Digital transformation and customer service management in dental companies
DOI:
https://doi.org/10.15381/gtm.v28i55.29567Keywords:
digital transformation, digital tools, digital channels, customer service managementAbstract
Peru experienced an economic slowdown in various sectors, largely attributable to the global pandemic sweeping the world. This unexpected event highlighted the Peruvian economy’s vulnerability to external shocks of such magnitude, causing disruption through the use of digital transformation across all sectors and forcing companies to adapt immediately. Therefore, this study aims to determine whether digital transformation is related to customer service management in dental companies. The approach is quantitative, applied, with a correlational design and a non-experimental approach. The technique used was a survey, with its corresponding structured questionnaire, to assess whether companies understand and apply the principles of the Fourth Industrial Revolution in their processes. Finally, hypothesis testing was conducted, concluding that digital transformation is positively related to customer service management. This allows companies to unlearn in order to learn, reinvent themselves, and adapt to new trends in effective digital communication with their customers, which provides them with growth and sustainability in the market.
References
Al Awadhi, J., Obeidat, B., & Alshurideh, M. (2021). The impact of customer service digitalization on customer satisfaction: Evidence from telecommunication industry. International Journal of Data and Network Science, 5(4), 815-830. https://nchr.elsevierpure.com/en/publications/the-impact-of-customer-service-digitalization-on-customer-satisfa
Amaiquema, F., Vera, J., & Zumba, I. (2019). Enfoques para la formulación de la hipótesis en la investigación científica. Conrado. Revista pedagógica de la Universidad de Cienfuegos, 15(70), 354-360. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1148
Baculima Japón, D., Tinto Arandes, J., & Baculima Japón, J. L. (2023). Factores clave para la implementación de transformación digital en empresas textiles, confecciones del cantón Cuenca. Pacha. Revista de Estudios Contemporáneos del Sur Global, 4(12), e230224. https://doi.org/10.46652/pacha.v4i12.224
Banco Mundial. (2024). Informe Anual 2024 - Banco Mundial. https://www.bancomundial.org/es/about/annual-report
Bresciani, S., Huarng, K., Malhotra, A., & Ferraris, A. (2021). Digital transformation as a springboard for product, process and business model innovation. Journal of Business Research, 128, 204–210. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0148296321000734
Casas, J., Repullo, J., & Donado, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención Primaria, 31(8), 527 38. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(03)70728-8
Castagna, F., Centobelli, P., Cerchione, R., Esposito, E., Oropallo, E., & Passaro, R. (2020). Customer Knowledge Management in SMEs Facing Digital Transformation. Sustainability, 12(9), 3899. https://doi.org/10.3390/su12093899
Cavalcanti, D., Oliveira, T., & de Oliveira Santini, F. (2022). Drivers of digital transformation adoption: A weight and meta-analysis. Heliyon, 8, e08911. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844022001992
Chilet, N. (2020). Estrategias de transformación digital y su influencia en el nivel de satisfacción al cliente en la banca personal de los principales bancos de Lima. [tesis de licenciatura, Universidad de Ciencias Aplicadas (UPC)]. Repositorio UPC. https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/654570
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (Cepal). (2023, 15 de febrero). Cepal lanzó Observatorio de Desarrollo Digital. Cepal. https://www.cepal.org/es/comunicados/cepal-lanzo-observatorio-desarrollo-digital-contribuir-la-transformacion-digital-america
Cronbach, L. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334. https://link.springer.com/article/10.1007/BF02310555
Cueva, N. (2022). Las empresas y organizaciones necesitan reinventarse para dar respuesta a los retos de un entorno marcado por la economía digital. Revista Científica de Comunicaciones, 13(2), 62-68. https://doi.org/10.31207/rch.v13i2.353
Da Xu, L., Xu, E. L., & Li, L. (2018). Industry 4.0: state of the art and future trends. International Journal of Production Research, 56(8), 2941–2962. https://doi.org/10.1080/00207543.2018.1444806
Decreto de Urgencia N.º 006-2020. (2020). Decreto de Urgencia que crea el Sistema Nacional de Transformación Digital. Presidencia del Consejo de Ministros. https://www.gob.pe/institucion/mpfn/informes-publicaciones/1678070-decreto-de-urgencia-n-006-2020
Del Do, A. M., Villagra, A., & Pandolfi, D. (2023). Desafíos de la Transformación Digital en las PYME Fernández Diaz S. Informes Científicos Técnicos - UNPA, 15(1), 200–229. https://doi.org/10.22305/ict-unpa.v15.n1.941
Escudero, F. (2025, 1 de enero). Madurez digital: ¿cuál es el panorama de las empresas en el Perú? EY - Perú. https://www.ey.com/es_pe/insights/revista-execution/disrupcion/madurez-digital
Fernández Diaz, M. (2018). Historia del servicio al cliente. https://www.cuidatudinero.com/13125381/historia-del-servicio-al-cliente
Fischer, M., Imgrund, F., Janiesch, C., & Winkelmann, A. (2020). Strategy archetypes for digital transformation: Defining meta objectives using business process management. Information & Management, 57(5), 103262. https://doi.org/10.1016/j.im.2019.103262
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). México McGraw Hill.
Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI). (2021). Informe Técnico: Estadísticas de las Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. N° 02-Junio 2021. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/boletines/02-informe-tecnico-tic-i-trimestre-2021.pdf
International Telecommunication Union (ITU). (2023, 12 de setiembre). La población mundial sin conexión sigue disminuyendo hasta los 2600 millones de personas en 2023. International Telecommunication Union. https://www.itu.int/es/mediacentre/Pages/PR-2023-09-12-universal-and-meaningful-connectivity-by-2030.aspx
Jhonson, R., & Kuby, P. (2008). Estadística elemental. Cengage Learning Editores, S.A.
Kerlinger, F. (2002). Investigación del comportamiento. McGraw Hill.
Ledahawsky, M., & Hernandéz, F. (2022). Transformación digital y su impacto en el rendimiento laboral [tesis de maestría, Icade Business School]. Repositorio Comillas. https://repositorio.comillas.edu/rest/bitstreams/525551/retrieve
Marquina Feldman, P. S., Avolio Alecchi, B., Del Carpio Castro, L., & Fajardo, L. (2023). Ranking de Competitividad Digital Mundial Resultados 2023. Centrum PUCP. https://dfqn.short.gy/wI9QfD
Martínez, B., & Ordóñez, C. (2024) Transformación digital en la gestión de atención al cliente en las PYMES de servicios de internet en la ciudad de Cañar. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 26(2), 614-31. https://doi.org/10.36390/telos262.12
Morales, P., & Velázquez, U. (2023). La transformación digital como herramienta para la innovación en una PyME de seguridad tecnológica. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(2). https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.976
Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2021). El papel de las plataformas digitales en la transformación del mundo del trabajo. OIT. https://www.ilo.org/es/publications/flagship-reports/el-papel-de-las-plataformas-digitales-en-la-transformacion-del-mundo-del
Plataforma digital del Gobierno del Perú. (2024, 14 de enero). Política Nacional de Transformación Digital. Gob.pe. https://www.gob.pe/44545-politica-nacional-de-transformacion
Rawan, M., & Basahel, S. (2023) The Effects of Digital Transformation on Firm Performance: The Role of Customer Experience and IT Innovation. Digital, 3(2), 109 26. https://doi.org/10.3390/digital3020008
Rojas, C., Niebles, W., Pacheco, C., & Hernández, H. (2020). Calidad de servicio como elemento clave de la responsabilidad social en pequeñas y medianas empresas. Información Tecnológica, 31(4), 221-232. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000400221
Sabino, C. (1992). El proceso de investigación. Editorial Panapo Caracas.
Salgado, J., Terán, A., & Martínez, A. (2024). Transformación digital para la competitividad de las empresas. Revista Venezolana de Gerencia. 29(11), 373-393. https://doi.org/10.52080/rvgluz.29.e11.22
Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4.a ed.). McGraw Hill.
Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw Hill.
Savastano, M., Zentner, H., Spremić, M., & Cucari, N. (2022). Assessing the relationship between digital transformation and sustainable business excellence in a turbulent scenario. Total Quality Management & Business Excellence, 1–22. https://doi.org/10.1080/14783363.2022.2063717
Tamayo y Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica. Limusa.
Valderrama, B. (2019). Transformación digital y organizaciones ágiles. ARANDU-UTIC – Revista Científica Internacional, VI(1), 15-54. https://www.uticvirtual.edu.py/revista.ojs/index.php/revistas/article/view/78
Verhoef, P., Broekhuizen, T., Bart, Y., Bhattacharya, A., Qi Dong, J., Fabian, N., & Haenlein, M. (2021). Digital transformation: A multidisciplinary reflection and research agenda. Journal of Business Research, 122, 889–901. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.09.022
World Economy Forum. (2024, 12 de abril). Estos países se están quedando atrás en la transformación digital. World Economy Forum. https://es.weforum.org/agenda/2024/04/los-paises-menos-adelantados-se-estan-quedando-atras-en-la-transformacion-digital-esto-es-lo-que-hay-que-hacer/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Karla Zamora Ruiz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
THE AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS:
(a) The authors retain their trademark and patent rights, and also over any process or procedure described in the article.
(b) The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in Gestión en el Tercer Milenio journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with acknowledgment of its initial publication in the Gestión en el Tercer Milenio.
(c) Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their work, lecture notes, thesis, or for a book), provided that they indicate the source. of publication (authors of the work, magazine, volume, number and date).