Regulation in collaborative writing to solve a PBL in Biology
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.25754Keywords:
collaborative writing, regulatory processes, online writing, Problem-Based Learning, collaborative learningAbstract
Collaborative writing is a complex task that involves diverse regulatory processes. In this case study we address the resolution of Problem-Based Learning through a report written collaboratively. Ten students from the Human Biology degree and their tutor took part. We collected data inside the classroom (the writing assignment, the assessment rubric, and audio recordings of 3 tutorials) and data outside the classroom (screen recordings of the students’ activity on their computers, the team’s WhatsApp group conversation, the final text of the written work, a focus group recording and the evaluative comments of the marking teachers). The results indicate that the processes of self-regulation and socially shared regulation are the most developed. Participants demonstrate control and autonomy in carrying out individual and group activities. On the other hand, co-regulation is less frequent, as the teacher’s mediation, the writing assignment, and the evaluation instruments could be more specific in relation to the task to be carried out. Consequently, it is necessary to generate gender-specific mediation and evaluation tools to improve collaboration among students when writing.
References
Álvarez, G. y Bassa, L. (2016). Estrategias didácticas para promover la escritura colaborativa mediada por tecnologías: hacia el desarrollo de dinámicas expertas en los grupos de trabajo. Exlibris, (5), 242-247. http://revistas.filo.uba.ar/index.php/exlibris/article/view/3022
Álvarez, G. y Bassa, L. (2013). TIC y aprendizaje colaborativo: el caso de un blog de aula para mejorar las habilidades de escritura de los estudiantes preuniversitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 10(2), 5-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4627692
Álvarez, G., Bassa, L. y González, A. (2018). Escritura colaborativa en entornos de formación virtual de una asignatura universitaria sobre Tecnología Educativa. Revista de Investigación Educativa, 27, 179-202. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7125467
Allal, L. (2000). Metacognitive regulation of writing in the classroom. En G. Rijlaarsdam y E. Espéret (Eds.), Studies in writing: Vol. 6. Metalinguistic activity in learning to write (pp. 145-167). Amsterdam University Press.
Allal, L. (2019). Assessment and the co-regulation of learning in the classroom. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 27(4), 332-349. https://doi.org/10.1080/0969594X.2019.1609411
Alsamadani, H. A. (2018). The Effectiveness of Using Online Blogging for Students’ Individual and Group Writing. International Education Studies, 11(1), 44–51. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1165114.pdf
Arciniegas, E. (2016). El contrato didáctico y la regulación de la escritura en el aula universitaria. Revista Pucara, (27), 189-200. https://1library.co/article/contrato-did%C3%A1ctico-regulaci%C3%B3n-escritura-aula-universitaria.z1dxo1pz
Benavides, D. y Valdivia, I. (2011). Promover la regulación del comportamiento en tareas de aprendizaje cooperativo en línea a través de la evaluación. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 14(1), 161-183. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331427214009
Carlino, P. y Cordero, G. (2023). Enseñar con escritura y enseñar a escribir: enfoque entrelazado mediante colaboración interdisciplinar. Lengua y Sociedad, 22(2), 35-64. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i2.24685
Cassany, D. (1995). La cocina de la escritura. Anagrama
Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Paidós
Cassany, D. (2000). Reparar la escritura. Graó.
Castellanos, J. y Onrubia, J. (2016). La importancia de los procesos de regulación compartida en CSCL; rasgos teóricos y empíricos para su estudio. Revista Iberoamericana de Educación, 70(1), 29-46. https://doi.org/10.35362/rie70171
Castelló, M., Bañales, G. y Vega, N. (2010). Enfoques en la investigación de la regulación de escritura académica: Estado de la cuestión. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(3), 1253-1282. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293122000015
Chaverra, D., Calle, G., Hurtado, R. y Bolívar, W. (2022). Revisión de investigaciones sobre escritura académica para la construcción de un centro de escritura digital en educación superior. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(1), 224-247. https://www.redalyc.org/journal/2550/255073744011/movil/
Córdova, P., Betancourt, A. y Hernández, Ú. (2022). El impacto de la escritura colaborativa en la organización de textos universitarios. Boletín de la Academia Peruana de la Lengua, (72), 293-327. https://doi.org/10.46744/bapl.202202.009
Gómez, A. y Gómez del Castillo, M. (2017). La norma escrita en las conversaciones de WhatsApp de estudiantes universitarios de posgrado. Revista mexicana de investigación educativa, 22(75), 1077-1094. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v22n75/1405-6666-rmie-22-75-01077.pdf
González-Lillo, E., Jarpa, M. y López-Ferrero, C. (2023). ¿Cómo se Construye la Problematización en el Aprendizaje Basado en Problemas en Biología? Revista Signos, 56(112), 234-259. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342023000200234
González-Lillo, E. y López-Ferrero, C. (2024). Escribir en colaboración: roles en la coautoría y recursos digitales empleados. Onomázein, 64.
Guerra, A., Rodríguez Mesa, F. y González, F. A. (2017). Principios de aprendizaje y organización curricular en el PBL. En A. Guerra, F. Rodríguez-Mesa, F. A. González y M. C. Ramírez (Eds.), Aprendizaje basado en problemas y educación en ingeniería: Panorama latinoamericano. Aalborg University Press.
Hincapié, D., Ramos, A. y Chirino, V. (2018). Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia de Aprendizaje Activo y su incidencia en el rendimiento académico y Pensamiento Crítico de estudiantes de Medicina. Revista Complutense de Educación, 29(3), 665-681. https://doi.org/10.5209/RCED.53581
Liu, M., Liu, L. y Liu, L. (2018). Group awareness increases student engagement in online collaborative writing. The Internet and Higher Education, 38, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2018.04.001
Longacre, R. E. (1979). The Discourse of the Flood Narrative. Journal of the American Academy of Religion, 47(1), 133-133. https://doi.org/10.1093/jaarel/XLVII.1.133
López-Ferrero, C., Martín, E., Esteve, O. y Atienza, E. (2019). La competencia discursiva en sus constelaciones: glosario. https://www.upf.edu/web/ecodal/glosario
López, S. y Pedraza, C. (2016). Características de la escritura colaborativa en línea de textos multimodales en un curso virtual. BID: Textos Universitaris de Biblioteconomia i Documentació, 37, 1-9. https://doi.org/10.1344/BiD2016.37.13
Lozano, A., Valdés, D., Sánchez, A. y Esparza, E. (2011). Uso de Google Docs como herramienta de construcción colaborativa tomando en cuenta los estilos de aprendizaje. Mycological Research, 8(4), 23-39. https://repository.udca.edu.co/handle/11158/346
McCaslin, M. (2009). Co-Regulation of Student Motivation and Emergent Identity. Educational Psychologist, 44(2), 137-146. https://doi.org/10.1080/00461520902832384
Meza, N., Zárate, N. y Rodríguez, C. (2019). Impacto del aprendizaje basado en problemas en estudiantes de salud humana. Educación Médica Superior, 33(4), 37-47. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v33n4/1561-2902-ems-33-04-e1588.pdf
Moscovici, S. (1961). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.
Nykopp, M., Marttunen, M. y Erkens, G. (2018). Coordinating collaborative writing in an online environment. Journal of Computing in Higher Education, 31, 536-556. https://link.springer.com/article/10.1007/s12528-018-9203-3
Sánchez, L. (2019). El papel que desempeñan la presencia social y la motivación académica para la conformación del aprendizaje colaborativo en entornos CSCL [Tesis de doctorado, Universidad Jesuita de Guadalajara]. Repositorio ITESO. https://hdl.handle.net/11117/6306
Tavera, E. y Lovón, M. (2023). Escritura académica de los estudiantes del posgrado de Relaciones Internacionales en el Perú: representaciones sociales y prácticas de literacidad. Literatura y Lingüística, 48, 447-478. https://doi.org/10.29344/0717621X.48.3253
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Antonella González Lillo, Carmen López Ferrero, Silvia Agosto Riera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).