Towards a politics of the media: The role of the image in the Velasco Alvarado regime (1968-1975)
DOI:
https://doi.org/10.15381/tesis.v14i18.19455Keywords:
culture, media, nationalism, visual imageAbstract
The present work consists of analyzing the existence of a communication policy in the Velasco Alvarado regime (1968-1975). The objective of the design of this policy was to disseminate the cultural proposals of the regime from the principle of refounding a new Peruvian nation. Given this, we distinguish two key concepts for this article: culture and the media. For this proposal, the media are instruments that use codes designed to disseminate messages articulated with the nationalism of the military regime. From this instrumentalization, Velasquismo will generate a political framework to manage the visual image, a key communication unit for its nationalist propaganda. The reasons for this perception were manifested in a context that we will review in this work: authoritarianism and state interventionism, an artistic scene with an avant-garde bias and a depoliticized society like Peru’s in the 70s.
References
Acevedo, J. (2019 [1978]). Para hacer historietas. Instituto de Estudios Peruanos.
Aguirre, C. y Drinot, P. (eds.) (2018). La revolución peculiar. Repensando el gobierno militar de Velasco. Instituto de Estudios Peruanos.Althusser, L. (2003). Ideología y aparatos ideológicos de Estado. Freud y Lacan. Nueva Visión.
Asensio, R. (2017). El Apóstol de los Andes. Instituto de Estudios Peruanos.
Ballón, E., Bartet, L., Peirano, L., Riofrío, G. y Roncagliolo, R. (1974). La publicidad, porquemegustapues. Centro de Estudios y Promoción de Desarrollo.
Bustamante, R. (2012). La radio en el Perú. Fondo Editorial de la Universidad de Lima.
Collier, D. (1978). Barriadas y élites: de Odría a Velasco. Instituto de Estudios Peruanos.
Gargurevich, J. (1991). Historia de la prensa peruana 1594-1990. La Voz Ediciones.
Gargurevich, J. (2018, 16 de octubre). Difusión y propaganda, las otras armas de Velasco. Diario Uno.
Harvey, D. (2007). El nuevo imperialismo. Akal.
Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Katz.
Jara, U. (2018). El outsider. Planeta.
Klarén, P. (2019). Nación y sociedad en la historia del Perú. Instituto de Estudios Peruanos.
Kruijt, D. (2008). La revolución por decreto: el Perú durante el gobierno militar. Instituto de Defensa Legal.
Levitsky, S. y Zavaleta, M. (2018). ¿Por qué no se construyen partidos en el Perú? En C. Aljovín y S. López (eds.), Historia de las elecciones en el Perú. Instituto de Estudios Peruanos.
Lituma, L. (2011). El verdadero rostro de Túpac Amaru (Perú, 1969-1975). Pakarina.
Mayer, E. (2017). Cuentos feos de la reforma agraria (2.ª ed.]. Instituto de Estudios Peruanos.
Otero, D. (2007, julio 15). Verbo hecho imagen. Ruiz Durand y sus atmósferas literarias. Dominical de El Comercio.
Pásara, L. (2019). Velasco. El fracaso de una revolución autoritaria. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Poole, D. (2000). Videos, corrupción y ocaso del fujimorismo. Ideele, (134), 55-59.
Rénique, J.L. (2018). Incendiar la pradera. Un ensayo sobre la revolución en el Perú (2.ª ed.). La Siniestra Ensayos.
Rey, M. (2014, abril 11). Historia de la televisión peruana. América TV 40 años (parte 4) Publicidad. [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=476CV45ZI4A
Richard, N. (2010). En torno a los estudios culturales. Localidades, trayectorias y disputas. ARCIS y Clacso.
Rivera Escobar, R. (2010). El cine de animación en el Perú: bases para una historia (1952-2009). [Tesis de licenciatura en Arte, Universidad Nacional Mayor de San Marcos].
Roca-Rey, C. (2016). La propaganda visual durante el gobierno de Juan Velasco Alvarado (1968-1975). Instituto Francés de Estudios Andinos.
Roca-Rey, C. (2019). La caída visual de Fernando Belaunde y Francisco Morales Bermúdez. Biblioteca Nacional del Perú e Instituto de Estudios Peruanos.
Salazar Bondy, A. (1969). Entre Escila y Caribdis. Reflexiones sobre la vida peruana. Casa de la Cultura del Perú.
Sánchez, F. (2016). Más allá del pop achorado: una propuesta de relectura de los afiches de Jesús Ruiz Durand para la Reforma Agraria del gobierno de Juan Velasco Alvarado. [Tesis de magíster en Historia del Arte y Curaduría, Pontificia Universidad Católica del Perú].
Sánchez, F. (2020). Mitologías velasquistas. Industrias culturales y la revolución peruana (1968-1975). Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Sartori, G. (1998). Homo videns. La sociedad teledirigida. Taurus.
Sinamos. (1971). Velasco: la voz de la revolución. Discursos del presidente de la república, general de división Juan Velasco Alvarado. 1968-1970. Tomo I. Peisa.
Sinamos. (1972). Velasco: la voz de la revolución. Discursos del presidente de la república, general de división Juan Velasco Alvarado. 1970-1972. Tomo II. S. e.
Vivas, F. (2008). En vivo y en directo. Una historia de la televisión peruana (2.ª ed.). Fondo Editorial de la Universidad de Lima.
Wacjman, G. (2011). El ojo absoluto. Manantial.
Zapata, A. (2018). La caída de Velasco. Lucha política y crisis del régimen. Taurus.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Douglas Javier Rubio Bautista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Tesis (Lima) (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Tesis (Lima).
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).