Sociodiscursive difficulties for academic writing in undergraduate and postgraduate university students
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i2.23883Keywords:
academic writing, teaching of writing, sociodiscursive difficulties, virtual education, discursive genresAbstract
Academic-scientific writing represents a challenge for the development of the trajectories of both undergraduate and graduate students. This paper aims at analyzing difficulties in academic writing in a group of undergraduate and postgraduate students from different disciplines who attended a four-month virtual workshop focused on the issue between 2021 and 2022. An analysis of academic texts and metadiscursive testimonies of the participants registered during the pedagogical interaction is carried out, which are complemented by semi-structured interviews. The results show that difficulties in academic writing are associated with different dimensions of the process: knowledge of the characteristics of academic and scientific discursive genres (rhetorical structure and socio-communicative objectives); the immersion of university students in the socialization processes of each genre; representations about writing within a given disciplinary area; training in the writing of argumentative texts in general (for example, difficulty in identifying and maintaining the argumentative thread) and academic texts in particular (citation standards). It is concluded that the scenario described above requires both pedagogical interventions and institutional or community initiatives.
References
Alonso, L. (1999). Sujeto y discurso: el lugar de la entrevista abierta en las prácticas de la sociología cualitativa. En J. Delgado y J. Gutierrez (Eds.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales (pp. 225-239). Síntesis.
Avendaño Castro, W., Paz Montes, L. y Rueda Vera, G. (2017). Dificultades en la escritura académica y funciones cognitivas: revisión de estudios. Sophia, 13(1), 132-143. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-89322017000100013
Barona, L. y López, G. (2007). Concepciones de profesores y estudiantes sobre la escritura académica en la Universidad Icesi. Lenguaje, 35(1), 119-146. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v35i1.4848
Bassi, J. (2017). La escritura académica: 14 recomendaciones prácticas. Athenea Digital, 17(2), 95-147. https://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/4893
Carlino, P. (2003). Leer textos científicos y académicos en la educación superior: Obstáculos y bienvenidas a una cultura nueva. Uni-pluri/versidad, 3(2), 17-23. https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/12289
Carlino, P. (2004). El proceso de escritura académica: cuatro dificultades de la enseñanza universitaria. Educere, revista venezolana de educación, 8(26), 321-327. https://www.aacademica.org/paula.carlino/104.pdf
Carlino, P. (2006). Concepciones y formas de enseñar escritura académica. Un estudio contrastivo. Signo y señas, (16), 71-117. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/sys/article/view/5707
Cassany, D. y López-Ferrero, C. (2010). De la Universidad al mundo laboral: continuidad y contraste entre las prácticas letradas académicas y profesionales. En G. Parodi (Ed.), Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: leer y escribir desde las disciplinas (pp. 347-374). Planeta Ariel. https://wac.colostate.edu/docs/books/parodi/chapter12.pdf
Cubo de Severino, L., Puiatti, H., Lacon, N. y Del Carmen Pérez, E. (2012). Escribir una tesis: manual de estrategias de producción. Editorial Comunicarte.
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. (6. ed.). McGraw-Hill y Interamericana Editores, S.A.
Morales, O. A., Perdomo, B., Cassany, D. e Izarra, E. (2020). Estructura retórica de tesis y trabajos de grado en Odontología: un estudio en Hispanoamérica y España. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 25(2), 373-393. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v25n02a06
Navarro, F. (2019). Aportes para una didáctica de la escritura académica basada en géneros discursivos. Documentação de Estudos em Linguistica Teorica e Aplicada (D. E. L. T. A.), 35(2), 1-32. https://doi.org/10.1590/1678-460X2019350201
Pandal Arenas, C. G. (2020). Uso de las estrategias de redacción en estudiantes de Ingeniería de último ciclo. Lengua y Sociedad, 19(2), 65-78. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v19i2.22303
Padilla, C. (2016). Desafíos epistémicos y argumentativos en la escritura de posgrado: géneros científico-académicos y trayectorias de maestrandos y doctorandos. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 3(6), 165-196. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/traslaciones/article/view/813
Sabaj Meruane, O., Toro Trengove, P. y Fuentes Cortés, M. (2011). Construcción de un modelo de movidas retóricas para el análisis de artículos de investigación en español. Onomázein, (24), 245-271. https://doi.org/10.7764/onomazein.24.11
Scribano, A., Gandia, C., Magallanes, G. y Vergara, G. (2007). Metodología de la Investigación Social. UNVM. Buena Vista.
Secretaría de Políticas Universitarias. (SPU). Dirección de Información Universitaria (DIU). (2018). Síntesis de Información Estadísticas Universitarias 2017-2018. Ministerio de Educación Argentina. https://www.argentina.gob.ar/educacion/universidades/informacion/publicaciones/sintesis
Sirvent, M. (2007). El proceso de investigación. UBA.
Swales, J. (1990). Genre Analysis. English in academic and research settings. Cambridge University Press.
Swales, J. (1996). Occluded Genres in the Academy: The Case of the Submission Letter. En E. Ventola y A. Mauranen (Eds.), Academic Writing. Intercultural and Textual Issues (pp. 45-58). John Benjamins.
Swales, J. (2004). Research genres: Explorations and applications. Cambridge University Press.
Tonon De Toscano, G. (2009). La entrevista semi-estructurada como técnica de investigación. En G. Tonon (Comp.), Reflexiones latinoamericanas sobre la investigación cualitativa (pp. 46-54). Prometeo.
Vine-Jara, A. (2020). La escritura académica: percepciones de estudiantes de Ciencias Humanas y Ciencias de la Ingeniería de una universidad chilena. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 25(2), 475-491. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v25n02a02
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marco Rossi Peralta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).