PERCEPTION OF QUALITY TEACHING FROM THE PERSPECTIVE OF SATISFACTION OF STUDENTS OF THE FACULTY OF MATHEMATICS USING MULTIVARIATE METHODS

Authors

  • Olga Solano Dávila Departamento de Estadística de la Facultad de Ciencias Matemáticas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos – Lima - Lima – Perú.
  • Doris Gómez Ticerán Departamento de Estadística de la Facultad de Ciencias Matemáticas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos – Lima - Lima – Perú.
  • Félix Manuel Bartolo Gotarate Departamento de Estadística de la Facultad de Ciencias Matemáticas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos – Lima - Lima – Perú.
  • Blanca Martínez Portuguez Departamento de Estadística de la Facultad de Ciencias Matemáticas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos – Lima - Lima – Perú.
  • Orlando Giraldo Laguna Departamento de Estadística de la Facultad de Ciencias Matemáticas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos – Lima - Lima – Perú.
  • Alfredo Salinas Moreno Departamento de Estadística de la Facultad de Ciencias Matemáticas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos – Lima - Lima – Perú.
  • Cesar Felipe Páez Requena Departamento de Estadística de la Facultad de Ciencias Matemáticas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos – Lima - Lima – Perú.
  • Jacinto Pedro Mendoza Solís Departamento de Estadística de la Facultad de Ciencias Matemáticas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos – Lima - Lima – Perú.

DOI:

https://doi.org/10.15381/pes.v15i1.9602

Keywords:

Multivariate Analysis, Factorial Analysis, Cronbach's alpha coefficient, SERVQUAL Scale, Stratified Random Sampling, Size of sample.

Abstract

In the present work, determined the most important factors in the perception of the quality of teaching from the perspective of student satisfaction of the Faculty of Mathematics at the National University of San Marcos, using factor analysis (Johnson y Wichern, 1992). It is considered a modification of the scale of measuring the quality of SERVQUAL adapted to measure the quality of teaching. The final survey was conducted during the period from the first to June 15, 2012 with the application of the instrument to students enrolled in the second to tenth cycle Semester 2012-1. To calculate the sample size used stratified random sampling (Scheffer y Mendenhall, 2007) with a limit for the estimation error of 4,5 % and the information provided by the Academic Board of the Faculty of Mathematics, the students were randomly selected to complete the same sample size to 303.

Author Biography

  • Doris Gómez Ticerán, Departamento de Estadística de la Facultad de Ciencias Matemáticas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos – Lima - Lima – Perú.
    Magíster en Estadística por la Universidad de campinas (UNICAMP) del Brasil; realizo su doctorado en la Escuela Superior de Agricultura (ESALQ) dela Universidad de Sau Paulo. Es investigadora y docente principal del departamento de Estadística de la Facultad de Ciencias Matemáticas de la UNMSM.

Downloads

Published

2012-07-15

Issue

Section

Artículos

How to Cite

PERCEPTION OF QUALITY TEACHING FROM THE PERSPECTIVE OF SATISFACTION OF STUDENTS OF THE FACULTY OF MATHEMATICS USING MULTIVARIATE METHODS. (2012). Pesquimat, 15(1). https://doi.org/10.15381/pes.v15i1.9602