Presentación: “Nos toca crear nuestras narrativas y la academia puede ayudar mucho”
DOI:
https://doi.org/10.15381/dds.n14.29845Abstract
Así definió nuestro trabajo Alí Bantú Ashanti, director del Colectivo de Justicia Racial (Colombia). Como académicos, sugirió, nuestra principal tarea es crear espacios y oportunidades para que las comunidades afrodescendientes compartan, difundan y reflexionen sobre sus propias narrativas. Estas oportunidades representan una intervención correctiva, una forma de reparación en sí misma, ya que la academia y los sistemas educativos en general han sido cómplices del silenciamiento y la invisibilidad de las comunidades afrodescendientes y sus narrativas. Como afirmó Susana Matute Charún, de la Dirección de Políticas para la Población Afroperuana del Ministerio de Cultura: “Somos generaciones que no hemos tenido la oportunidad de conocernos en la escuela”.
References
Clancy, F. y Adamek, M. (2005). Teaching as public scholarship: tribal perspectives and democracy in the classroom. En S. J. Peters et al. (Eds.). Engaging Campus and Community: The Practice of Public Scholarship in the State and Land-Grant University System (pp. 227-266). Kettering Foundation Press.
Feldman, H. C. (2006). Black Rhythms of Peru: Reviving African Musical Heritage in the Black Pacific. Wesleyan University Press.
Flórez Bolívar, F. (2018). Re-visitando la hegemonía conservadora: raza y política en Cartagena (Colombia), 1885-1930. Anuario de Historia Regional y de las Fronteras, 23(1), 93-120.
Lasso, M. (2007). Myths of Harmony: Race and Republicanism during the Age of Revolution, Colombia 1795-1831. University of Pittsburgh Press.
McGraw, J. (2014). The Work of Recognition: Caribbean Colombia and the Postemancipation Struggle for Citizenship. UNC Press.
Nazário, G. A. (2022). Revolta do Cachimbo: A Luta Pela Terra no Quilombo da Caveira. Sophia Editora.Sanders, J. (2011). The vanguard of the Atlantic World: contesting modernity in Nineteenth-Century Latin America. Latin American Research Review, 46(2), 104-127.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paulina L. Alberto, Alejandro de la Fuente

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Discursos Del Sur (in example, depositing the article in an institutional repository or publish it in a book), with recognition of its initial publication in the Discursos Del Sur.
(c) The authors retain the right to make a later publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).