Tradition and colloquialism: A reading to understand the development of Nicanor Parra´s poetry in four poetry books

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/escrypensam.v20i40.20059

Keywords:

Nicanor Parra, Chilean poetry, modernism, avant-garde, antipoetry

Abstract

This article studies the interaction between tradition and colloquialism in Cancionero sin nombre (1937), Poemas y Antipoemas (1954), La cueca Larga (1958) and Manifiesto (1963) by Nicanor Parra. These texts are studied considering Belic's proposals in Verso español y verso europeo regarding free verse. Likewise, we apply what Antonio Quilis points out in Métrica española for the metrical and rhythmic analysis of the selected poems. The hypothesis of this article is that both colloquialism and tradition converge in the free verse advocated by the Chilean poet. In this sense, this paper present, first, a general approach to Nicanor Parra's work, followed by a comparative analysis of the poetry books and, finally, the conclusions.

References

Belic, O. (2000). Verso español y verso europeo. Introducción a la teoría del verso español en el contexto europeo. Santafé de Bogotá: Publicaciones del Instituto Caro y Cuervo.

Claro, S.; Peña, C.; & Quevedo, I. (1994). Chilena o cueca tradicional de acuerdo con las enseñanzas de don Fernando González Marabolí. Santiago de Chile: CIP - Pontificia Universidad Católica de Chile

Espinosa Guerra, J. (2005). Poesía Chilena: El Grupo de Poetas del ´70 o la supuesta Generación del ´80. Revista Galerna (Nueva Jersey), (3). http://www.letras.mysite.com/je240905.htm

Lago, T. (1939). 8 nuevos poetas chilenos. Santiago de Chile: Universidad de Chile. https://libros.uchile.cl/files/presses/1/monographs/1006/submission/proof/ 34/index.html

Montes Brunet, H. (2014). Tradición y antitradición en Nicanor Parra / Tradition and antitradition in Nicanor Parra. Atenea, (510), 15-21. https://www.proquest.com/scholarly-journals/tradición-y-antitradición-en-nicanor-parra/docview/1640564010/se-2?accountid=12268

Parra, N. (1937). Cancionero sin nombre. Santiago de Chile: Nascimiento.

Parra, N. (1954). Poemas y Antipoemas. Santiago de Chile: Nascimiento.

Parra, N. (1963). Manifiesto. Santiago de Chile: Nascimiento.

Parra, N. (1969). Obra gruesa. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Pfeiffer Augurto, E. (2020). Aproximación a la primera etapa escritural de Nicanor Parra, 1935-1946. Anales De Literatura Chilena, (33), 239-265. https://www.proquest.com/scholarly-journals/aproximación-la-primera-etapa-escritural-de/docview/2436134312/se-2?accountid=12268

Quilis, A. (1983). Métrica española [3ª. Ed.]. Madrid: Ediciones Alcalá

Salvador, A. (1992). La antipoesía entre el neovanguardismo y la posmodernidad. Revista Iberoamericana, 58(159), 611-622. doi: https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1992.5067

Silva Acevedo, M. (2015). Poesía y antipoesía de Nicanor Parra. Revista Chilena de literatura, (91), 137-139. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3602/360243360010

Vidales, L. (2004). “Confesión de un aprendiz de siglo”. En Müller-Bergh, K. y Mendoca, G. (ed.). Vanguardia latinoamericana. Historia, crítica y documentos. Tomo III. Madrid – Frankfurt am Main: Iberoamericana – Vervuert.

Williams, R. (2000). Marxismo y literatura [2ª. Ed.]. Barcelona: Ediciones Península.

Downloads

Published

2021-05-10

How to Cite

Tradition and colloquialism: A reading to understand the development of Nicanor Parra´s poetry in four poetry books. (2021). Escritura Y Pensamiento, 20(40), 165-184. https://doi.org/10.15381/escrypensam.v20i40.20059