Ostensive and inferential communication acts in Cuzquenian Traditions by Clorinda Matto de Turner

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i2.23714

Keywords:

communication, context, discourse, ostensión, relevance

Abstract

The following paper aims to exThe following paper aims to explain the processes of production and interpretation of utterances in human communication from the point of view of Sperber and Wilson’s Relevance Theory. Through the qualitative approach and the explanatory method, the paper exposes a set of approaches based on the ostensive-inferential events of textual interpretation applied to conventional and non-conventional acts of language with emphasis on the pragmatic view of discourse that prioritizes the contextual effect of the phenomenon of communication through overt and assumed acts within linguistic interaction. Thus, on a representative sample of fifty-seven texts contained in the Tradiciones de doña Clorinda Matto de Turner, the analysis of the levels of discourse interpretation was carried out by resorting to the complex functioning of the cognitive processes that regulate language comprehension. Thus, this study provides new ways that contribute to the understanding of the relevant contents of literary communication by resorting to the linguistic interaction between speaker (writer) and listener (reader) who actively exchange and infer messages to enrich the cognitive level at a low interpretative cost.

Author Biography

  • Mario Ramos Tacca, Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco, Peru

    D. in Education (UNE Enrique Guzmán y Valle). Magister Scientiae in Andean Linguistics and Education (UNA-Puno). Second Specialization in Teaching English as a Foreign Language (UNA-Puno, 2022). Bachelor's Degree in Education, specializing in Language and Literature (UNSAAC). Professor of Text Writing and Peruvian Literature at the Academic Department of Linguistics of the Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco. He is the author of Knock out, narrativa cuzqueña Copé (2017), Sombra peregrina y otros cuentos (2018), Diálogos interculturales. Studies on onomastics, linguistics and literature (2019), Cognitive semantics of the Cuzco-Collao Quechua metaphor in co-authorship with Lilia Maribel Angulo Mamani (2021). He has also published scientific articles in Lengua y Sociedad. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada of the UNMSM; Cuadernos Urgentes of the UNMSM and El Antoniano. Revista Científico Cultural de la Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco.

References

Benítez, V. (2003). Explicación y aplicación del concepto de “transmisión pseudo-ostensiva de información encubierta” a través de un caso de ambigüedad deliberada. Interlingüística, 1(14), 141-150. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=918582

Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. (24 de marzo de 2023). Los puntos esenciales de la vida y obra literaria de Clorinda Matto de Turner. https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/clorinda-matto-de-turner-las-contradicciones-de-una-identidad-en-un-universo-acotado/html/e7024b99-e5f4-470c-a985-7ab89d518afb_53.html

Escandell, M. V. (1993). Introducción a la pragmática. Anthropos.

Félix-Brasdefer, J. C. (2019). Pragmática del español. Contexto, uso y variación. Routledge.

Gil, J. M. (2001). Introducción a las teorías lingüísticas del siglo XX. Editorial Melusina.

Levinson, S. C. (2000). Presumptive Meanings: The Theory of Generalized Conversational Implicature. The MIT Press.

Macera, P. (1968). Mapas coloniales de haciendas cuzqueñas. UNMSM.

Matto de Turner, C. (1976). Tradiciones cuzqueñas completas. Peisa.

Moya, C. (2006). Relevancia e inferencia: Procesos cognitivos propios de la comunicación humana. Forma y Función, 19(25), 31-46. https://revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/article/view/18114

Murra, J. V. (1987). La organización económica del estado inca. Siglo Veintiuno.

Ñaupas, H., Valdivia, M. R., Palacios, J. J. y Romero, H. E. (2018). Metodología de la investigación cuantitativa – cualitativa y redacción de la tesis. Ediciones de la U.

Núñez, E. (1976). Tradiciones cuzqueñas completas. Peisa.

Méndez, G. A. y Rivera, S. Y. (2017). El impacto del modelo ostensivo-inferencial en los profesores de lenguaje y literatura de educación media de las escuelas públicas del departamento de San Salvador. 2017 [Tesis de licenciatura, Universidad de El Salvador]. https://ri.ues.edu.sv/id/eprint/18847/

Pardo, C. M. (2005). Relevancia e inferencia: procesos cognitivos propios de la comunicación humana. Forma y Función, 19(25), 31-46. https://revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/article/view/18114

Pons, S. (2004). Conceptos y aplicaciones de la teoría de la relevancia. Arcolibros.

Portal de Lingüística Hispánica. (19 de septiembre de 2022). http://hispaniclinguistics.com/glosario/codificacion-descodificacion/

Ramos, F. Y. (2003). Cooperación y relevancia. Dos aproximaciones pragmáticas a la interpretación. Universidad de Alicante.

Ramos, M. (2021). Sawkanakuy: aspectos cognitivos del humor en quechua. Lengua y Sociedad, 20(1), 33-47. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22267

Reyes, G. (2007). El abecé de la pragmática. Arcolibros.

Sperber, D. y Wilson, D. (1986). La relevancia. Comunicación y procesos cognitivos. Visor.

Sperber, D. y Wilson, D. (2004). La Teoría de la Relevancia. Revista de Investigación Lingüística, VII(10), 237-286. https://revistas.um.es/ril/article/view/6691

Tamayo Vargas, A. (1963). El indigenismo peruano y “El padre Horán” de Narciso Aréstegui. Letras (Lima), 29(70-71), 70-83. https://doi.org/10.30920/letras.29.70-71.03

Trujillo, F. (2001). La teoría de la relevancia como base para una nueva interpretación de la comunicación. Eúphoros, 1(3), 221-232. https://www.researchgate.net/publication/28087270_La_teoria_de_la_relevancia_como_base_para_una_nueva_interpretacion_de_la_comunicacion

Varon, A. (1998). El contexto en la Teoría de la Relevancia. Human, 5(8), 27-51. https://inscastelli-cha.infd.edu.ar/sitio/upload/CLASES_DE_CONTEXTO.pdf

Viramonte de Avalos, M. (1998). Teoría de la Relevancia y comprensión lectora (para un posible cruce de caminos). BFUCh, XXXVII(38), 1247-1257. https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/21688

Downloads

Published

2023-09-26

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Ramos Tacca, M. (2023). Ostensive and inferential communication acts in Cuzquenian Traditions by Clorinda Matto de Turner. Lengua Y Sociedad, 22(2), 533-550. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i2.23714