Regulation in collaborative writing to solve a PBL in Biology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.25754

Keywords:

collaborative writing, regulatory processes, online writing, Problem-Based Learning, collaborative learning

Abstract

Collaborative writing is a complex task that involves diverse regulatory processes. In this case study we address the resolution of Problem-Based Learning through a report written collaboratively. Ten students from the Human Biology degree and their tutor took part. We collected data inside the classroom (the writing assignment, the assessment rubric, and audio recordings of 3 tutorials) and data outside the classroom (screen recordings of the students’ activity on their computers, the team’s WhatsApp group conversation, the final text of the written work, a focus group recording and the evaluative comments of the marking teachers). The results indicate that the processes of self-regulation and socially shared regulation are the most developed. Participants demonstrate control and autonomy in carrying out individual and group activities. On the other hand, co-regulation is less frequent, as the teacher’s mediation, the writing assignment, and the evaluation instruments could be more specific in relation to the task to be carried out. Consequently, it is necessary to generate gender-specific mediation and evaluation tools to improve collaboration among students when writing.

Author Biographies

  • Emmy González-Lillo, Universidad de O’Higgins, Rancagua, Chile

    Doctora en Traducción y Ciencias del Lenguaje. También, es docente e investigadora en el Instituto de Educación de la Universidad de O’Higgins, Chile. Ha participado en proyectos de investigación centrados en la enseñanza y aprendizaje de lenguas, y en la retroalimentación de la escritura en educación superior. Cuenta con publicaciones en revistas nacionales e internacionales (https://orcid.org/0000-0001-8934-1968).

  • Carmen López-Ferrero, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, España

    Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Barcelona. Imparte docencia y desarrolla su investigación en la Universitat Pompeu Fabra. Sus líneas de investigación prioritarias son la lingüística del texto y los estudios del discurso, la enseñanza-aprendizaje de lenguas, la evaluación y retroalimentación digital de la competencia discursiva plurilingüe. Ha publicado libros, capítulos de libros y artículos sobre estos temas en editoriales de referencia y revistas de impacto (https://www.upf.edu/web/carmen-lopez-ferrero).

  • Silvia Agosto, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España

    Doctora en Didáctica de las Lenguas y la Literatura por la Universidad Complutense de Madrid (UCM), España. También, es profesora asociada de la Facultad de Educación de la UCM y docente del IES Francisco Giner de los Ríos de Alcobendas (Madrid). Forma parte del grupo de investigación Didactext de la Facultad de Educación de la UCM y ha publicado investigaciones sobre didáctica de la escritura en revistas de ámbito nacional e internacional (https://orcid.org/0000-0002-2179-4888).

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Published

2024-06-30

Issue

Section

Academic articles

How to Cite

González Lillo, E. A., López Ferrero, C., & Agosto Riera, S. (2024). Regulation in collaborative writing to solve a PBL in Biology. Lengua Y Sociedad, 23(1), 131-152. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.25754