Dimensions of Learning in Newtonian Mechanics: Conceptualization, Problem Solving, and Data Interpretation in College Students
DOI:
https://doi.org/10.15381/rpiiedu.v5i1.30093Keywords:
Physics teaching, Newtonian mechanics, learning dimensionsAbstract
The teaching of Newtonian mechanics is crucial for the training of physics students, especially during the early academic cycles. This research focuses on evaluating conceptual understanding, data interpretation ability, problem-solving effectiveness, and the approach to modeling and prediction of students at the National Agrarian University of the Selva, enrolled in Physics I during the 2023-II academic cycle. A questionnaire with 25 items was applied, distributed across five key learning dimensions. The results indicate that most students show a ‘Low’ or ‘Medium’ level of knowledge in the evaluated dimensions, with data interpretation and graph reading being the most problematic. The conclusions suggest the need to implement specific teaching strategies to address the identified weaknesses, in order to improve understanding and application of Newtonian mechanics in university teaching.
References
Addad, R., Llonch, E., Rosolio, A., & Cassan, R. (2017). Las fuerzas como expresión de las interacciones entre cuerpos: una propuesta de trabajo en el aula. Revista de Enseñanza de la Física, 373-380.
Artamónova, I., Mosquera, J. C., & Mosquera, J. D. (2017). Aplicación de force concept inventory en América Latina para la evaluación de la comprensión de los conceptos básicos de mecánica a nivel universitario. Revista Educación en Ingeniería, 56-63.
Badagmani, D., Terzzoli, M., Schlaps, E., & Petrucci, D. (2020). Patrón de respuestas a preguntas conceptuales sobre mecánica Newtoniana: implicancias para el aprendizaje. Revista Enseñanza de la Física, 25-32.
Budini, N., Marino, L., Giuliano, M., Carreri, R., Cámara, C., & Silva, G. (2019). Uso del inventario sobre el concepto de fuerza como herramienta para monitorear el cursado de Física I. Revista de Enseñanza de la Física, 107-114.
Cabrera, A., Ríos, C., Camacho, F., Sánchez, G., Ríos, P., Estela, R., & Gutiérrez, K. (2020). Resolución de problemas en cuatro pasos como proyección didáctica en el contexto de la enseñanza de la Física. Revista Latinoamericana de Difusión Científica, 39-71.
Carrascosa, A., Martínez, S., & Alonso, M. (2020). Competencia Científica y Resolución de Problemas de Física. Revista Científica, 201-215.
Covián, R. E., & Celemín, M. M. (2008). Diez años de evaluación de la enseñanza-aprendizaje de la mecánica de Newton en escuelas de ingeniería españolas. rendimiento académico y presencia de preconceptos. Investigación Didáctica, 23-42.
Dolores, C., Rivera, M., & Tejada, Y. (2016). una experiencia didáctica con incidencia en la interpretación de gráficas cinemáticas. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 129-154..
Escobar, F., & Ramírez, M. (2023). El desarrollo de la alfabetización visual con el modelo 5E para el aprendizaje de las Leyes de Newton. Diálogos sobre Educación, 1-23. doi: https://doi.org/10.32870/dse.v0i27.1306
Giorgi, S. M., Marino, L. A., Carreri, R. A., & Cámara, C. N. (2017). La modelización de resortes con masa despreciable: dificultades de los estudiantes en su conceptualización y su tratamiento en libros de física usados en el ciclo inicial universitario. Investigações em Ensino de Ciências , 207-223.
Gutiérrez, E. A., & Martín, J. (2015). Dificultades en el aprendizaje de vectores, en los estudiantes que cursan materias del ciclo introductorio de la F.C.E.F. y N. de la U.N.C. Revista de Enseñanza de la Física, 89-96.
IBM Corp. (2017). IBM SPSS Statistics for Windows (Version 25.0) [Software]. Armonk, Nueva York.
Linden, V. D., Meulenbroeks, R. F., & Joolingen, W. R. (2022). Learning Newtonian mechanics with an intrinsically integrated educational game. arXiv preprint, 1-27. doi: https://doi.org/10.48550/arXiv.2206.11627
Moreno, N., Font, V., & Angulo, R. (2018). Un estudio sobre la comprensión de las nociones físicas de la mecánica newtoniana: el caso del centro de masa. Revista de Enseñanza de la Física, 7-22.
Parra, F. J., & Figueroa, C. (2017). Análisis didáctico de un episodio de aula en el estudio de un tema de mecánica newtoniana. Lat. Am. J. Phys. Educ., 1-7.
Rosales, A. V., Morocho, H. F., Cuenca, K. M., & Tapia, S. R. (2023). El uso de simuladores en línea para la enseñanza de la física: una herramienta educativa efectiva. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 1488-1496.
Wainmaier, C., Speltini, C., & Salinas, J. (2011). Conceptos y relaciones entre conceptos de la mecánica newtoniana en estudiantes que ingresan a la universidad. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 133-152.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marco A. Merma Jara, Fulgencio Villegas Silva, Miguel Angel Castillo Corzo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
The authors retain their trademark and patent rights, and also on any process or procedure described in the article.
The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Revista peruana de investigación e innovación educativa (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its first publication in Revista peruana de investigación e innovación educativa.
The authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate its first publication in Revista peruana de investigación e innovación educativa (referencing authors of the work, journal, volume, number and date).