15381/escrypensam.v23i50.28832