Digital transformation and customer service management in dental companies

Authors

  • Karla Zamora Ruiz Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Administrativas, Lima, Peru

DOI:

https://doi.org/10.15381/gtm.v28i55.29567

Keywords:

digital transformation, digital tools, digital channels, customer service management

Abstract

Peru experienced an economic slowdown in various sectors, largely attributable to the global pandemic sweeping the world. This unexpected event highlighted the Peruvian economy’s vulnerability to external shocks of such magnitude, causing disruption through the use of digital transformation across all sectors and forcing companies to adapt immediately. Therefore, this study aims to determine whether digital transformation is related to customer service management in dental companies. The approach is quantitative, applied, with a correlational design and a non-experimental approach. The technique used was a survey, with its corresponding structured questionnaire, to assess whether companies understand and apply the principles of the Fourth Industrial Revolution in their processes. Finally, hypothesis testing was conducted, concluding that digital transformation is positively related to customer service management. This allows companies to unlearn in order to learn, reinvent themselves, and adapt to new trends in effective digital communication with their customers, which provides them with growth and sustainability in the market.

References

Al Awadhi, J., Obeidat, B., & Alshurideh, M. (2021). The impact of customer service digitalization on customer satisfaction: Evidence from telecommunication industry. International Journal of Data and Network Science, 5(4), 815-830. https://nchr.elsevierpure.com/en/publications/the-impact-of-customer-service-digitalization-on-customer-satisfa

Amaiquema, F., Vera, J., & Zumba, I. (2019). Enfoques para la formulación de la hipótesis en la investigación científica. Conrado. Revista pedagógica de la Universidad de Cienfuegos, 15(70), 354-360. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1148

Baculima Japón, D., Tinto Arandes, J., & Baculima Japón, J. L. (2023). Factores clave para la implementación de transformación digital en empresas textiles, confecciones del cantón Cuenca. Pacha. Revista de Estudios Contemporáneos del Sur Global, 4(12), e230224. https://doi.org/10.46652/pacha.v4i12.224

Banco Mundial. (2024). Informe Anual 2024 - Banco Mundial. https://www.bancomundial.org/es/about/annual-report

Bresciani, S., Huarng, K., Malhotra, A., & Ferraris, A. (2021). Digital transformation as a springboard for product, process and business model innovation. Journal of Business Research, 128, 204–210. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0148296321000734

Casas, J., Repullo, J., & Donado, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención Primaria, 31(8), 527 38. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(03)70728-8

Castagna, F., Centobelli, P., Cerchione, R., Esposito, E., Oropallo, E., & Passaro, R. (2020). Customer Knowledge Management in SMEs Facing Digital Transformation. Sustainability, 12(9), 3899. https://doi.org/10.3390/su12093899

Cavalcanti, D., Oliveira, T., & de Oliveira Santini, F. (2022). Drivers of digital transformation adoption: A weight and meta-analysis. Heliyon, 8, e08911. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844022001992

Chilet, N. (2020). Estrategias de transformación digital y su influencia en el nivel de satisfacción al cliente en la banca personal de los principales bancos de Lima. [tesis de licenciatura, Universidad de Ciencias Aplicadas (UPC)]. Repositorio UPC. https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/654570

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (Cepal). (2023, 15 de febrero). Cepal lanzó Observatorio de Desarrollo Digital. Cepal. https://www.cepal.org/es/comunicados/cepal-lanzo-observatorio-desarrollo-digital-contribuir-la-transformacion-digital-america

Cronbach, L. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334. https://link.springer.com/article/10.1007/BF02310555

Cueva, N. (2022). Las empresas y organizaciones necesitan reinventarse para dar respuesta a los retos de un entorno marcado por la economía digital. Revista Científica de Comunicaciones, 13(2), 62-68. https://doi.org/10.31207/rch.v13i2.353

Da Xu, L., Xu, E. L., & Li, L. (2018). Industry 4.0: state of the art and future trends. International Journal of Production Research, 56(8), 2941–2962. https://doi.org/10.1080/00207543.2018.1444806

Decreto de Urgencia N.º 006-2020. (2020). Decreto de Urgencia que crea el Sistema Nacional de Transformación Digital. Presidencia del Consejo de Ministros. https://www.gob.pe/institucion/mpfn/informes-publicaciones/1678070-decreto-de-urgencia-n-006-2020

Del Do, A. M., Villagra, A., & Pandolfi, D. (2023). Desafíos de la Transformación Digital en las PYME Fernández Diaz S. Informes Científicos Técnicos - UNPA, 15(1), 200–229. https://doi.org/10.22305/ict-unpa.v15.n1.941

Escudero, F. (2025, 1 de enero). Madurez digital: ¿cuál es el panorama de las empresas en el Perú? EY - Perú. https://www.ey.com/es_pe/insights/revista-execution/disrupcion/madurez-digital

Fernández Diaz, M. (2018). Historia del servicio al cliente. https://www.cuidatudinero.com/13125381/historia-del-servicio-al-cliente

Fischer, M., Imgrund, F., Janiesch, C., & Winkelmann, A. (2020). Strategy archetypes for digital transformation: Defining meta objectives using business process management. Information & Management, 57(5), 103262. https://doi.org/10.1016/j.im.2019.103262

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). México McGraw Hill.

Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI). (2021). Informe Técnico: Estadísticas de las Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. N° 02-Junio 2021. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/boletines/02-informe-tecnico-tic-i-trimestre-2021.pdf

International Telecommunication Union (ITU). (2023, 12 de setiembre). La población mundial sin conexión sigue disminuyendo hasta los 2600 millones de personas en 2023. International Telecommunication Union. https://www.itu.int/es/mediacentre/Pages/PR-2023-09-12-universal-and-meaningful-connectivity-by-2030.aspx

Jhonson, R., & Kuby, P. (2008). Estadística elemental. Cengage Learning Editores, S.A.

Kerlinger, F. (2002). Investigación del comportamiento. McGraw Hill.

Ledahawsky, M., & Hernandéz, F. (2022). Transformación digital y su impacto en el rendimiento laboral [tesis de maestría, Icade Business School]. Repositorio Comillas. https://repositorio.comillas.edu/rest/bitstreams/525551/retrieve

Marquina Feldman, P. S., Avolio Alecchi, B., Del Carpio Castro, L., & Fajardo, L. (2023). Ranking de Competitividad Digital Mundial Resultados 2023. Centrum PUCP. https://dfqn.short.gy/wI9QfD

Martínez, B., & Ordóñez, C. (2024) Transformación digital en la gestión de atención al cliente en las PYMES de servicios de internet en la ciudad de Cañar. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 26(2), 614-31. https://doi.org/10.36390/telos262.12

Morales, P., & Velázquez, U. (2023). La transformación digital como herramienta para la innovación en una PyME de seguridad tecnológica. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(2). https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.976

Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2021). El papel de las plataformas digitales en la transformación del mundo del trabajo. OIT. https://www.ilo.org/es/publications/flagship-reports/el-papel-de-las-plataformas-digitales-en-la-transformacion-del-mundo-del

Plataforma digital del Gobierno del Perú. (2024, 14 de enero). Política Nacional de Transformación Digital. Gob.pe. https://www.gob.pe/44545-politica-nacional-de-transformacion

Rawan, M., & Basahel, S. (2023) The Effects of Digital Transformation on Firm Performance: The Role of Customer Experience and IT Innovation. Digital, 3(2), 109 26. https://doi.org/10.3390/digital3020008

Rojas, C., Niebles, W., Pacheco, C., & Hernández, H. (2020). Calidad de servicio como elemento clave de la responsabilidad social en pequeñas y medianas empresas. Información Tecnológica, 31(4), 221-232. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000400221

Sabino, C. (1992). El proceso de investigación. Editorial Panapo Caracas.

Salgado, J., Terán, A., & Martínez, A. (2024). Transformación digital para la competitividad de las empresas. Revista Venezolana de Gerencia. 29(11), 373-393. https://doi.org/10.52080/rvgluz.29.e11.22

Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4.a ed.). McGraw Hill.

Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw Hill.

Savastano, M., Zentner, H., Spremić, M., & Cucari, N. (2022). Assessing the relationship between digital transformation and sustainable business excellence in a turbulent scenario. Total Quality Management & Business Excellence, 1–22. https://doi.org/10.1080/14783363.2022.2063717

Tamayo y Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica. Limusa.

Valderrama, B. (2019). Transformación digital y organizaciones ágiles. ARANDU-UTIC – Revista Científica Internacional, VI(1), 15-54. https://www.uticvirtual.edu.py/revista.ojs/index.php/revistas/article/view/78

Verhoef, P., Broekhuizen, T., Bart, Y., Bhattacharya, A., Qi Dong, J., Fabian, N., & Haenlein, M. (2021). Digital transformation: A multidisciplinary reflection and research agenda. Journal of Business Research, 122, 889–901. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.09.022

World Economy Forum. (2024, 12 de abril). Estos países se están quedando atrás en la transformación digital. World Economy Forum. https://es.weforum.org/agenda/2024/04/los-paises-menos-adelantados-se-estan-quedando-atras-en-la-transformacion-digital-esto-es-lo-que-hay-que-hacer/

Published

2025-06-13

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Digital transformation and customer service management in dental companies. (2025). Gestión En El Tercer Milenio, 28(55), 349-373. https://doi.org/10.15381/gtm.v28i55.29567