The graphic heritage of the tocapus in the pallay of Chinchero fabrics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/escrypensam.v21i43.21873

Keywords:

tocapus, textile iconography, Chinchero, pallay, graphic continuity

Abstract

In Ancient Peru, the importance of textiles is distinguished by their high quality and aesthetic richness, but above all by their function as a support for the transmission of information and as a complement to oral memory. Within the variety of images represented in this medium, the tocapus stood out, a graphic language that during the Tahuantinsuyo was part of a communication system (Eeckhout 2004). The meaning of the tocapus was lost (Murúa, ([1613] 1946), however, during the colony it maintained a continuity of representation in the fabrics and in the keros. Our objective is to identify the relationships of the Inca tocapus and its link with the graphic language of the Pallay in the textile community of Chinchero, one of the main pre-Hispanic foci of fabric production in the department of Cusco. This research is descriptive in nature. We carried out a formal analysis of an Inca fabric with Tocapus and obtained compositional patterns that we used to compare with the current textile iconography of Chinchero. For this we have based ourselves on ethnohistoric sources, literature on visual syntax and semiotics of the image, as well as field work carried out in textile centers of the community. The results obtained allow us to infer that the graphic language of the tocapus remains in the Andean designs, as a visual vestige that was modified and adapted to the new narratives of the Andean social context through the centuries.

References

Arnold, D. y Espejo, E. (2012). Ciencia de tejer en los Andes: Estructuras y técnicas de faz de urdimbre. La Paz: Instituto de Lengua y Cultura Aymara.

Castañeda, S., Cáceres, R. y Peña, D. (2019). Tejiendo la vida. Los textiles en Q’ero. Dirección Desconcentrada de Cultura Cusco.

Choque, A. (2014). El proceso de creación artística en el Antiguo Perú. Arqueología y Sociedad 27 (29-36). Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Del Solar, M.E. (2017). La memoria del tejido: Arte textil e identidad cultural de las provincias de Canchis (Cusco) y Melgar (Puno). Soluciones Prácticas.

Frame, M. (1994). Las Imágenes Visuales de Estructuras Textiles en el Arte del Antiguo Perú . Editorial Revista Andina

Gentile, M. (2010). TOCAPU: unidad de sentido en el lenguaje gráfico andino. Espéculo. Revista de estudios literarios. Universidad Complutense de Madrid

Groupe Mu (2010). Tratado del signo visual. Para una retórica de la imagen. Editorial Cátedra Signo e Imagen.

Murúa, M. ([1613] 2001). Historia General del Perú. Dastin Export

Panofsky, E. ([1932] 2001). Estudios sobre iconología. Alianza Editorial.

Silverman, G. (1994). Iconografía textil Q'ero vista como texto: leyendo el rombo dualista Hatun Inti. Boletín del Instituto Francés de Estudios Andinos 23: 171-190. IFEA

Sinclaire, C., Brugnoli, P. y Hoces, S. (2006). Awakhuni, tejiendo la historia andina. Museo Chileno de Arte Precolombino.—.(2016). La generación literaria peruana. Escritura y Pensamiento, 39, 235-264.

Oviedo, J. (1972). Jorge Eduardo Eielson o el abismo de la negación. Eco, 141-142, 191-196.

Rebaza, L. (Comp.) (2013). Ceremonia comentada: otros textos pertinentes (1948-2005). 57 años de crítica a la obra visual de Jorge Eduardo Eielson. Lima: Lápix editores.

Vásquez, J. (2016). Tener hambre de luz y devorar una estrella: la poesía de J.E. Eielson. (Tesis Doctoral en Literatura). Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filología, Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/40126/1/T38021.pdf

Published

2022-04-30

How to Cite

The graphic heritage of the tocapus in the pallay of Chinchero fabrics. (2022). Escritura Y Pensamiento, 21(43), 143-153. https://doi.org/10.15381/escrypensam.v21i43.21873