The dada aesthetic in the construction of the free verse in “Chinfonía burguesa” by José Coronel Urtecho and Joaquín Pasos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/escrypensam.v20i40.20064

Keywords:

dada, free verse, Nicaraguan poetry, Joaquín Pasos, José Coronel Urtecho

Abstract

This article studies the elements of Dada aesthetic that shape the free verse in the poem “Chinfonía burguesa” from the theoretical approach of modern versology. It is propounded as a hypothesis that the discursive strategies of Dada imprint, such as the semantic use of space, rhymes, and parallelisms, are updated in the free verse of the authors to propose a critique of bourgeois conceptions from the framework of irrationality. By doing so, the paper explores the scope of Dada aesthetic, its relation with the free verse in Hispanic America and its application within the poem all through a formal and interpretative analysis.

References

Aguirre, R. (1968). El dadaísmo. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Belic, O. (2000). Verso español y verso europeo. Introducción a la teoría del verso español en el contexto europeo. Santafé de Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.

Bellini, G. (2010). Notas sobre la evolución de las vanguardias en Centroamérica: Nicaragua. Biblioteca Virtual Universal.

Breton, A. (2001). Manifiestos del surrealismo [2ª. Ed.]. Buenos Aires: Editorial Argonauta.

Cardenal, E. (1982). El grupo de vanguardia en Nicaragua. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 8 (15), 71-76.

Chiriboga, A. (2014). Desencuentros en la vanguardia literaria: Nicaragua, Guatemala y Costa Rica. (Tesis para optar por título de Doctora en Filosofía), University of Pittsburgh, Estados Unidos.

Coello, O. (2014). La poética del gran disparate y el ritmo pedal de Trilce. Boletín de la Academia Peruana de la Lengua. 58 (58), 61 – 75.

De l’ Ecotais, E. (1998). El espíritu dada. París: Assouline.

De Torre, G. (1965). Historia de las Literaturas de Vanguardia. Madrid: Visor Libros.

Fajardo, C. (2011). Vanguardias artísticas del Siglo XX. Colombia: Le Monde diplomatique.

Henríquez Ureña, P. (2003). Obras completas. Tomo III. Estudios métricos. República Dominicana, Santo Domingo: Secretaria de Estado de Cultura.

Huidobro, V. (1916). Adán. Santiago: Imprenta Universitaria.

Jauralde, P. (2004). Verso libre y verso irregular. VOZ Y LETRA, 15, 115 – 128.

Lugones, L. (1909). Lunario Sentimental. Buenos Aires: Casa Editorial Sopena.

Solís, P. (2001). El movimiento de vanguardia en Nicaragua. Análisis y Antología. Colombia: Fundación Vida.

Tzara, T. (1924). 7 manifiestos dadá. París: La cucaracha ilustrada.

Downloads

Published

2021-05-10

How to Cite

The dada aesthetic in the construction of the free verse in “Chinfonía burguesa” by José Coronel Urtecho and Joaquín Pasos. (2021). Escritura Y Pensamiento, 20(40), 267-288. https://doi.org/10.15381/escrypensam.v20i40.20064