A study of lexical availability associated with the areas of learning and motivation for learning

Authors

  • Carolina Zambrano Universidad Finis Terrae, Santiago de Chile, Chile https://orcid.org/0000-0002-9538-1816
  • María Agustín Universidad de la Rioja, La Rioja, España

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i2.23855

Keywords:

learning, motivation for learning, lexical availability, vocabulary production, graph

Abstract

A study of lexical availability for the concepts of learning and learning motivation in student teachers is presented. To this end, the objectives are the following: i) to quantify the available lexicon using the NPD, XR, IC and IDL indexes, ii) to analyze the available lexicon using graphs, and iii) to categorize the available lexicon by means of semantic-cognitive associations. A mixed design methodology integrating quantitative and qualitative analysis was used. The results show that there is a need to improve the vocabulary on learning. Likewise, as a result we present a conceptual scheme of categorizations, which for the learning center of interest is composed of the following categories: reproductive study strategies, study strategies oriented to the application of knowledge, actors of the educational system, spaces of the educational system, elements for teaching-learning. For the motivation for learning center of interest, the categories are goal motivation, vocational orientation, and elements for teaching-learning.

Author Biographies

  • Carolina Zambrano, Universidad Finis Terrae, Santiago de Chile, Chile

    D. in Education and Master in Computer Science from the Universidad de Concepción. Her main research interests are educational informatics, data science for cognitive science, lexical availability, learning and development of human-centered technologies.

  • María Agustín, Universidad de la Rioja, La Rioja, España

    D. in English Philology from the University of La Rioja and DEA (equivalent to master's degree) in Linguistics Applied to the Teaching and Learning of Spanish as a Foreign Language from the University Antonio de Nebrija. Her main research interests have focused on examining the principles and processes that determine lexical acquisition in the foreign language and conditioning factors such as L1 influence, age, LE level, gender, or learning context (CLIL vs. traditional). His recent research focuses on lexical availability and the possibilities that mathematics and computer tools provide for lexical analysis, and the mental lexicon.

References

Aitchison, J. (2012). Words in the Mind. John Wiley & Sons. Inc.

Alonso Tapia, J. (2000). Motivación y aprendizaje en el aula: cómo enseñar a pensar. Santillana.

Bartol, J. (2006). La disponibilidad léxica. Revista Española de Lingüística, 36(1), 349-378. http://revista.sel.edu.es/index.php/revista/article/view/1930

Castañeda Naranjo, L. y Palacios Neri, J. (2015). Nanotecnología: fuente de nuevos paradigmas. Mundo Nano. Revista Interdisciplinaria en Nanociencias y Nanotecnología, 7(12), 45-49. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485691e.2014.12.49710

Blanco, O., Salcedo, P. y Kotz, G. (2020). Análisis del léxico de las emociones: una aproximación desde la disponibilidad léxica y la teoría de los grafos léxicos. Lingüística y Literatura, 41(78), 55-83. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n78a03

Casas, M. (2002). A functional description of semantic relationships. Language Design, 4, 21-47.

Cepeda, M., Granada, M. y Pomes, M. (2014). Disponibilidad léxica en estudiantes de primero básico. Literatura y lingüística, (30), 166-181. http://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112014000200010

Cepeda, M., Cárdenas, A., Carrasco, M., Castillo, N., Flores, J., González, C. y Oróstica, M. (2017). Relación entre disponibilidad léxica y comprensión lectora, en un contexto de educación técnico profesional rural. Revista Sophia Austral, 1(1), 81-93

Cerda, G., Salcedo, P., Pérez, C. y Marín, V. (2017). Futuros Profesores de Matemáticas: Rol de la Disponibilidad Léxica, Esquemas de Razonamiento Formal en Logros Académicos Durante su Formación Inicial. Formación Universitaria, 10(1), 33-46. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000100005

Creswell, J. (2014). A concise introduction to mixed methods research. Sage publications.

Croft, W. y Cruse, D. (2008). Lingüística cognitiva. Akal, S.A.

Cuenca, M. y Hilferty, J. (1999). Introducción a la lingüística cognitiva. Editorial Ariel, S.A.

Deci, E. (1972). The effects of contingent and noncontingent rewards and controls on intrinsic motivation. Organizational Behavior and Human Performance, 8(2), 217-229. https://doi.org/10.1016/0030-5073(72)90047-5

Echeverría, M., Vargas, R., Urzúa, P. y Ferreira, R. (2008). DispoGrafo: una nueva herramienta computacional para el análisis de relaciones semánticas en el léxico disponible RLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 46, 81-91. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832008000100005

Ferreira, A., Salcedo, P. y Del Valle, M. (2014). Estudio de disponibilidad léxica en el ámbito de las matemáticas. Estudios Filológicos, (54), 69-84. http://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132014000200004

Garzón, A. y Penagos, L. (2016). Disponibilidad léxica en estudiantes de primer semestre de pregrado de una institución universitaria de Villavicencio, Colombia. Forma y Función, 29(2), 63-84. https://doi.org/10.15446/fyf.v29n2.60189

Hernández, N. y López, M. (2014). Análisis de las relaciones semánticas a través de una tarea de libre asociación en español con mapas auto-organizados. RLA, 52(2), 189-212. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832014000200009

Hernández, N. (2015). The Assessment of Adult Lexical Competence: An Approach from Lexical Availability and Academic Specialization in Pre-university Students. Revista de Filología de la Universidad de la Laguna, 33, 79-99.

Henríquez, M., Mahecha, S. y Mateus, G. (2016). Análisis de los mecanismos cognitivos del léxico disponible de cuerpo humano a través de grafos. Lingüística y Literatura, 69, 229-251. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n69a10

Herranz-Llácer, C. y Marcos-Calvo, M. (2019). Análisis del léxico disponible español de extranjeros que estudian los grados de educación. Ogigia. Revista electrónica de estudios hispánicos, 26, 5-30. https://doi.org/10.24197/ogigia/26.2019.6-30

Jiménez-Catalán, R. (2014). Lexical availability in English and Spanish as a second language. Springer Science & Business Media.

Jiménez-Catalán, R. y Dewaele, J. (2017). Lexical availability of young Spanish EFL learners: Emotion words versus non-emotion words. Language, Culture and Curriculum, 30(3), 283-299. https://doi.org/10.1080/07908318.2017.1327540

Johnson-Laird, P. (1983). Mental models: Towards a cognitive science of language, inference, and consciousness. Harvard University Press.

Lakoff, G. (1988). Cognitive Semantics. En Meaning and Mental Representation (pp. 119-154).

Lakoff, G. y Johnson, M. (2001). Metáforas de la vida cotidiana. (5.ª ed.). Indiana University Press.

Marton, F., Dall’Alba, G. y Beaty, E. (1993). Conceptions of learning. International Journal of Educational Research, 19(3), 277-300.

Pintrich, P. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, 31(6), 459-470. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(99)00015-4

Rojas, D., Zambrano, C. y Salcedo, P. (2022). Lexlive: Registro y Análisis de Pruebas de Disponibilidad Léxica para el Aula. En Escenarios y Recursos para la Enseñanza con Tecnología: Desafíos y Retos (pp. 620-631). Octaedro.

Rojas, D., Zambrano, C., y Salcedo, P. (2017). Metodología de análisis de disponibilidad léxica en alumnos de pedagogía a través de la comparación jerárquica de lexicones. Formación universitaria, 10(4), 03-14. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-0062017000400002

Salcedo, P., Ferreira, A. y Barrientos F. (2013). A Bayesian model for lexical availability of Chilean High School students in mathematics. Computer Science, Springer Verlag, Natural and Artificial Models in Computation and Biology, 7930(1), 245-253. https://doi.org/10.1007/978-3-642-38637-425

Säljö, R. (1979). Learning about learning. Higher Education, 8(4), 443-451.

Scheuer, N. y Pozo, J. (1999). Las concepciones sobre el aprendizaje como teorías implícitas. En El aprendizaje estratégico: enseñar a aprender desde el currículo. Santillana.

Serfati, M. (2016). Lexical Availability of University-level Moroccan Students: General Results. Philologica Canariensia, 22, 105-116. https://doi.org/10.20420/PhilCan.2016.105

Tome, C. (2016). Vocabulary of Computing and Emerging Technologies. Characterization from Lexical Availability. Caracteres-Estudios Culturales y Críticos de la Esfera Digital, 5(1), 112-138.

Urzúa, P., Sáez, K. y Echeverria, M. (2006). Disponibilidad léxica matemática: análisis cuantitativo y cualitativo. RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada, 44(2), 59-76. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832006000200005

Valencia, A. y Echeverría, M. (1999). Disponibilidad Léxica en Estudiantes Chilenos. Ediciones Universidad de Chile-Universidad de Concepción.

Valenzuela, M., Pérez, M., Bustos, C. y Salcedo, P. (2018). Cambios en el concepto aprendizaje de estudiantes de pedagogía: análisis de disponibilidad léxica y grafos. Estudios filológicos, (61), 143-173. http://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132018000100143

Vermunt, J. (1998). The regulation of constructive learning processes. British Journal of Educational Psychology, 68, 149-171. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1998.tb01281.x

Vermunt, J. y Donche, V. (2017). A learning patterns perspective on student learning in higher education: state of the art and moving forward. Educational psychology review, 29(2), 269-299. https://doi.org/10.1007/s10648-017-9414-6

Vermunt, J. y Endedijk, M. (2011). Patterns in teacher learning in different phases of the professional career. Learning and individual differences, 21(3), 294-302. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2010.11.019

Zambrano, C. (2016). Autoeficacia, prácticas de aprendizaje autorregulado y docencia para fomentar el aprendizaje autorregulado en un curso de Ingeniería de Software. Formación universitaria, 9(3), 51-60. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000300007

Zambrano, C., Rojas, D. y Salcedo, P. (2019). Revisión Sistemática a Estudios de Disponibilidad Léxica en la Base de Datos Scielo y sus Aportes a Educación. Información tecnológica, 30(4), 189-198. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000400189

Zambrano, C., Rojas, D., Salcedo, P. y Valdivia, J. (2019). Análisis de la Evolución de la Disponibilidad Léxica en la Interacción Pedagógica. Formación universitaria, 12(1), 65-72. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000100065

Zambrano, C. (2021). Un estudio de la disponibilidad léxica en el ámbito de la autorregulación del aprendizaje en la formación inicial docente. Lingüística y Literatura, 42(79), 11-33. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n79a01

Downloads

Published

2023-09-26

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

Zambrano, C., & Agustín, M. (2023). A study of lexical availability associated with the areas of learning and motivation for learning. Lengua Y Sociedad, 22(2), 473-492. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i2.23855