Academic and research assessment in the transition towards open science in the scientific-university ecosystem of Peru

Authors

  • Laura Inés Rovelli Leoni CONICET-Universidad Nacional de La Plata. Argentina
  • Pablo Ariel Vommaro Waisman CLACSO-Universidad de Buenos Aires. Argentina https://orcid.org/0000-0002-6957-0453

DOI:

https://doi.org/10.15381/dds.n13.28655

Keywords:

academic assessment, research, open science, university, Peru

Abstract

This article presents a panoramic analysis and a situational overview on the principal developments of the notion of responsible assessment and the guiding principle of open science in Peru, within the framework of a global research and policy agenda driven by various studies, reports, and declarations. To this end, the paper reviews and analyzes advancements related to three central components of open science: open access, open research data, and citizen science. Then, it explores some of the challenges the scientific and university ecosystem faces regarding academic and research assessment. The approach is qualitative, drawing on a diversity of documentary and statistical sources. Finally, throughout the study, various examples of regional policy instruments, regulations, and best practices are examined, which aim at strengthening responsible assessment and are align with the principles and values of open science.

References

ALICIA (2024). Acceso Libre a Información Científica para la Innovación. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Search/Advanced

Artigas, W. y Vega-Mori, L. (2022). Las revistas científicas relegadas: el arduo camino de las revistas peruanas. e-Ciencias de la Información, 13(1). https://doi.org/10.15517/eci.v13i1.52557

Atairo, D. (2019). El caso de Perú. En Saforcada, F. (Dir.), Atairo, D., Trotta, L. y Rodríguez Golisano, A. Tendencias de privatización y mercantilización de la universidad en América Latina. Los casos de Argentina, Chile, Perú y República Dominicana. IEC-CONADU, Internacional de la Educación. https://n9.cl/fnuy2

Babini, D. y Rovelli, L. (2020). Tendencias recientes en las políticas científicas de ciencia abierta y acceso abierto en Iberoamérica. CLACSO, Fundación Carolina. https://n9.cl/m5bul

Chen, G. y Chan, L. (2021). University Rankings and Governance by Metrics and Algorithms. En Hazelkorn. E. y Mihut, G. (Eds). Research Handbook on University Rankings: Theory, Methodology, Influence and Impact. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.4730593

CILAC (2018). Declaración de Panamá sobre Ciencia Abierta. https://n9.cl/pe0d3

Coalition for Advancing Research Assessment (CoARA) (2022). Agreement on Reforming Research Assessment. https://n9.cl/sl2rq

Córdoba González, S. y Melero Melero, R. (2023). Infraestructuras abiertas en la comunicación y publicación científica y sus indicadores. En Batthyány, K., Vommaro, P. y Rovelli, L. (Eds.). Iniciativas y regulaciones multinivel para la ciencia Abierta: infraestructuras abierta y sistemas de evaluación en Iberoamérica. Documento de trabajo. Fundación Carolina, CLACSO. https://n9.cl/u6o9e8

CLACSO-FOLEC (2022). Declaración de Principios “Una nueva evaluación académica y científica para una ciencia con relevancia social en América Latina y el Caribe”. https://n9.cl/vzq6q

CLACSO-FLOEC (2020). Diagnóstico y propuestas para una iniciativa regional. Serie para una transformación de la Evaluación de la Ciencia en América Latina y el Caribe del Foro Latinoamericano sobre Evaluación Científica. https://n9.cl/8w7fzh

Declaración de Barcelona (2024). Declaración sobre la Información Abierta de Investigación. https://n9.cl/6g1sbx

Declaración de Lima (2023). Por una evaluación académica que valore adecuadamente las trayectorias, la producción y la circulación de conocimientos en las Ciencias Sociales, las Humanidades y las Artes. UNMSM, CLACSO-FOLEC. https://n9.cl/5tyz2r

Declaración de San Francisco (2013). San Francisco Declaration on Research Assessment. DORA. https://sfdora.org/read/

Global Research Council (GRC) (2022). Declaración de Principios sobre el Reconocimiento y la Recompensa de los Investigadores. https://n9.cl/8khx3

De Rijcke, S., Cosentino, C., Crewe, R., D’Ippoliti, C., Motala-Timol, S., Rahman, N., Rovelli, L., Vaux, D. y Yupeng, Y. (2023). The future of Research Evaluation. Discussion A Synthesis of current debates and developments. IAP-GYA-ISC. https://n9.cl/u6gg20

Jorge, V. de A. (Coord.), Albagli, S. (Superv.), Rocha, L., Sena, P., Braga, T., Corrêa y M. de F. (2022). Indicadores de Avaliação e Apoio à Ciência Cidadã. Arca Dados, 2. https://doi.org/10.35078/DP2DGZ

Kraemer-Mbula, E., Tijssen, R., Wallace, M. L. y McLean, R. (Eds.) (2021). Transformando la excelencia en la investigación: nuevas ideas del Sur Global. Editorial Universidad del Rosario, African Minds. https://n9.cl/77c86

Latindex, Redalyc, CLACSO y IBICT (2018). Declaración de México a Favor del Ecosistema Latinoamericano de Acceso Abierto No Comercial. https://n9.cl/njwha

Cumbre Global sobre Acceso Abierto Diamante (2023). Manifiesto sobre la Ciencia Abierta como Bien Público Global: Acceso Abierto No Comercial. https://n9.cl/bn6o0

Mazoni, A. y Costas, R. (2024). Towards the democratisation of open research information for scientometrics and science policy: the Campinas experience. Leiden Madtrics. https://n9.cl/6kb2js

Ministerio de Ciencia, Tecnología en Innovación (2022). Diagnóstico y lineamientos para una política de ciencia abierta en Argentina. Comité Asesor en Ciencia Abierta y Ciudadana. https://n9.cl/xbyl0

OpenDOAR (2024). Directory of Open Access Repositories. https://v2.sherpa.ac.uk/opendoar/

Ràfols, I., Muthu, M., Rodríguez-Gairín, J-M., Somoza-Fernández, M. y Urbano, C. (2023). Why coverage matters: Invisibility of agricultural research from the Global South may be an obstacle to development. Leiden Madtrics. https://n9.cl/135oy

RENACYT (2024). Plataforma Registro Nacional Científico, Tecnológico y de Innovación Tecnológica. CONCYTEC. https://servicio-renacyt.concytec.gob.pe/

RENACYT (2021). Reglamento de calificación, clasificación y registro de los investigadores del sistema nacional de ciencia, tecnología e innovación tecnológica. Resolución de Presidencia N.º 090-2021-CONCYTEC. https://n9.cl/0frdw

Santillán-Aldana, J. (2024). Influencia del RENACYT en la producción académica y científica peruana. Open Access Peru. https://n9.cl/0dyrz

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria-SUNEDU (2022). III Informe bienal sobre la realidad universitaria en el Perú. https://n9.cl/qm1up

Tomassini, C., Tenenbaum, V., Fernández Soto, M., Galván, E., Robaina, S. y Sosa, P. (2024). Brechas de género e implicancias para la evaluación de las carreras académicas. Reflexiones a partir del caso de Uruguay. En P. Vommaro y L. Rovelli (Coords.). Evaluación situada y relevante. Aportes desde América Latina y el Caribe. CLACSO. https://n9.cl/mhkii

Uribe-Tirado, A. U., Vélez-Cuartas, G. J. y Pallares-Delgado, C. O. (2023). Producción científica en Colombia relacionada con ciencia abierta, métricas de nueva generación y métricas responsables en el contexto de Publindex y SCIENTI. Algunas características y perspectivas para apoyar una Política Nacional. Revista Científica, 48(3), 93-112. https://doi.org/10.14483/23448350.20852

Vasen, F., Sarthou, N., Romano, S., Gutiérrez, B., Ortiz, M. E. y Pintos, M. (2021). Sistemas Nacionales de Categorización de Investigadores en Iberoamérica: la configuración de un modelo regional. Documentos de trabajo PICT2018-2794 N.° 1. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3891052

Velázquez Castro, M. (2023). Debates y problemas en la evaluación de la investigación y las publicaciones científicas en el sistema universitario en el Perú. Seminario Internacional “Presentes y futuros de la evaluación académica y la ciencia abierta: debates y perspectivas desde el Perú”. Universidad Nacional Mayor San Marcos.

UNESCO (2021). Recomendación de la UNESCO sobre la ciencia abierta. https://doi.org/10.54677/YDOG4702

UNESCO (2023). Open science outlook 1: status and trends around the world. https://n9.cl/g27uz

Downloads

Published

2024-07-24

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Rovelli Leoni, L. I., & Vommaro Waisman, P. A. (2024). Academic and research assessment in the transition towards open science in the scientific-university ecosystem of Peru. Discursos Del Sur, Revista De teoría crítica En Ciencias Sociales, 1(13), 39-61. https://doi.org/10.15381/dds.n13.28655