Discursive representation of war in personal letters sent during the Malvinas War
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i2.24030Keywords:
Malvinas’s War, personal letters, discursive strategies, argumentation, positioningAbstract
On April 2, 1982, the Malvinas War began, in which Argentina confronted the United Kingdom to recover the Malvinas Islands. It occurred within the framework of the last military dictatorship, so that the dictatorship and the war are intertwined in social memory (Guber, 2001; Lorenz, 2009). The objective is to study the discursive representation of the war in personal letters written on the battle front in order to make the voice of the soldiers visible. We focus, in particular, on the available meanings activated by the protagonists in relation to their participation in the conflict. The analysis of the texts takes systemic functional linguistics (Halliday, 1982, 1985) as a base theory. It also integrates the analysis of argumentation (Carrizo, 2012, 2019) and the structures of participation and interactional positioning (Goffman, 1974, 1981) from the perspective of strategic discourse analysis (Menéndez 2019), and critical discourse analysis (Fairclough, 2003; Pardo, 2008). Preliminary results show strategies that circumvent the differences between protagonists in pursuit of the shared experience that legitimizes participation.
References
Bajtin, M. (1981). Discourse in the novel. En M. Holquist (Ed.), The dialogic imagination (pp. 259-422). University Texas Press.
Barrenechea, A. M. (1990). La epístola y su naturaleza genérica. Dispositio, 15(39), 51-65. https://www.jstor.org/stable/41491374
Carrizo, A. E. (2012). La argumentación interaccional: efectos del uso del discurso referido. OPFyL. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/1488
Carrizo, A. E. (2019). Perspectiva interaccional de la argumentación en el análisis del discurso. En O. I. Londoño Zapata y G. Olave Arias (Coords.), Métodos de Análisis del Discurso. Perspectivas argentinas (pp. 67-93). Ediciones de la U.
Carrizo, A. E. (2021). La violencia como acción social: perspectiva integral de la violencia desde el análisis argumentativo. Cadernos de Linguística, 2(1), 597. https://cadernos.abralin.org/index.php/cadernos/article/view/597
Carrizo, A. E. (2022). Justificación de la violencia: un estudio de la agresión al personal de la salud en contexto de cuarentena. En M. L. Pardo y M. C. Marchese (Coords.), Violencia y derechos vulnerados: el discurso en acción (pp. 19-40). Biblos.
Comité Internacional de la Cruz Roja. (CICR) (2022). Plan Proyecto Humanitario (PPH) para la identificación de los soldados argentinos caídos en Malvinas. https://cancilleria.gob.ar/es/avanza-la-segunda-fase-plan-proyecto-humanitario-para-identificacion-de-soldados-argentinos-caidos
Doury, M. (2009). ‘Sans faire allégeance’: l’euphémisme dans l’expression des accords et désaccords dans un débat politique. Synergie Italie, 111-124. https://gerflint.fr/Base/Italie-special/doury.pdf
Du Bois, J. W. (2007). The stance triangle. En R. Englebretson (Ed.), Stancetaking in Discourse. Subjectivity, evaluation, interaction (pp. 139-182). John Benjamins.
Duhalde, E. L. (1999). El Estado Terrorista Argentino. Quince años después, una mirada crítica. EUDEBA.
Fairclough, N. (2003). Analyzing Discourse. Routledge.
Festinger, L. (1957). A theory of cognitive dissonance. Stanford University Press.
Garver, N. y Friedenberg, E. (1968). What Violence Is. The Nation, 209, 817-822. https://pdfcoffee.com/what-violence-is-pdf-free.html
Goffman, E. (1974). Frame Analysis. An Essay on the Organization of Experience. Northeastern University Press.
Goffman, E. (1981). Form of Talk. Pennsylvania U. P.
González Vázquez, M. (2006). Las fuentes de la información: tipología, semántica y pragmática de la evidencialidad. Universidad de Vigo.
Guber, R. (2001). ¿Por qué Malvinas? De la causa nación a la guerra absurda. Fondo de Cultura Económica.
Guber, R. (2021). Malvinas. ¿“Gesta” o “aventura absurda”? Dos lecturas que conviene dejar atrás. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/ideas/malvinas-gestao-aventura-absurda-dos-lecturas-que-conviene-dejar-atras-nid12062021/
Halliday, M. A. K. (1982). El lenguaje como semiótica social. La interpretación social del lenguaje y del significado. Fondo de Cultura Económica.
Halliday, M. A. K. (1985). An Introduction to Functional Grammar. Edward Arnold.
Halliday, M. A. K. y Hasan, R. (1985). Language, context and text: Aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford University Press.
Hasan, R. (2000). Acción y propósito en la producción social del discurso. En S. M. Menéndez (Ed.), Actas del VIII Congreso de la SAL. UNMP.
Hoskins, A. (2001). New Memory: mediating history. Historical Journal of Film, Radio and Television, 21(4), 333-346.
Kaminker, S. A. (2011). Las Malvinas según Lorenz: Memorias en disputa de una guerra reciente. Corpus, 1(2). https://journals.openedition.org/corpusarchivos/1143
Kirschbaum, R. (2 de abril de 2022). Palabras escritas en las trincheras. Diario Clarín. https://www.clarin.com/cartas/
Labov, W. (2013). The language of life and death. The transformation of experience in oral narrative. Cambridge University Press.
Lavandera, B. (1984). Análisis semántico de la variación en tiempos verbales: oraciones condicionales del español. En Variación y significado (pp. 21-36). Hachette.
Lavandera, B. (1986). Hacia una tipología del discurso autoritario. Cuadernos de Lingüística General. Análisis Sociolingüístico del Discurso Político, 1.
Lavandera, B. (2014). Decir y aludir: una propuesta metodológica. En Variación y significado. Y discurso (pp. 291-301). Paidós.
Lorenz, F. (2008). “Es hora que sepan”. La correspondencia de la Guerra de Malvinas: otra mirada sobre la experiencia bélica de 1982. Páginas, 1(1) https://revistapaginas.unr.edu.ar/index.php/RevPaginas/article/view/176/175
Lorenz, F. (2009). Malvinas. Una guerra argentina. Sudamericana.
Lorenz, F. (2011). El malestar de Krimov. Malvinas, los estudios sobre la guerra y la historia reciente argentina. Revista Estudios, (25), 47-65. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/restudios/article/view/471/440
Martin, J. R. y White, P. R. R. (2005). The Language of Evaluation: Appraisal in English. Palgrave Macmillan.
Martín, M. (11 de junio de 2022). Hace 40 años, Juan Pablo II estuvo 31 horas en Argentina y cambió la historia del país. Diario Perfil. https://www.perfil.com/noticias/sociedad/hace-40-anos-juan-pablo-ii-estuvo-31-horas-en-argentina-y-cambio-la-historia-del-pais.phtml#:~:text=El%20Papa%20Juan%20Pablo%20II,de%20esa%20visita%20fue%20contundente
Menéndez, S. M. (2019). Entre la gramática y el género: el discurso. Un enfoque estratégico. En G. Olave Arias y O. I. Londoño Zapata (Coords.), Métodos de Análisis del Discurso. Perspectivas argentinas (pp. 115-131). Ediciones de la U.
Panizo, L. M. (2016). Cuerpos muertos, violencia y sacrificio: diferentes sentidos en el marco de la Guerra de Malvinas. Laboratoire de Recherches Interdisciplinaires sur les Amériques; Amerika, 15(12), 1-15. https://journals.openedition.org/amerika/7698
Panizo, L. M. (2019). Del sacrificio impuesto al sacrificio voluntario: una contribución para el análisis de la violencia y la muerte en la Guerra de Malvinas. Mana, 25(2), 489-518. https://www.scielo.br/j/mana/a/gYDzWZ7wtbt3fF6zX67b8ZN/?format=pdf&lang=es
Pardo Abril, N. (2007). Cómo hacer Análisis Crítico del Discurso. Una perspectiva latinoamericana. Frasis.
Pardo Abril, N. (2022). Comunicación: espacios y memorias colectivas. Estudio de caso. Lengua y Sociedad, 21(2), 113-13. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v21i2.22554
Pardo, M. L. (2008). Una metodología para la investigación lingüística del discurso. En El discurso sobre la pobreza en América Latina (pp. 55-78). Frasis.
Pardo, M. L. (2011). Teoría y metodología de la investigación lingüística. Método sincrónico-diacrónico de análisis lingüístico de textos. Tersites.
Pardo, M. L. (2016). Culture and political challenges: television narratives about the thirtieth anniversary of the Malvinas/Falklands War. En Shi-xu, K. K. Prah y M. L. Pardo (Eds.), Discourses of the Developing World. Researching properties, problems and potentials of the developing world (pp. 136-153). Routledge.
Pardo, M. L. y Lorenzo-Dus, N. (2010a). El ACD y el discurso televisivo sobre la guerra de Malvinas. Un análisis comparativo argentino-británico de cómo se construye nuestra memoria social. Texturas. Estudios interdisciplinarios sobre el discurso, 9(9/10), 223-252.
Pardo, M. L. y Lorenzo-Dus, N. (2010b). The Falklands/Malvinas 25 years on: a comparative analysis of constructions of heroism on Argentinean and British television. Journal of Multicultural Discourses, 5(3), 253-270.
Pardo, M. L. y Marchese, M. (2022). Violencia y derechos vulnerados. El discurso en acción. (Vol. 1). Biblos.
Pêcheux, M. (1990). Hacia un análisis automático del discurso. Gredos.
Sabucedo, J. M., Rodríguez, M. y Fernández, C. (2002). Construcción del discurso legitimador del terrorismo. Psicothema, 14, 72-77. https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/23258/2002_psicothema_sabucedo_construccion.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Salvi, V. (2013). Ejército y Nación: Un estudio sobre las estrategias de inscripción de lo/as oficiales del Ejército Argentino en la comunidad nacional. Sociohistórica, (32). https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.6121/pr.6121.pdf
Spala, V. (2 de abril de 2022). Hoy 12 de junio empezó el ataque final. Quedate tranquila, todo está bien. Diario Clarín. https://www.clarin.com/cartas/victor-spala
Télam Digital. (22 de marzo de 2022). Marcharon a la Corte Suprema para reclamar que se pronuncie sobre las torturas en Malvinas. Télam Digital. https://www.telam.com.ar/notas/202203/587132-excombatientes-marcha-corte-torturas-en-malvinas.html
Toulmin, S. (2007). Los usos de la argumentación. Península.
Valdez, S. (2 de abril de 2022). Puede llegar a costarnos la vida a más de uno si esta tensión continúa. Diario Clarín https://www.clarin.com/cartas/segundo-valdez
van Dijk, T. (2016). Estudios Críticos del Discurso: Un enfoque sociocognitivo. Discurso y Sociedad, 10(1), 167-193. http://www.dissoc.org/ediciones/v10n01/DS10(1)Van%20Dijk.pdf
van Leeuwen, T. (2008). Discourse and Practice. New Tools for Critical Discourse Analysis. Oxford University Press.
White, P. (2004). The Appraisal website. The Language of Attitude, Arguability and Interpersonal Positioning. https://www.grammatics.com/appraisal/index.html
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alicia Carrizo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).