Stress and resilience in the context of COVID-19, in high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/rpiiedu.v1i3.20893

Keywords:

Covid-19 context, academic stress, self-confidence, feeling good alone, resilience

Abstract

It is important to study the consequences of the current crisis in education, the purpose is to determine the correlation of self-confidence and feeling good alone, such as resilience and academic stress in fifth graders of secondary education in pilot classrooms of a public school in the context of COVID-19. This work was carried out with a quantitative approach, basic type and descriptive, correlational methodology, where virtually 52 students chosen by “criterion-judgment” were surveyed (Tamayo, 2001), using the Resilience Range (Wagnild & Young, 1993) and the adaptation of the SISCO SV academic stress questionnaire to the COVID-19 environment, by Alania et al. (2020). There is a mean negative significant relationship for self-confidence and in a considerable way to feel good alone, with stress (r = -. 656 and r = -. 717) respectively (p <0.01), consistent with other studies. Holding that students from pilot classrooms that have material and family support have greater resilience capacities from their “self-confidence” and “feeling good alone”; therefore, they suffer less academic stress in the context of virtual education due to COVID-19, so the work must be aimed at empowering resilience capacities from the family and school.

Author Biographies

  • Doris Castro Huamani, Institución Educativa Secundaria Julio Alberto Ponce Antúnez de Mayolo, Sicuani, Perú

    Profesora de educación secundaria especialidad Comunicación del Instituto Superior Pedagógico Gregoria Santos Sicuani- Perú, Bachiller en educación por la Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco, segunda especialidad en Educación Técnico productiva por la Universidad José Carlos Mariátegui de Moquegua- Perú y con maestría en Psicología Educativa de la Universidad César Vallejo –Perú.

  • Franklin Taipe Florez, Unidad de Gestión Educativa Local de Canas, Perú

    Profesor de educación secundaria especialidad Matemática del Instituto Superior Pedagógico Gregoria Santos Sicuani- Perú, Licenciado en Educación secundaria Matemática por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos-Lima, segunda especialidad en Educación para el Trabajo y Formación Ocupacional por la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa-Perú, egresado de la Maestría en Investigación y Docencia en Educación Superior por la Universidad Néstor Cáceres Velásquez Juliaca-Perú.

  • Sonia Castro Huamani, Unidad de Gestión Educativa Local de Canas, Perú

    Licenciada en Educación Primaria por la Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco, segunda especialidad en Educación Intercultural Bilingüe por el Instituto Pedagógico Nacional de Monterrico-Perú, diplomado en Tutoría Educativa por la Universidad Santiago Antúnez de Mayolo -Perú, especialización en Dirección y Gerencia Educativa por la Universidad nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle La Cantuta-Perú, egresada de la Maestría en Psicología Educativa de la Universidad Cesar Vallejo-Perú.

  • Vilma Castro Huamani, Institución Educativa Secundaria Inmaculada Concepción, Sicuani, Perú

    Licenciada en Educación en Computación e Informática de la Universidad Alas Peruanas, segunda especialidad en Educación Inglés de la Universidad José Carlos Mariátegui de Moquegua- Perú, egresada de la Maestría en Administración de la Educación de la Universidad César Vallejo- Perú, Capacitadora de Aula Digital de la Fundación Telefónica.

Downloads

Published

2021-12-23

Issue

Section

Research Articles

How to Cite

Stress and resilience in the context of COVID-19, in high school students. (2021). Revista Peruana De investigación E innovación Educativa, 1(3), e20893. https://doi.org/10.15381/rpiiedu.v1i3.20893