The symbolic image of amaru in the colonial textual space: Nueva Corónica y Buen Gobierno and Comentarios Reales
DOI:
https://doi.org/10.15381/tesis.v14i18.19482Keywords:
amaru, orality, chronicle, Andean-colonial discourseAbstract
This article proposes an approach to the symbolism of Amaru in order to analyze its representation in Nueva Corónica and Buen Gobierno by Guaman Poma de Ayala and Comentarios Reales by Inca Garcilaso de la Vega. In both texts the image of the snake appears to indicate the Andean-Western dichotomy, as well as one of the most common denominations, which was its translation into quechua “amaru”, considered as a representative symbol in artistic and archaeological sources during pre-Hispanic periods. and colonial. Its symbolic value is contextualized within medieval europe as a dragonscale figure and as an Andean idol that are gestated in oral traditions. Therefore, from the discursive analysis, the amaru is reinterpreted and acquires a semantic cultural density, reaffirming its importance as a symbol of the Andean and colonial tradition.
References
Adorno, R. (1987). Waman Puma: El autor y su obra. www.kb.dk/permalink/2006/poma/docs/adorno/1987/index.htm
Burga, M. (2005). Nacimiento de una utopía. Muerte y resurrección de los incas. Fondo Editorial Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Espezúa Salmon, D. (2017). Las conciencias lingüísticas en la literatura peruana. Lluvia Editores, Centro Antonio Cornejo Polar y Latinoamericana Editores.
Garcilaso de la Vega, I. (1991). Comentarios reales de los incas. Tomos I y II. Fondo de Cultura Económica.
González Holguín, D. (1952). Vocabulario de la lengua general de todo el Perú llamada lengua qquichua o del inca (2.a ed.). Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Guaman Poma de Ayala, F. (1980). Nueva corónica y buen gobierno. Fundación Biblioteca Ayacucho.
Lizárraga Ibañez, M. (2016). Del amaru al dragón. El componente clásico y renacentista en la construcción del imaginario andino colonial puesto en los llimpisccaqueros (vasos pintados de madera de los siglos XVI al XVIII d.C.). Inkallakta, 4(4), 53-84.
López Baralt, M. (1988). Ícono y Conquista: la crónica de Indias ilustrada como texto cultural. Hiperión.
López Baralt, M. (2009). El Inca Garcilaso: de la traducción de culturas al arte de bregar andino. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 70, 11-26. https://as.tufts.edu/romancestudies/rcll/pdfs/70/LOPEZ-BARALT.pdf
Manjarrés Ramos, E. (2017). El abrazo de la serpiente: relatos y creencias sobre serpientes gigantes en Venezuela. En C. Carranza Vera, H. Medina Miranda y A. Gutiérrez del Ángel (eds.), Actas de la primera jornada interdisciplinaria la figura de la serpiente en la tradición oral Iberoamericana (pp. 27-39). Fundación Joaquín Díaz. https://funjdiaz.net/pubfich.php?id=525
Muchembled, R. (2002). Historia del diablo. Siglo XII-XX. Fondo de Cultura Económica.
Porras Barrenechea, R. (1948). El cronista indio: Felipe Huamán Poma de Ayala. Editorial Lumen.
Quispe-Agnoli, R. (2006). La fe andina en la escritura: Resistencia e identidad en la obra de Guamán Poma de Ayala. Fondo Editorial de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Santo Tomas, F. (2003). Lexicón o Vocabulario de la lengua general del Perú [1560]. Instituto Nacional de Cultura.
Szeminski, J. (2008). Vocabulario y textos andinos de don Felipe Guaman Poma de Ayala. Fondo de Cultura Económica.
Zanelli, C. (2011). Los antis: la Amazonía como frontera y mundo desconocido en dos fuentes coloniales. Summa Humanitatis, 5(2), 26-39. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/summa_humanitatis/article/view/2723
Wachtel, N. (1973). Pensamiento salvaje y aculturación: el espacio y el tiempo en Felipe Guaman Poma de Ayala y el Inca Garcilaso de la Vega. En N. Wachtel, Sociedad e ideología: ensayos de historia y antropología andinas (165-228). Instituto de Estudios Peruanos.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Francesca Ximena Gonzales Muñoz
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Tesis (Lima) (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Tesis (Lima).
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).